Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

وزیر خارجه روسیه نسبت به پایبندی ایران به بیانیه تهران تردید کرد

مسکو – خبرگزاریها، العربیه

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه


سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه 27-5-2010 نسبت به پایبندی تهران به مفاد توافق هسته ای به دست آمده در تهران با میانجی گری ترکیه و برزیل ابراز تردید کرد. هدف از این توافق حل بحران موجود برسر برنامه هسته ای ایران است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو لاوروف گفت هیچ تضمین صد در صدی وجود ندارد همه پیز تا حد زیادی به پایبندی ایران به تعهداتش این بستگی دارد. در صورتی که ایران به تعهدات خود عمل کند، روسیه نیز طرح پیشنهادی ترکیه و برزیل را به طور جدی مورد حمایت قرار خواهد داد.

براساس توافق هفته گذشته در تهران، میان ایران، ترکیه و برزیل، ایران ملزم خواهد بود که بخشی از ذخایر اورانیوم کمتر غنی شده خود را به ترکیه به فرستد و در ازای آن سوخت هسته ای مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران را دریافت می کند.

وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه ای تلویزیونی در این باره تصریح کرد، ما از این توافق استقبال می کنیم، اگر این توافق بطور کامل به اجرا گذاشته شود، پیش شرط های بسیار مهمی را نه تنها جهت حل مسئله اصلی که همان تامین سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران باشد، فراهم می کند، بلکه شرایط لازم برای ازسرگیری مذاکرات را نیز مهیا خواهد کرد.

اما لاوروف به چگونگی تاثیر این توافق بر موضع روسیه در قبال پیش نویس قطعنامه جدید پیشنهادی امریکا به شورای امنیت برای اعمال مجازات های جدید علیه ایران شاره ای نکرد.

هدف از ارائه این پیش نویس صدور قطعنامه ای به منظور اعمال تحریم های جدید علیه ایران است. روسیه برغم تایید توافق بین ایران، ترکیه و برزیل از پیش نویس قطعنامه جدید علیه ایران پشتیبانی کرده است .

توافق تهران که با ابتکار لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل به دست آمده است آخرین فرصت فرا روی ایران برای جلوگیری از تحریم های جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه این کشور است .

پیشنهاد مبادله سوخت در نشست هفته گذشته ایران، برزیل و ترکیه مورد توافق قرار گرفت و یک روز پس از این توافق ، امریکا اعلام کرد، توافق اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان را درباره پیش نویس قطعنامه جدید علیه تهران بدست آورده است.

No comments:

Post a Comment