Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

استعفا و برکناری مدیران بانک ملی، صادرات و سامان

رادیو آلمان: در پی اختلاس اخیر در سیستم بانکی ایران، مدیر بانک ملی و مدیر بانک صادرات، استعفا داده و برکنار شده‌اند. رسانه‌های ایران از بدهکاری فردی به سیستم بانکی خبر می‌دهند که اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی در برابر آن "عددی نیست".

در پی انتشار خبر اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی در سیستم بانکی، مدیر عامل بانک ملی ایران از سمت خود استعفا داده، مدیر بانک صادرات برکنار شده و یکی از اعضای هیات مدیره بانک ملی هم از سمت خود عزل شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با استعفای محمودرضا خاوری مدیرعامل بانک ملی موافقت کرده و همچنین فرزاد احمدی عضو هیات مدیره این بانک را هم از سمت خود عزل کرده است.

مدیرعامل بانک ملی در متن استعفای خود به «سوءاستفاده گروه سرمايه‌گذاری اميرمنصور آريا از ابزارهای تامين مالی بانكی» و «برانگیخته شدن خشم افكار عمومی» اشاره کرده و دراین‌باره «عذرخواهی» کرده است.

محمد جهرمی، مدیرعامل بانک صادرات ایران نیز برکنار شده اما مدیر روابط عمومی بانک صادرات، خبر برکناری محمد جهرمی از مدیرعاملی بانک صادرات را تکذیب کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، "کمیته منتخب دولت"، همچنین تصمیم به برکناری ولی ضرابیه مدیرعامل بانک سامان گرفته است.

محمد عزیری مشاور وزیر و مدیرکل روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر، برکناری مدیرعامل بانک صادرات را براساس تصمیم "کمیته منتخب دولت" دانسته است.

عزیزی درباره بررسی اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی گفته است: «مسئولیت قصور مدیریتی مرتبط با پرونده گشایش اعتبارات اسنادی ریالی داخلی (LCهای ریالی) بر عهده بانک گشاینده اعتبار (بانک صادرات) بوده که نظارت و کنترل داخلی برای گشایش لازم را به نحو لازم انجام نداده؛ لذا کمیته مزبور تصمیم به برکناری مدیرعامل بانک صادرات ایران و اصلاح مدیریتی در آن بانک گرفته است.»


ارتباط دولت‌مردان با اختلاس‌های بانکی

به گفته محمد عزیزی، "کمیته منتخب دولت" تصمیم‌های دیگری هم برای برکناری مدیران و اصلاح در بانک ملی و بانک سامان که دو بانک اصلی تنزیل کننده اعتبارات اسنادی مزبور هستند گرفته است.

سایت آینده، استعفا و برکناری مدیران بانکی تنها یک روز پس از بازگشت محمود احمدی‌نژاد از نیویورک را "ماله‌کشی سطحی" خوانده و به سخنان آقای احمدی‌نژاد قبل از سفر به نیویورک مبنی بر "بی‌ارتباط خواندن اختلاس اخیر با دولت" اشاره کرده است.

پس از انتشار خبر اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی، محمود احمدی‌نژاد گفته بود، دولت خود این اختلاس را کشف کرده و تهدید کرده بود که اگر این انتقادها ادامه یابد سکوت خود را می‌شکند.

روز یک‌شنبه (۳ مهر/۲۵ سپتامبر) خبرگزاری فارس خبر داد، بیش از ده نماینده مجلس طرحی را برای استیضاح وزیر اقتصاد امضا کرده‌اند.

امضاکنندگان طرح استیضاح که به حد نصاب لازم هم رسیده است، همچنان بر دست‌داشتن "جریان انحرافی" به رهبری اسفندیار رحیم مشایی، مشاور و رئیس‌ دفتر احمدی‌نژاد در اختلاس بزرگ تاکید دارند.

‌به گزارش رسانه‌های ایران، اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی در سیستم بانکی ایران تنها طی ۵ ماه اتفاق افتاده است. "گروه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا" با سرمایه اولیه ۵۰ میلیون تومانی در سال ۸۵ از طریق دستکاری اسناد اعتباری، ۳ هزار میلیارد تومان از سیستم بانکی ایران اختلاس کرده است.

با گذشت چند هفته از انتشار خبر بزرگ‌ترین اختلاس ایران، برخی سایت‌های داخلی از بدهکار بانکی جدیدی خبر می‌دهند که رقمی کلان‌تر از ۳ هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار است.


اختلاسی بزرگ‌تر از کلاهبرداری ۳ هزار میلیارد تومانی

به ادعای سایت آینده، یکی از بدهکاران بانکی ایران به نام "محمدرضا زنوزی"، توانسته است با برقراری ارتباط ویژه با برخی مسئولان محلی و دولتی، از جمله محمود احمدی‌نژاد، وام‌های جدیدی دریافت و شركت‌های جدیدی را تصاحب كند.

بنا به این گزارش، "امیر خسروی" صاحب گروه اقتصادی آریا و متهم اصلی اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی از لحاظ میزان سرمایه و رقم بدهی به سیستم بانکی، در برابر محمدرضا زنوزی که در صنعت فولاد و فوتبال شناخته شده است، "عددی نیست".

این سایت همچنین ادعا کرده است، دسترسی این فرد به محمود احمدی‌نژاد سهل‌تر از برخی وزرای كابینه است و احمدی‌نژاد برای افتتاح كارخانجات او در آذربایجان، شخصا به این شهر سفر می‌كند.

به ادعای سایت آینده، شركت سرمایه‌گذاری گسترش فولاد تبریز، مجتمع فولاد بناب، مجتمع فولاد عجب‌شیر، كارخانجات گروه صنعتی درپاد تبریز، گروه كارخانجات یاقوت صنعت تبریز، گروه صنعتی توانگران سهند، كارخانه بنیان دیزل تبریز، گروه صنعتی الماس تبریز، مركز آموزش سرمایه گذاری فولادگستر كوثر، موسسه فرهنگی ورزشی گسترش فولاد تبریز، گروه صنعتی ایران خودرو تبریز و هواپیمایی "آتا ایر" به‌عنوان بخشی از اموال گروه "محمدرضا زنوزی" معرفی شده‌اند.


http://www.iranpressnews.com/source/108151.htm

No comments:

Post a Comment