Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

تظاهرات مردم افغانستان عليه رژیم در هرات


صدها تن از شهروندان هرات در غرب افغانستان برای دومین بار طی هفته جاری با برپایی تظاهراتی، به اعدام شهروندان 8افغان و کرد ایرانی در ایران، اعتراض کردند.
تظاهرکنندگان که شماری زن نیز در میان آنها دیده می شد، در حالی که عکس هایی از شهروندان افغان و کرد اعدام شده در ایران را با خود حمل می کردند، شعارهای تندی علیه رهبران جمهوری اسلامی سر دادند و اعدام افغان ها و مخالفان سیاسی حکومت ایران را محکوم کردند.
عکس هایی از ندا آقا سلطان، شهروند ایرانی که در اعتراضات پس از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری این کشور کشته شد و همچنین شعارهایی در حمایت از جنبش آزادی خواه ایران نیز توسط راهپیمایان حمل می شد.
تظاهرکنندگان با تجمع در مقابل ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در هرات، بر روی در ورودی این ساختمان رنگ پاشیدند و تخم مرغ پرتاب کردند.
برخی از راهپیمایان کاریکاتورهایی از علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، و محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری این کشور را با خود حمل می کردند و در پایان راهپیمایی این عکس ها را به آتش کشیدند.
این تظاهرات از سوی یک حزب سیاسی موسوم به "حزب همبستگی افغانستان" راه اندازی شد.
پلیس ضد شورش در هرات با تجمع در مقابل ساختمان کنسولگری رژیم ایران در این شهر، از ورود تظاهرکنندگان به ساختمان این کنسولگری جلوگیری کرد.
این دومین تظاهرات در هرات و ششمین تظاهرات از این دست در سراسر افغانستان است که در اعتراض به اعدام شماری از مهاجران افغان در ایران برپا شده است. شمار دقیق افراد اعدام شده هنوز مشخص نیست.
پیش از این تظاهرات های مشابهی در شهرهای کابل و جلال آباد، در شرق افغانستان نیز برگزار شده بود.
برخی گزارش ها حاکی است که هم اکنون بیش از چهار هزار شهروند افغان در ایران زندانی اند که برخی از آنها محکوم به اعدام هستند. بستگان شماری از این زندانیان با شرکت در راهپیمایی اعتراض آمیز در هرات، نسبت به محاکمه و اعدام این افراد ابراز نگرانی کردند.
این اعتراضات پس از آن شدت گرفت که گزارش هایی در مورد اعدام شماری از شهروندان افغان در ایران منتشر شد.
دولت افغانستان شمار اعدام شدگان افغان در ایران را شش نفر اعلام کرده است، اما شماری از اعضای مجلس نمایندگان این آمار را به مراتب بیشتر از این خواندند.
برای دیدن عکس های بیشتر اینجا (منبع خبر ) را کلیک کنید

No comments:

Post a Comment