Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

وزیرخارجه فرانسه: فقط سه کشور مخالف قطعنامه علیه رژیم ایران هستند

امروز ساعت 09:54 قبل از ظهر‏
خبرگزاری فرانسه که به نسخه ای از طرح قطعنامۀ جدید دست یافته نوشته است که قطعنامۀ جدید در صورت تصویب شدن فروش هشت نوع سلاح را به ایران ممنوع می کند از جمله تانک، زره پوش، سامانۀ توپ های سنگین، هواپیماها و بالگردهای جنگی و نیز سامانه های موشکی.

موافقت اکثریت شورای امنیت با تصویب قطعنامۀ جدید علیه جمهوری اسلامی

به گفتۀ برنار کوشنر، وزیر خارجۀ فرانسه، به استثناء سه عضو غیردائم شورای امنیت، اکثریت اعضای دائم و غیر دائم این شورا بر سر تصویب قطعنامۀ جدید علیه برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی با یکدیگر به توافق رسیده اند.

وزیر خارجۀ فرانسه، برنار کوشنر، امروز در پایان ملاقاتش با همتای دانمارکی خود در پاریس گفت که از مجموع 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل، تنها نمایندگان سه کشور تمایل چندانی به تصویب قطعنامۀ جدید علیه ایران نشان نمی دهند. به گفتۀ یک منبع دیپلماتیک این سه کشور عبارتند از ترکیه، برزیل و لبنان که از اعضای غیردائم شورای امنیت هستند. به بیان دیگر، اکثریت اعضای شورای امنیت با تصویب قطعنامۀ جدید علیه برنامۀ اتمی ایران موافقند. با این حال، برنار کوشنر تصریح کرد که نه نظر مخالفان قطعی است و نه متن پیشنهادی قطعنامه و در روزهای آینده گفتگو بر سر آن ادامه خواهد یافت. 9 رأی موافق از مجموع 15 رأی برای تصویب قطعنامۀ جدید علیه ایران کافی است، مشروط به اینکه البته هیچیک از پنج عضو دائم شورای امنیت از حق وتوی خود استفاده نکند.

برنار کوشنر در ادامۀ اظهاراتش متن قطعنامۀ پیشنهادی را نسبتاً قوی خواند که شامل ممنوعیت فروش اسلحه به جمهوری اسلامی نیز می شود. او همچنین پیش بینی کرد که طرح قطعنامۀ جدید به تصویب شورای امنیت برسد.

همزمان منابع دیپلماتیک غربی فاش کردند که طرح قطعنامۀ جدید سازمان ملل علیه برنامۀ اتمی ایران خواستار ممنوعیت تحویل موشک های ضدهوایی روسی از نوع اس-300 به ایران شده است. همین منابع تصریح کرده اند در صورت تصویب قطعنامۀ جدید، دولت روسیه موشک های ضدهوایی از نوع اس-300 را که به ایران فروخته به این کشور تحویل نخواهد داد.

روسیه باید یک سال پیش این موشک ها را به ایران تحویل می داد، اما در نتیجۀ فشارهای آمریکا و اسرائیل از تحویل آنها به تهران خودداری کرده است.

تحویل این موشک ها به ایران بمباران تأسیسات اتمی ایران را با مشکل روبرو می سازد.

شرکت دولتی صادرکنندۀ سلاح های روسیه امروز اعلام کرد که مجازات های احتمالی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی را اجرا خواهد کرد، حتا اگر این مجازات ها شامل موشک های اس-300 شود که روسیه به جمهوری اسلامی فروخته اما تاکنون به این کشور تحویل نداده است.

خبرگزاری فرانسه که به نسخه ای از طرح قطعنامۀ جدید دست یافته نوشته است که قطعنامۀ جدید در صورت تصویب شدن فروش هشت نوع سلاح را به ایران ممنوع می کند از جمله تانک، زره پوش، سامانۀ توپ های سنگین، هواپیماها و بالگردهای جنگی و نیز سامانه های موشکی.

منابع دیپلماتیک اضافه می کنند که پنج کشور عضو دائم شورای امنیت بعد از توافق بر سر متن قطعنامۀ جدید، از این پس سرگرم گفتگو بر سر ضمایم آن هستند.

دیروز رئیس جمهوری آمریکا باراک اوباما گفته بود که توافقات اخیر تهران با برزیل و ترکیه به احیای اعتماد بین المللی در مورد برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی نیانجامیده و اینکه دولت آمریکا همچنان مسیر مجازات ها علیه جمهوری اسلامی ایران را دنبال می کند.

رئیس جمهوری آمریکا این سخنان را در گفتگوی تلفنی با نخست وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان ایراد کرد که به همراه رئیس جمهوری برزیل نقش مهمی در امضای توافقنامۀ جدید با ایران ایفا نمود که هدف از آن کاستن از نگرانی های کشورهای غربی از برنامۀ اتمی ایران اعلام شد. دفتر ریاست جمهوری آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که باراک اوباما در گفتگو با نخست وزیر ترکیه بر نگرانی های اساسی جامعۀ بین المللی در قبال کل برنامۀ اتمی ایران تأکید کرده است.

سه شنبۀ گذشته دولت آمریکا طرح مجازات های جدیدی را علیه ایران تسلیم شورای امنیت کرد که مورد پشتیبانی پنج عضو دائم این شورا از جمله روسیه و چین قرار گرفته است.

در واکنش دولت ایران طرح قطعنامۀ پیشنهادی دولت آمریکا را فاقد هر نوع وجاهت قانونی دانست. منوچهر متکی، وزیر خارجۀ ایران حتا گفت که قطعنامۀ پیشنهادی آمریکا بختی برای تصویب شدن در شورای امنیت ندارد.

نخست وزیر ترکیه که با رئیس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین گفتگوی تلفنی جداگانه ای انجام داده بار دیگر بر حل بحران اتمی ایران از راه گفتگو تأکید کرده است. دفتر ریاست جمهوری روسیه با انتشار بیانیه ای تصریح کرده است که از نظر ولادیمیر پوتین تلاش های اخیر ترکیه و برزیل افق های تازه ای را در حل بحران اتمی ایران گشوده است.

در این حال، محمدرضا باهنر نایب رئیس و از اعضای بانفوذ اصولگرایان مجلس اسلامی ایران تهدید کرد که در صورت تصویب قطعنامۀ جدید شورای امنیت علیه این کشور، جمهوری اسلامی توافق صورت گرفته با ترکیه و برزیل را اجرا نخواهد کرد. بر اساس این توافق ایران 1200 کیلو گرم از اورانیوم خود را که با غلظت پائین غنی شده در ازای دریافت سوخت رآکتور آزمایشی تهران تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی به ترکیه منتقل خواهد کرد. بر اساس این توافق ایران متعهد است که نخستین بخش از اورانیوم خود را ظرف یک ماه به ترکیه منتقل کند.

http://www.parsdailynews.com/65068.htm

No comments:

Post a Comment