Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

اعتراض به حضور احمدی‌نژاد در نیویورک

در آستانه سخنرانی احمدی‌نژاد در مجمع سالانه سازمان ملل، مخالفان با برپایی تجمعات به حضور وی در نیویورک اعتراض کردند. احمدی‌نژاد اعلام کرد که شرط برقراری مناسبات با آمریکا تغییر نگاه دولتمردان این کشور به ایران است.

حضور محمود احمدی‌نژاد در نیویورک و برنامه سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل سبب اعتراض مخالفان وی شده است. معترضان با گرفتن اتاق در هتلی که محل اقامت احمدی‌نژاد است، می‌کوشند افکار عمومی را متوجه "سیاست‌های تحریک‌آمیز" وی کنند. احمدی‌نژاد در هتل لوکس "وارویک" در نیویورک اقامت دارد و گروه "اتحاد علیه ایران اتمی" نیز با پرداخت ۷۰۰ دلار موفق به اجاره‌ی اتاقی در این هتل شده است.

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، معترضان با نصب پلاکارد و تصاویر مختلف، اتاق هتل را به شکل یک نمایشگاه در آورده‌اند. سخنگوی معترضان گفت: «با این اقدام می‌خواهیم نشان دهیم که مخالف حضور احمد‌ی‌‌نژاد در نیویورک هستیم.» معترضان همچنین از این اتاق به عنوان مرکز نشست‌های رسانه‌ای خود استفاده می‌کنند.

معترضان پیشتر تلاش کردند که مسئولان هتل را از دادن اتاق به احمدی‌‌نژاد منصرف کنند، اما تلاش‌های آنان بی‌نتیجه ماند. تاکنون چندین تظاهرات در برابر محل اقامت احمدی‌نژاد در نیویورک برپا شده است. در روز چهارشنبه (۳۰ شهریور/۲۱ سپتامبر) معترضان سوار بر دوچرخه، پلاکارد‌هایی را با خود حمل می‌کردند که به روی آنان نوشته شده بود: "ایران متهم به همکاری با گروه تروریستی القاعده است.»

اعتراض به نقض حقوق‌بشر در ایران و برنامه اتمی

اعتراض مخالفان بیش از همه متوجه نقض حقوق‌بشر در ایران و ادامه برنامه‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی است. به گفته ناتان کارلتون، سخنگوی مخالفان قرار است که بیانیه اعتراضی پیرامون نقض حقوق‌‌بشر نیز به احمدی‌نژاد داده شود.
گروه "اتحاد علیه ایران اتمی" (UANI) از سوی همکاران سابق بیل کلینتون و جورج دبلیو بوش، روسای جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۰۸ میلادی تاسیس شده است.

موضوع سخنرانی امسال احمدی‌نژاد هنوز روشن نیست، اما اظهارت سال گذشته وی در مجمع عمومی سازمان ملل اعتراض بسیاری از نمایندگان کشورهای خارجی را در پی داشت. این نمایندگان با ترک سالن، مخالفت خود را با سخنان احمدی‌نژاد نشان دادند. احمدی‌نژاد در سخنرانی سال گذشته‌اش آمریکا را مسبب فاجعه ۱۱ سپتامبر خوانده بود.

احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی PBS مدعی شد که تحریم‌های بین‌المللی تاثیر چندانی در ایران نداشته و بیش از آنکه «اقدامی اقتصادی باشد، یک برخورد سیاسی» است. وی افزود: «اگر تحریم‌ها آثار منفی داشت، اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها امکان‌پذیر نمی‌شد.»

احمدی‌نژاد همچنین شرط برقراری مناسبات با آمریکا را در گروی «تغییر نگاه دولت‌مردان آمریکا» به ایران دانست. احمدی‌نژاد مدعی شد که آمریکا روابط خود با ایران «را به طور یک‌طرفه قطع کرد.» در پی اشغال سفارت آمریکا در تهران و گروگانگیری کارمندان آمریکایی، روابط دو کشور به تیرگی گرایید و سرانجام به قطع کامل مناسبات دیپلماتیک منجر شد.

