Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

توجه تأمل برانگیز ایالات متحده به مسئله بلوچستان پاکستان

کامرون مونتر سفیر آمریکا در پاکستان، در مورد افراد ناپدید شده در بلوچستان ابراز نگرانی کرد و گفت؛ وضعیت این استان برای ایالات متحده بسیار قابل توجه است.

آقای مونتر در ملاقات با وزیر ایالتی، نواب محمد اسلم رئیسانی و سخنگوی کابینه بلوچستان ، محمد اسلم بهتانی، افزود؛ موضوع ناپدیدشدگان در این استان می تواند به مشکلات متعدد در کشور منجر شود.

وزیر رئیسانی در دیدار با سفیر ایالات متحده در جمع مقامات ارشد بلوچستان، گزارش رسانه ها در مورد حضور ملا عمر رهبر شورشیان طالبان و ایمن ​​الظواهری رهبر القاعده در بلوچستان را قاطعانه رد کرد. نخست وزیر ایالتی بلوچستان پاکستان همچنین به سفیر ایالات متحده اطمینان داد که وضعیت کلی نظم و قانون در این استان کاملا پایدار بود و تحت کنترل سازمان های اجرای قانون است.

سفیر ایالات متحده نیز به توسعه بلوچستان علاقه زیادی نشان داد و گفت؛ آمریکا کمک های فنی و دیگر مساعدت های لازم در بخش های مختلف که توسط دولت بلوچستان شناسایی و تعیین گردیده اند را فراهم می آورد. نخست وزیری ایالت، بخش های مختلف نیازمند کمک را شناسایی نموده است، از جمله؛ ارتباطات، بهداشت، آموزش و پرورش، آموزش فنی، توسعه نیروی انسانی و کشاورزی.

سفیر آمریکا ادعا می کند که دولت آمریکا از رنج مردم بلوچستان و معیشت نامناسب آنان آگاه است و معتقد است گسترش همکاری در زمینه هایی مانند آموزش و بهداشت به نفع مردم استان است.

پیشتر در روز چهارشنبه، آقای مونتر 6/8 میلیون روپیه برای ساخت و ساز دو مجتمع روستایی در کویته، که شامل پنج خانه برای اسکان 70 یتیم بود، اختصاص داده بود.

آقای مونتر بر حمایت خود برای ایجاد دموکراسی در این کشور تاکید نمود. او تکرار کرد که روابط ایالات متحده و پاکستان با وجود اختلافات بین دو کشور در مورد مسائل مختلف، خوش بینانه است.

بلوچستان پاکستان بیش از ۶۰ سال است که درگیر منازعات خونین میان جدایی طلبان بلوچ با ارتش قهار پاکستان بوده است، اما تاکنون نه تنها هیچگونه کمک مالی به این ایالت از سوی مقامات آمریکا نشده، بلکه هواپیماهای بدون سرنشین ناتو و ایالات متحده روزانه هزاران تن بمب خوشه ای را بر سر کودکان و زنان ساکن ایالت بلوچستان فرو می ریزند تا تروریست را از بین ببرند! و هم اکنون در حالیکه موضوع داغ جدایی بلوچستان با وقایع جنجال برانگیز به پیش می رود، اهمیت مسئله حقوق بشر و توسعه بلوچستان در نظر امریکایی ها بسیار قابل تامل است. پیش تر نیز بی بی سی فارسی با تهیه گزارشی موضوع جدایی طلبان بلوچستان را مورد بررسی قرار داد.

مقامات پاکستان تجزیه طلبان بلوچ را به مذاکره و گفتگو فراخوانده اند، اما آزادی خواهان بلوچ از جمله خیربیار مری اخیرا در مصاحبه ای با یکی از شبکه های پاکستانی گفته بود هم اکنون که آزادی بلوچستان نزدیک است به صلح با پاکستان تن در نمی دهیم.

منبع انگلیسی؛ "Thebalochhal"


http://estoun.blogfa.com/post-287.aspx

No comments:

Post a Comment