Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

آمریکا: ایران توان حضور در آب های نزدیک ما را ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا: با توجه به میزان قدرت نیروی دریایی ایران، به نفع این کشور است که بر مشکلاتی که در آب های همجوار خود با آنها مواجه است تمرکز کند

کاخ سفید اعلام کرده که اظهارات نسبت داده شده به یک مقام نظامی ارشد ایران مبنی بر برنامه نیروی دریایی ارتش این کشور برای حضور در آب های مرزی آمریکا را جدی نمی گیرد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از امیر دریادار حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، گزارش داده است که این نیرو قصد دارد در اقیانوس اطلس حضور پیدا کند.

ایرنا به نقل از آقای سیاری می نویسد: "همان ‌گونه که استکبار جهانی در نزدیک مرزهای آبی ما حضور دارد، ما هم با کمک سربازان ولایی این نیرو در نزدیکی مرزهای آبی آمریکا حضور قدرتمندانه خواهیم داشت."

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، این اظهارات را رد کرده و گفته است که ایالات متحده آنرا جدی نمی گیرد.

آقای کارنی گفت: "ما چنین اظهاراتی را جدی نمی گیریم زیرا آنها منعکس کننده توانایی نیروی دریایی ایران نیست."

اظهارات نسبت داده شده به فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران هم زمان با مراسم بزرگداشت سی و یکمین سالگرد "هفته دفاع مقدس" منتشر شده است.

ایرنا به نقل از وی می نویسد: "حضور ناوگروه‌های متعدد ایران در خلیج عدن و دریای سرخ و اخیراً حضور زیردریایی جمهوری اسلامی ایران در دریای سرخ باعث افتخار و عزت مردم ایران و دیگر کشورهای مسلمان منطقه است."

ایرنا می افزاید:‌ "بحث حضور نیروی دریایی ارتش ایران در آب‌های آزاد به این مناطق ختم نمی‌شود لذا ما باید قدرت حضور در تمام آب‌های آزاد را داشته باشیم."

علی آلفونه، کارشناس مسائل ایران در واشنگتن، به بی بی سی فارسی گفته است: "امکان جمهوری اسلامی برای حضور نظامی در اقیانوس اطلس تقریبا هیچ است."

به نظر وی: "اظهارات آقای سیاری بیشتر استفاده تبلیغاتی دارد. گذر از کانال سوئز یا حضور در دریای سرخ یک مساله است و حضور در اقیانوس اطلس و خلیج مکزیک یک مساله کاملا جداگانه. از نظر لجستیکی ایران می تواند که از بنادر یمن برای عملیات در منطقه خودش استفاده کند، ولی در اقیانوس اطلس و خلیج مکزیک که این آقایان اظهار می کنند چنین امکاناتی صد البته وجود ندارد."

در همین رابطه، احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران نیز گفته است که کشورش بر اساس دکترین "گسترش امنیت در آب‌های آزاد" به تقویت نیروهای دریایی خود اقدام می‌کند.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز روز چهارشنبه گفت که با توجه به میزان قدرت نیروی دریایی ایران، به نفع این کشور است که بر مشکلاتی که در آب های همجوار خود با آنها مواجه است تمرکز کند، از جمله کاهش امکان وقوع سوانح دریایی در خلیج فارس و کمک به روند مبارزه با دزدان دریایی خلیج عدن.


No comments:

Post a Comment