ایران با آزاد کردن دو کوهنورد آمریکایی ‌در روز گذشته کوشید که از شدت مخالفت افکار عمومی آمریکا در خلال اقامت احمدی‌نژاد در نیویورک بکاهد.

احمدی‌نژاد همچنین بار دیگر مدعی شد که «ایران جامعه‌ای آزاد است و احزاب و گروه‌ها آزاد هستند.» این سخنان در حالی بیان می‌شود که در پی اعتراضات مدنی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری هزاران نفر از معترضان دستگیر و صدها نفر از آنان به حبس‌های سنگین محکوم شدند.

موضع ایران در قبال سوریه و لیبی

در حالی که آمریکا و اتحادیه اروپا ایران را متهم می‌کنند که در سرکوب مخالفان در سوریه به رژیم اسد یاری می‌رساند، احمدی‌نژاد ادعا کرد که سیاست دولت ایران «ایجاد تفاهم میان دولت و معترضان» در سوریه است. وی کشورهای خارجی را متهم کرد که با ارسال اسلحه به سوریه در اوضاع این کشور مداخله می‌کنند.

وی کمک‌های ناتو به لیبی را نیز ناشی از منعفت‌جویی کشورهای غربی دانست. احمدی‌نژاد گفت: «ناتو یک نیروی نظامی شناخته شده است که در برابر یک دلار هزینه به دنبال ده‌ها دلار سود است.»

"پاسخ قاطع و کوبنده ایران" به هر تهدید نظامی

احمدی‌نژاد در روز سه‌شنبه (۲۹ شهریور/۲۰ سپتامبر) در گفت‌وگویی با شبکه خبری ABC نیز گفته بود که «تمام دیکتاتورهای دنیا مورد حمایت دولت آمریکا و بعضی دولت‌های اروپایی قرار دارند.» احمدی نژاد در توضیحات خود افزود که «سیاست آمریکا در برابر حوادث یمن و بحرین متفاوت» از سیاست واشنگتن در قبال سوریه است.

احمدی‌نژاد در خصوص گزینه نظامی علیه ایران نیز تاکید کرد که «تصور تهدید ملت ایران تصور کاملاَ اشتباهی است، چرا که پاسخ ملت ایران به هر تهدیدی بسیار قاطع و کوبنده خواهد بود.»

واشنگتن تاکنون برای حل مناقشه اتمی با تهران از روش‌های دیپلماتیک و تحریم‌های مالی و اقتصادی سود جسته‌ است، اما مسئولان سیاسی و نظامی آمریکا بارها تکرار کرده‌اند که هیچ گزینه‌ای از جمله گزینه‌ی نظامی علیه ایران را منتفی نمی‌دانند.

احمدی‌نژاد: ایران مخالف بمب اتم است

رئیس دولت دهم درباره ساخت بمب اتمی به شبکه خبری ABC گفت: «ایران دلیلی برای حرکت در ساخت بمب اتم ندارد و اصولاَ ما با سلاح هسته‌ای مخالیم و آن را اقدامی عاقلانه نمی‌دانیم و معتقدیم که امروزه بمب اتم هیچگونه كارآیی ندارد.»

کشورهای غربی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برنامه اتمی ایران را نگران‌کننده می‌خوانند و تلاش‌های ایران برای دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای را خطری بزرگ برای منطقه و جهان ارزیابی می‌کنند.

به جز احمدی‌نژاد، دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از جمله سخنرانان در مجمع عمومی سازمان ملل در روز پنج‌شنبه (۲۲ سپتامبر) هستند.

در گزارش پیشین مربوط به سفر محمود احمدی‌نژاد به نیویورک اطلاعاتی منتشر شده بود که بخشی از آن مربوط به مصاحبه پیشین وی با شبکه خبری ABC بوده است. عدم تفکیک دقیق اظهارات احمدی‌نژاد در دو مصاحبه‌ای که وی با شبکه خبری ABC داشته، باعث برداشتی ناصحیح از سخنان وی شده بود که روایت تدقیق شده آن در این گزارش آمده است.

SI/JF

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,15408504,00.html?maca=per-rss-per-all-1491-rdf

No comments:

Post a Comment