Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

دادگاه عبد المالک ریگی با اتهام وی به محاربه و فساد فی الاراض برگزار شد

تهران- خبرگزاریها، العربیه

رهبر گروه بلوچ "جندالله" که متهم است در برخی بمب گذاری های مرگبار در جمهوری اسلامی ایران دست داشته روز پنجشنبه در تهران محاکمه شد.

به گزارش خبرگزاری رویتر به نقل از خبرگزاری رسمی " ایرنا" نیروهای امنیتی ایران عبدالمالک ریگی را در ماه فوریه دستگیر کردند، این در حالی بود که چهار ماه پیش از آن گروه یادشده تحت فرمان ریگی مسئولیت برخی بمب گذاری ها در ایران را بر عهده گرفته بود از جمله اقداماتی که این گروه مسئولیت آن را بر عهده گرفت کشتن شماری از افسران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی در گزارش خود در این باره نوشت، مدعی العموم در جلسه دادگاه ریگی را به محاربه متهم و او را مفسد فی الارص خواند بر اساس قوانین ایران هر دوی این جرائم می توانند مجازات مرگ را به دنبال داشته باشند.

در گزارش خبرگزاری ایرنا تصریح شده است مدعی العموم خواستار اشد مجازات برای ریگی شد و به "هفتاد و نه مورد دست داشتن وی در اقدامات جنایتکارانه بویژه کشتار افراد بی گناه اشاره کرد."

این گزارش ضمن به اشاره به حضور شماری از خانواده های قربانیان در جلسه دادگاه افزود که "ریگی به جنایات خود اعتراف کرده و خواستار بخشش شده است."

عبدالحمید ریگی برادر عبدالمالک ریگی و یکی از اعضای گروه جندالله در روز دوشنبه گذشته در شهر زاهدان اعدام شد او به اتهام "بمبگذاری، سرقت مسلحانه و قاچاق مواد مخدر گناهکار شناخته شد."

مقامات ایرانی می گویند جندالله ارتباطاتی با القاعده دارد و از سوی پاکستان، انگلیس و امریکا حمایت می شود اما این سه کشور بارها هر گونه حمایت خود را از جندالله رد کرده اند.

اکثریت جمعیت استان سیستان و بلوچستان ایران را سنی های بلوچ تشکیل می دهند این استان یک منطقه محروم در جنوب شرقی ایران است که در مجاورت افغانستان و پاکستان قرار دارد. در سال های اخیر شدت بمب گذاری ها و نیز دامنه درگیری های مسلحانه نیروهای امنیتی ایران با شورشیان سنی بلوچ و قاچاقچیان مواد مخدر در این منطقه افزایش یافته است.

مقامات ایرانی می گویند از هنگام دستگیری رهبر گروه "جندالله" با از سرگیری فعالیت های امنیتی و اقتصادی، وضعیت این منطقه را بهبود بخشیده اند.

ایران در ماه ژوئیه سال گذشته سیزده نفر را به اتهام عضویت در تشکیلات "جندالله" اعدام کرد و در ماه نوامبر نیز یکی دیگر از اعضای این گروه اعدام شد. این افراد به دست داشتن در حملات و اقدامات گوناگون متهم شدند.

ایران که روابطش بر سر مسئله هسته ای با امریکا و کشورهای غرب بحرانی است .

اتهامات سازمان های طرفدار حقوق بشر در کشورهای غربی را مبنی بر نقص حقوق اقلیت های مذهبی و قومی در ایران رد می کند.

No comments:

Post a Comment