Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان --- وب‌سایت رادیو فردا

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا

sandaliehsefid.com

سرخط‌ خبرها

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران خواستار رعايت حقوق فعالان کارگری و معلمان شد
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران از مقام های دولت خواست حقوق فعالان و اعضای اتحاديه های کارگری و معلمان برای شرکت در روز جهانی کارگر و روزمعلم را رعايت کنند.اين سازمان حقوق بشری بازداشت های اخير معلمان را به عنوان تلاشی آشکار برای جلوگيری از برگزاری گردهمايی های آنها در روز معلم دانست.ارون رودز، سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، از جمهوری اسلامی خواست به تعهدات خود در رعايت حقوق اقتصادی و اجتماعی و حق آزادی بيان پايبند باشد، به آزار و اذيت فعالان مسالمت جوی کارگری و معلمان پايان دهد و اين امکان به آنان داده شود که خواسته های خود را ابراز کنند.او همچنین خواستار محکوميت سرکوب غير قانونی و بی رحمانه فعالان و اعضای اتحاديه های کارگری و استثمار کارگران در ايران توسط جامعه بين المللی شد.

معاون وزير آموزش و پرورش: مباحث فلسفی وارد کتب آموزشی دوره دبستان خواهد شد
معاون آموزش ابتدايی وزير آموزش و پرورش اعلام کرد که مباحث فلسفی وارد کتب آموزشی دوره دبستان خواهد شد.به گزارش خبرگزاری « ايسنا»، فاطمه قربان، هدف از ورود فلسفه به محتوای دروس ابتدايی را « تربيت دانش‌آموزان تفکرمحور، پرسشگر، خلاق و توانمند» دانست. معاون وزير آموزش و پرورش همچنين گفت که تحول بنيادين کتب درسی در کتاب‌های جديد مقطع اول و ششم ابتدايی از سال تحصيلی ۹۱ ـ ۹۰ عملياتی می‌شود.

طرح عفاف و حجاب وارد کتاب‌های درسی می‌شود
بهرام محمديان، معاون وزير آموزش و پرورش، اعلام کرد که طرح عفاف و حجاب وارد کتاب‌های درسی می‌شود.به گزارش خبرگزاری « ايلنا»، وی با اشاره به اينکه جزئيات طرح عفاف و حجاب به آموزش و پرورش ابلاغ شده است، گفت: اين اقدام باعث ترويج ريشه‌ای فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه می‌شود.از سوی ديگر، مينو اصلانی، مسئول بسيج خواهران کشور، به ايلنا گفت: بسيج در طول دو سال گذشته، ۵۰ هزار مربی برای ترويج فرهنگ حجاب و عفاف تربيت کرده است.

انتقاد مهدی کروبی از تضييع حقوق کارگران و معلمان
مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت، روز جمعه در بيانيه ای به مناسبت روز جهانی کارگر و روز معلم، از وضعيت اقتصادی و فرهنگی در ايران انتقاد کرد.به گزارش سايت « جرس»، نزديک به اصلاح طلبان، وی تاکيد کرد که، با هرگونه فشار، بی عدالتی و تضييع حقوق کارگران مخالف است.آقای کروبی همانند مير حسين موسوی بر نقش مجامع صنفی و استقلال اتحاديه های کارگری تاکيد کرد و آن را کليد اصلی حل مشکلات فعلی دانست.مهدی کروبی همچنين در مورد معلمان که به گفته او، زير ساخت های فکری، اخلاقی و رفتاری نسل امروز و فردا توسط آنان پی ريزی می شود، از بازداشت شمار قابل توجهی از معلمان، به جرم آزاد انديشی و ابراز عقيده، انتقاد کرد.اين رهبر مخالفان دولت با ابراز اميدواری برای پايان دادن به اين رفتارهای غيرقانونی توسط مسئولان قضايی، تنها راه برون رفت از بحران های و نابسامانی های موجود را بازگشت به قانون اساسی و اجرای آن دانست.

