Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

هدف اعدام عبدالحمید ریگی چه بود؟

مصاحبه می مکران با آخرداد سپاهی
در ارتباط با اعدام عبدالحمید ریگی و هدف های آن

در شرایطی که مبارزه برای لغو اعدام – علیه هرکس که باشد – دارد به یکی از خواسته های محوری جنبش ضد استبدای تبدیل می شود، سکوت در برابر اعدام و محکوم نکردن آن، تنها مبارزه علیه لغو اعدام واهداف و مضمون دمکراتیک جنبش ضد استبدادی را تضعیف خواهد کرد.
می مکران: روز دوشنبه سوم خرداد عبدالحمید ریگی برادر عبدالمالک ریگی رهبر سابق جندالله توسط رژیم حلق آویز شد. هدف رژیم ازاعدام این جوان در شرایط کنونی چیست؟

آخرداد سپاهی: این را باید ادامه همان سیاستی دانست که حکومت جنایتکار جمهوری اسلامی در طول همه سال های به قدرت رسیدنش و بویژه در طول یکساله گذشته دنبال کرده و همین اواخر نیز در کردستان بوضوع شاهد آن بوده ایم. رژیم قصد دارد با براه انداختن اعدام و کشتن مخالفان خود، ترس و وحشت در میان مردم براه اندازد و مخصوصا بین بلوچ ها و فارس ها و به طور مشخص زابلی ها جدایی و خصومت بوجود بیاورد. اما همه این تبهکاری در واقع نشان از آن دارد که این خود حکومت است که به وحشت افتاده و برای حفظ و بقای خود در برابر خیزش احتمالی مردمی است که دست به این جنایات می زند. همه بیاد دارند که سال ۱۳۸۸ نیز ۱۳ نفر از اهالی بلوچستان به جرم همکاری با گروه ” جندالله ” به دار آویخته شده بودند. اینکه چرا رژیم درست در مناطق ملی مانند کردستان و بلوچستان دست به اعدام مخا لفان خود می زند، ناشی از این تصور غلط حکومت است که فکر می کند اعدام مردم در مناطق ملی و مظلوم، با بی اعتناعی مردم ایران روبرو می شود؛ حال آنکه در مورد کردستان شاهد آن بوده ایم که حکومت بروشنی دریافت که تصوراتش برعکس از آب در آمد. این اعدام در شرایط کنونی نشان داد که رژیم هدفی کاملا سیاسی داشته و برنامه ریزی از پیش تعیین شده ای وجود داشته است.
می مکران: حکومت ادعا کرده که اعدام این فرد به آن دلیل بوده که اقدام به شورش مسلحانه کرده و چون با عضویت در گروه جندالله در کشتار نظامیان و غیر نظامیان دست داشته، اعدام گردید. مایلیم تا در این باره نظر شما را جویا شویم.
آخرداد سپاهی: اینکه گروه جندالله اقدام به نبرد مسلحانه کرده و برخی موارد نیز دست به کشتن غیر نظامیان زده چیز پوشیده ای نیست و خود این گروه نیز اقدامات مسلحانه خود را پنهان نکرد. اعمالی که بی تردید بهانه به دست رژیم می دهد تا مردم بلوچستان را با دست بازتری مورد سرکوب قرار داده و منطقه را هر چه بیشتر به یک پادگان نظامی تبدیل کند. اما همه می دانیم که سیاست های بشدت وحشیانه، تبعیض آمیز و سرکوب گرانه حکومت شرایطی را بوجود می آورد که تعدادی ازاهالی این منطقه دم دست ترین راه یعنی درگیری مسلحانه را برگزینند و بر اثر ضعف نیروها و گروههای مترقی در منطقه، برخی ازآنان آلت دست بیگانگان واقع می شوند و گاه متاسفانه دست به عملیات انتحاری و ترویستی نیز می زنند. اما اعدام جوانان بلوچ به خاطر فعالیت شان در گروههای مسلح و برهم زدن امنیت مورد نظر حکومت فقط یک بهانه است. همه به یاد دارند که چند سال پیش، همین رژیم، یعقوب میرنهاد وبلاگ نویس جوان بلوچ را که تنها در امور فرهنگی و اجتماعی فعال بود به قتل رساند. یعقوب میرنهاد برای مردم بلوچستان یک فرزاد کمانگر بود. او در تشکل اجتماعی و مدنی “سازمان جوانان عدالتخواه بلوچستان “عضوبت داشت. سازمانی که عمدتا به امور اجتماعی و خیریه می پرداخت و گفته می شود هزاران نفر از مردم و از جمله پسران و دختران بلوچ را در بر می گرفت و در امور مختلف به مردم منطقه یاری می رساند. دیدیم که حکومت او را نیز اعدام کرد. بنابراین اعدام جوانان بلوچ به دلیل شرکت عملیات مسلحانه بهانه ای بیش نیست.
می مکران: واکنش مردم منطقه و نیروهای سیاسی را در باره اعدام عبدالحمید ریگی چگونه ارزیابی می کنید؟
آخردادسپاهی: مردم بلوچستان مسلما اعدام یک جوان بلوچ را که به شکل وحشیانه و تحریک آمیزی انجام شده محکوم می کنند و نگران تداوم چنین اعدام هایی هستند. آنها به تجربه می دانند که پشت این اعدام ها طرح های سرکوبگرانه بیشتری قرار دارد. اما در مورد نیروهای سراسری باید گفت تا آنجایی که من اطلاع دارم، فقط یک سازمان سیاسی سراسری اعدام اخیر را سریعا و صراحتا وشجاعانه و محکوم کرده است و نشان داد به شعار ضرورت لغو اعدام بدون هیچ اما و اگری وفادار است. متاسفانه سایر جریانات سیاسی و گروههای فعال حقوق بشری تا کنون آن را محکوم نکرده اند. این نشان میدهد که این جریانات آن طور که پیداست اهمیت مبارزه برای لغو اعدام را که خودشان در محکومیت و ضرورت لغو آن خروار و خروار کاغذ سیاه می کنند، هنوز آن چنان که باید پی نبرده و جدی نگرفته اند. مخصوصا در شرایطی که مبارزه برای لغو اعدام – علیه هرکس که باشد – دارد به یکی از خواسته های محوری جنبش ضد استبدای تبدیل می شود، سکوت در برابر اعدام و محکوم نکردن آن، تنها مبارزه علیه لغو اعدام واهداف و مضمون دمکراتیک جنبش ضد استبدادی را تضعیف خواهد کرد.
می مکران: با سپاس از شما که در مصاحبه با ما شرکت کردید.
آخرداد سپاهی: من هم از شما و خوانندگان شما تشکر می کنم.

No comments:

Post a Comment