Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

هشدار گروه بین المللی بحران در باره فروپاشی احتمالی ارتش افغانستان


گروه بین المللی بحران هشدار داده است که اگر نیروهای بین المللی افغانستان را ترک کنند، ارتش این کشور به رغم هزینه های میلیاردی از هم خواهد پاشید.

این گروه در گزارش خود نوشته است که ارتش این کشور علی رغم سرمایه گذاری میلیاردها دلار و تلاش های نه ساله هنوز قادر به فعالیت مستقلانه نیست.

این گروه هشدار داده است که اگر نیروهای بین المللی از افغانستان بیرون بروند، ممکن است که ارتش افغانستان نتواند از این کشور دفاع کند. به گزارش این گروه، در این صورت ارتش افغانستان از هم خواهد پاشید.

در این گزارش آمده که با توجه به تجارب گذشته، ضعف ارتش ممکن است زمینه را برای از میان رفتن دولت افغانستان هم فراهم کند.

گروه بین المللی بحران در گزارش تازه خود نوشته که در ارتش افغانستان سهم برابر برای همه اقوام این کشور در نظر گرفته نشده است.

این گروه رابطه های سیاسی، گروهی و تقسیم پست های کلیدی میان فرماندهان سابق جهادی، علاقمندی مقامات ارتش به منافع شخصی، گروهی و قومی را از ضعف های ارتش افغانستان دانسته است.

در گزارش گروه بین المللی بحران، فساد اداری و تجهیزات کهنه در ارتش افغانستان از چالش های مهم در برابر استحکام پایه های ارتش دانسته شده است.

در گزارش همچنین آمده است که نه سال پس از تلاش برای بازسازی ارتش افغانستان، هنوز دولت این کشور و جامعه بین المللی اتفاق نظر ندارند که ارتش با چه کسانی باید بجنگد.

گروه بین المللی بحران همچنین افزوده در باره شمار سربازان ارتش و این که ارتش چگونه باید تشکیل شود، نیز هنوز میان دولت افغانستان و حامیان بین المللی آن اتفاق نظر وجود ندارد.


گروه بین المللی بحران: اگر نیروهای خارجی از افغانستان بیرون شوند، ارتش این کشور از هم خواهد پاشید
در حال حاضر شمار سربازان ارتش افغانستان به حدود ۱۳۰ هزار تن می رسد.

در این صورت صرف این همه نیرو و پول برای بازسازی ارتش افغانستان بیهوده بوده است؟

گروه بین المللی بحران در پاسخ به این پرسش نوشته است که پیش از به میان آمدن بحران در ساختار ارتش، باید اصلاحات عمیقی در آن اعمال شود.

این گروه بازنگری سهم اقوام در ارتش و بررسی توانایی های مقامهای بلندپایه ارتش را از راههای عمده برای انجام اصلاحات در آن دانسته است.

گروه بین المللی بحران همچنین پیشنهاد کرده است که در مورد ارتش افغانستان باید موضع مشترکی میان مقامهای افغان، آمریکایی و ناتو به میان آید.

وزارت دفاع افغانستان در واکنش به انتشار گزارش بین المللی بحران گفته است که بخش عمده ای از انتقادهای آن را نمی پذیرد.

شیر محمد کریمی، رئیس اداره عملیاتی وزارت دفاع افغانستان به بی بی سی گفت که سهم اقوام در ساختار ارتش بر اساس معیاری که سازمان ملل ارائه کرده در نظر گرفته شده است.

آقای کریمی همچنین گفت که نیروهای بین المللی تا آماده شدن کامل ارتش افغانستان برای نگه داری از مرزها و حاکمیت این کشور، افغانستان را ترک نخواهند کرد.
BBC Persian

No comments:

Post a Comment