Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

مهدي كروبي در ديدار با خانواده: بر مواضع خود استوار ايستاده‌ام


  

كروبي: من بر مواضع و عقايد فكري خود استوار ايستاده‌ام و ذره‌اي از مواضع خود كوتاه نخواهم آمد.
مهدي كروبي با خانواده خود ملاقات كرده و گفته است كه از مواضع خود دست برنخواهد داشت.
روز پنجشنبه، ۱۰ شهريور (۱ سپتامبر)، سحام نيوز، سايت خبري حزب اعتماد ملي به رهبري مهدي كروبي، گزارش كرد كه روز چهارشنبه، تعدادي از اعضاي خانواده آقاي كروبي اجازه يافتند با اين رهبر مخالفان دولت ايران ملاقات كنند.
براساس اين گزارش، در اين ديدار، حسين، فرزند ارشد آقاي كروبي، همسر و فرزندانش و همچنين فاطمه كروبي، همسر مهدي كروبي حضور داشتند.

آقاي كروبي، كه از نامزدهاي شركت كننده در انتخابات بحث برانگيز دهمين دوره رياست جمهوري بود، از اسفندماه سال گذشته در حصر خانگي به سر برده است.

حسين كروبي به سحام نيوز گفته است كه تقريبا از نخستين روزهاي آغاز حصر خانگي آقاي كروبي در هفت ماه پيش، پدرش را نديده بود و افزوده است كه روز چهارشنبه "به صورت ناگهاني از موافقت نيروهاي امنيتي براي ديدار من و خانواده ام همراه با مادرم با پدر مطلع شديم."

حسين كروبي گفته است كه اين ملاقات حوالي ظهر چهارشنبه و در ساختماني صورت گرفت كه مهدي كروبي از يك ماه قبل در آن سكونت يافته است.

حسين كروبي در مورد شرايط جسمي و مواضع سياسي پدرش گفت: "ايشان هم به لحاظ روحي و هم از نظر جسمي در شرايط مطلوبي به سر مي بردند و در تمام طول ديدار، با روحيه اي قوي، همچون گذشته در خصوص مسايل صحبت مي كردند و همچنان بر مواضع خود بيش از پيش تاكيد داشتند."

در ماه هاي پس از آغاز حصر خانگي مهدي كروبي، رسانه هاي مرتبط با برخي گروه هاي طرفدار حكومت گاه گزارش هايي در مورد بيماري آقاي كروبي و يا تصميم او به عدول از مواضعش منتشر كرده اند.

به گزارش سحام نيوز، حسين كروبي اخبار "سايت هاي حكومتي" در مورد نوشتن توبه نامه توسط پدرش را شايعه خواند و گفت در اين ملاقات، خبرهاي منتشر شده مبني بر نوشتن توبه نامه را به مهدي كروبي منتقل كرد و آقاي كروبي در پاسخ گفت: "من بر مواضع و عقايد فكري خود استوار ايستاده ام و ذره اي از مواضع خود كوتاه نخواهم آمد."
به گفته حسين كروبي، پدرش در مورد نحوه برخورد ماموران اطلاعاتي نيز گفته است: "حكومت و نيروهاي اطلاعاتي طي مدت هفت ماه اخير با روحيات من به خوبي آشنا شده اند و مواضع مرا مي دانند و فهميده اند كه من چگونه فكر مي كنم."

 

موسوي و كروبي از هفت ماه پيش در حصر خانگي به سر برده و ارتباط آنان با بيرون قطع بوده است
وي افزوده است كه به همين دليل هم ماموران حكومتي "به خود اجازه نمي دهند كه مرا راهنمايي و ارشاد كنند چه برسد به اينكه بخواهند وارد چنين فازهايي در خصوص نوشتن توبه نامه و ندامت نامه با من شوند."
در جمهوري اسلامي، گاه به بازداشتيان سياسي گفته مي شود در صورت اعتراف به اتهامات وارده و نوشتن توبه نامه، از زندان آزاد مي شوند، از فشار بر آنها كاسته مي شود و يا مجازات آنان تخفيف مي يابد، و ظاهرا در مواردي هم به اين وعده ها عمل شده است.

سحام نيوز افزوده است كه با توجه به نگراني خانواده آقاي كروبي در مورد وضعيت او، ماموران امنيتي قول دادند طي پانزده روز آينده، اين رهبر مخالفان دولت را به مكان مناسبي منتقل كنند كه بتواند از حياط و هواي آزاد برخوردار شود.
در ماه هاي گذشته، برخي سايت هاي متعلق به مخالفان حكومت گفتند كه شرايط حصر خانگي مهدي كروبي، و همچنين ميرحسين موسوي، ديگر رهبر مخالف دولت، از شرايط زندانيان سياسي بدتر است و اين دو مقام سابق جمهوري اسلامي از هواخوري معمول در زندان هاي حكومت هم محروم هستند.
به گزارش سحام نيوز، ماموران امنيتي به خانواده آقاي كروبي گفته اند كه احتمال دارد به همسر او اجازه داده شود در محلي كه وعده داده شده، در كنار او باشد.

حصر خانگي

اوايل اين هفته، فاطمه كروبي در مصاحبه با سحام نيوز گفت كه مهدي كروبي به مكان ديگري متقل شده است.
مهدي كروبي از اوايل اسفندماه سال گذشته در آپارتمان مسكوني خود تحت حصر خانگي قرار داشت و به گفته خانم كروبي، از ابتدا ضمن اعتراض به غيرقانوني و غير شرعي بودن تصرف مجتمع محل اين آپارتمان و ايجاد مزاحمت براي همسايگان، از ماموران امنيتي خواسته بود تا او را به مكان ديگري منتقل كنند.
در نتيجه، از اول ماه رمضان سال جاري، آقاي كروبي به آپارتمان كوچكي انتقال يافت و همراه با ماموران امنيتي در اين محل در حبس خانگي بوده است.

