Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

کرزی: ریشه ترور ربانی در پاکستان است

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان گفته است تحقیقات اولیه نشان می دهد که افراد مشخصی در کویته پاکستان در ترور آقای ربانی دست داشته اند و پاکستان باید برای دستگیری این افراد با افغانستان همکاری کند.
برهان الدین ربانی رئیس جمهوری پیشین و رئیس شورای صلح افغانستان روز ۱۹ سپتامبر بر اثر یک حمله انتحاری در خانه اش در کابل کشته شد.

رئیس جمهوری افغانستان دریک گفتگوی اختصاصی با تلویزیون خصوصی نور گفت، حکومت وی تصمیم گرفته است که ابتدا این اطلاعات را با مقامات پاکستان، که وی آنها را برادرخطاب کرد، در میان بگذارد.
آقای کرزی افزود: "پاکستان را همسایه خود می دانیم، یک کشور مسلمان می دانیم . مسلمان و همسایه برادر است."

رئیس جمهوری افغانستان در آن بخش از سخنانش که از تلویزیون خصوصی نور پخش شده گفته است: "تحقیقات اداره استخبارات افغانستان نشان می دهد که افراد شناخته شده ای در کویته پاکستان درترور آقای ریانی دست داشته اند. ازمقامات پاکستانی درخواست خواهیم کرد که در دستگیری این افراد با ما همکاری کنید. اما اگر این تلاشها بی نتیجه ماند، افغانستان به مراجع بین المللی و سازمان ملل مراجعه خواهد کرد تا در این زمینه تحقیق کنند".

آقای کرزی همچنین گفت، اگر در نتیجه تحقیقات ثابت شود یک کشور خارجی درقتل رئیس جمهوری پیشین افغانستان دشت داشته است، این معنی دیگری جز دشمنی با افغانستان ندارد.

آقای کرزی اظهاراتی هم در مورد صلح با طالبان داشته و در پاسخ به این سوال که آیا گفت و گوهای صلح با طالبان ادامه خواهد یافت یانه گفت: "اگر روشن شود که گروه طالبان درترور برهان الدین ربانی رئیس شورای عالی صلح افغانستان دست داشته اند، گفتگو با آنها قطع خواهد شد".


برهان الدین ربانی در اثر حمله انتحاری کسی که خود را حامل پیام صلح معرفی کرده بود در خانه اش کشته شد

در همین حال سیامک هروی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در مصاحبه با بی بی سی گفت، قاصدی که با حمله انتحاری برهان الدین ربانی را کشت، از کویته آمده بود و پیامی صوتی را که او با خود داشت از سوی کسی به نامه خدام ضبظ شده بود و خدام یک شخص واقعی است که در کویته پاکستان زندگی می کند.

آقای هروی همچنین گفت که دولت افغانستان در نظر دارد بعد از مشورت با رهبران جهادی و احزاب سیاسی و همچنین اعضای شورای علمای افغانستان، "تغییراتی را در روش و میکانیسم برنامه مصالحه به وجود آورد".

سیامک هروی گفت که رئیس جمهوری افغانستان به زودی تغییراتی را که در رویکرد و روش دولت افغانستان در پیشبرد برنامه صلح و گفت و گو با مخالفان به میان آمده است ، به مردم این کشور اعلام خواهد کرد.

به دنبال ترور برهان الدین ربانی رئیس جمهوری پیشین و رئیس شورای صلح افغانستان، هواداران او و شماری از رهبران احزاب سیاسی، خواستار توقف و یا تجدید نظر در برنامه صلح با گروه های مخالف دولت شده اند.

روز گذشته رنگین دادفر سپنتا مشاور آقای کرزی و رئیس شورای امنیت افغانستان گفت که دولت افغانستان از این پس به جای مذاکره با گروه های شورشی، با پاکستان که از دید دولت افغانستان حامی این گروه هاست، مذاکره خواهد کرد.


http://www.bbc.co.uk/persian/afghanistan/2011/09/110930_l09_changing_in_peace_talks_af_taliban.shtml

No comments:

Post a Comment