 

محل سكونت قبلي كروبي بارها هدف حمله هواداران حكومت جمهوري اسلامي قرار گرفته است
خانم كروبي گفت كه خانواده آقاي كروبي خواسته بودند او به خانه خانوادگي در منطقه جماران تهران منتقل شود، اما ماموران امنيتي اين درخواست را قبول نكردند.

مهدي كروبي، كه به عنوان يكي از نامزدهاي جناح اصلاح طلب جمهوري اسلامي در رقابت هاي انتخابات دوره دهم رياست جمهوري شركت كرده بود، پس از اعلام پيروزي محمود احمدي نژاد، به طور آشكار اين نتيجه را حاصل تقلب در راي گيري اعلام كرد و گفت كه شواهد موجود اين نظر او را تاييد مي كند.
آقاي كروبي در انتخابات دوره نهم رياست جمهوري نيز شركت كرد و در آن زمان نيز از وجود تقلب در انتخابات و ارتباط يكي از فرزندان آيت الله خامنه اي با اين موضوع سخن گفت هر چند در آن زمان، اظهارات او توجه جناح اصلاح طلب را چندان جلب نكرد.

مهدي كروبي در جريان اعتراضات پس از انتخابات دوره دهم و برخورد حكومت با معترضان، به اقدامات گسترده اي براي كشف و اطلاع رساني در مورد وضعيت معترضان بازداشتي و كشته شدگان مرتبط با اين اعتراضات دست زد و از جمله، موضوع تجاوز جنسي به گروهي از زندانيان در بازداشتگاه كهريزك را مطرح ساخت كه خشم مقامات حكومتي را برانگيخت.
در ماه هاي بعد، آقاي كروبي، همراه با ميرحسين موسوي، ديگر نامزد اصلاح طلب كه به گفته معترضان، برنده واقعي انتخابات نيز بود، به انتقاد از سياست دولت پرداختند و به مناسبت هاي مختلف، به صدور بيانيه ها و اطلاعيه هايي در اين زمينه مبادرت ورزيدند.

 
فعاليت كروبي در حمايت از معترضان به نتيجه انتخابات خشم مقامات حكومتي را برانگيخت
اين دو رهبر مخالف دولت در بيانيه هاي خود، حكومت را به نقض قانون اساسي و ناديده گرفتن حقوق شهروندان متهم ساختند و آنچه را كه مداخله گسترده سپاه پاسداران در امور كشور و نظامي شدن تشكيلات سياسي و اقتصادي جمهوري اسلامي مي دانستند خطرناك توصيف كردند.

در جريان تظاهرات چند ماه بعد از انتخابات، مهدي كروبي در بسياري از راهپيمايي هاي معترضان كه گاه همزمان با راهپيمايي هاي دولتي برگزار مي شد شركت مي كرد و در مكان هاي گوناگون در ميان مردم حضور مي يافت و گاه هدف تهاجم ماموران و طرفداران حكومت قرار مي گرفت.

خانه مسكوني آقاي كروبي نيز در اين دوره بارها شاهد تجمع هواداران حكومت بود كه در مواردي، اين مجتمع را هدف حمله قرار دادند و به آن آسيب رساندند.

پس از برگزاري راهپيمايي مخالفان به نشانه همبستگي با اعتراضات مردم تونس و مصر در بهمن ماه سال گذشته، كه در پي تقاضاي ناموفق آقايان موسوي و كروبي براي صدور مجوز از وزارت كشور برگزار شد، نمايندگان مجلس ايران نيز شعارهايي حاوي درخواست اعدام براي اين دو نفر سر دادند، كه انتقاد شديد طرفداران حقوق بشر در داخل و خارج ايران را در پي آورد.

در پي اين تظاهرات، احمد جنتي، دبير شوراي نگهبان، رسما خواستار قطع ارتباط رهبران مخالف دولت شد و كوتاه مدتي پس از آن، ميرحسين موسوي و مهدي كروبي در خانه هاي مسكوني خود تحت نظر قرار گرفتند.
خبر اجازه ملاقات آقاي كروبي با خانواده او در حالي انتشار مي يابد كه اخيرا، بحث هايي در مورد برگزاري انتخابات دوره جديد مجلس در اواخر سال جاري و نگرش حكومت با حضور نامزدهاي جناح اصلاح طلب در اين انتخابات مطرح بوده است.
چند روز پيش مقامات قضايي اعلام كردند كه آيت الله علي خامنه اي، رهبر جمهوري اسلامي، با عفو و تخفيف مجازات گروهي از زندانيان پس از انتخابات موافقت كرده و تعدادي از آنان از زندان آزاد شده اند و برخي از ناظران، اينگونه اقدامات را با تلاش حكومت براي جلب راي دهندگان به پاي صندوق هاي اخذ راي بي ارتباط ندانستند هر چند هنوز نشانه اي از نرمش قابل توجه مقامات حكومتي در قبال فعاليت سياسي اصلاح طلبان مشاهده نشده است.

مقامات جمهوري اسلامي حضور گسترده راي دهندگان در مراكز راي گيري را نشانه حمايت مردمي از خود قلمداد مي كنند و معمولا نزديك شدن زمان برگزاري انتخابات با تمهيداتي از جمله دادن برخي امتيازات سياسي و اجتماعي براي ترغيب مردم به شركت در انتخابات همراه بوده است.

No comments:

Post a Comment