کارگران در مشهد به وزير کار و امور اجتماعی اعتراض کردند
خبرگزاری « ايسنا»، گزارش داد که سخنرانی وزير کار و امور اجتماعی در اولين همايش کشوری ِ روز بسيج کارگری و تجليل از شهدای کارگر در مشهد، اعتراض کارگران حاضر در اين مراسم را به همراه داشت. عبدالرضا شيخ الاسلامی در اين همايش با استناد به آيات و روايات متعدد و اشاره به موقعيت ممتاز ايران در منطقه و جهان افزود که شهادت بالاترين مقام قرب بشری و حيات جاويد است. به گزارش ايسنا، بعد از سخنان وزير کار و امور اجتماعی، گروهی از کارگران با تجمع در محل همايش، نسبت به سخنان وزير کار و امور اجتماعی و بی ‏توجهی او به مشکلات کارگران اعتراض کردند.ايسنا بدون اشاره بيشتر به اين اعتراض ها، به نقل از يک کارگر گفت: انتظار داشتيم از وزير حرف‏های بهتری در مورد بهبود اوضاع کارگران بشنويم، اما وی در سخنانش حتی يک کلمه در مورد کارگران نگفت. طی چند سال اخير، وضعيت زندگی کارگران به دلايلی مانند تعطيلی کارخانه ها، اخراج ها، گرانی و عدم پرداخت حقوق شان بدتر شده است.

بازداشت دبير کل سازمان معلمان ايران توسط نيروهای امنيتی
خبرگزاری حقوق بشر ايران، هرانا، گزارش داد که علی رضا هاشمی، دبير کل سازمان معلمان ايران، توسط نيروهای امنيتی در تهران بازداشت شده است.بر اساس اين گزارش، ماموران امنيتی چهارشنبه گذشته با ورود به منزل شخصی آقای هاشمی، ضمن تفتيش منزل و ضبط کامپيوتر و برخی وسايل شخصی او، اين فعال حقوق معلمان را بازداشت کردند.پيش از اين، علی اکبر باغانی و محمود بهشتی لنگرودی، دبير کل و سخنگوی کانون صنفی معلمان ايران، پس از احضار به وزارت اطلاعات بازداشت شدند.در روزهای اخير، فشارهای امنيتی و قضايی بر فعالان حقوق معلمان افزايش يافته است و پنج فعال حقوق معلمان در همدان و تبريز بازداشت شده اند.اين بازداشت ها در آستانه روز معلم در ايران صورت گرفته است.

۲۰ روزنامه نگار و وبلاگ نويس زندانی: ايران بزرگترين زندان روزنامه نگاران است
سايت های نزديک به اصلاح طلبان، روز جمعه گزارش دادند که ۲۰ روزنامه نگار و وبلاگ نويس زندانی در آستانه روز مطبوعات، با صدور بيانيه ای از زندان اوين، ايران را بزرگترين زندان روزنامه نگاران خواندند. از امضاکنندگان اين بيانيه، ميلاد اسدی، علی بهزاديان نژاد، علی بيکس، عيسی سحرخيز، کيوان صميمی، حشمت الله طبر زدی، نادر کريمی جونی، کوهيار گودرزی، جواد ماهزاده، سعيد متين پور، علی مليحی و ضيا نبوی هستند.در اين بيانيه با اشاره به خود سانسوری و سانسور سازمان يافته گسترده عليه رسانه های مختلف ايران آمده است: دامنه خود سانسوری و سانسور تا حد اعمال تيترهای تحميلی و عکس های منتخب حکومتی گسترش يافته است.به گفته امضاکنندگان اين بيانيه، تعداد روزنامه های مستقل و آزاد در پی تعطيلی های اخير، به اندازه انگشتان يک دست نيز نمی رسد.

مهدی کروبی: باید با تمامی نهادهای موثر نظام وارد گفتگو شد
مهدی کروبی می گوید جنبش سبز حق طبیعی مردم است و حاکمیت باید به این حق تن دهد. به گزارش سایت جرس، آقای کروبی عصر پنج شنبه در ديدار با جمعی از اعضای شورای سياستگذاری سازمان ادوار تحكيم وحدت، افزود: هرچه فشار بر شهروندان بیشتر شود، آنها پوست می اندازند و هر روز نسبت به عملکرد دولت حساس تر می شوند. مهدی کروبی تاكيد كرده است: بايد برای پاسخگويی به مردم، حداقل به وعده‌هايی كه در اوايل انقلاب به آنها می داديم، عمل شود. او افزوده : جبنش سبز بايد با تمامی نهادهايی كه در نظام هستند، و برای گفت و گو موثراند، وارد مذاكره شود. احمد زیدآبادی ، دبیر کل سازمان ادوار تحکیم وحدت و عبدالله مومنی سخنگوی این سازمان همراه با شماری دیگر از اعضای آن همچنان در زندانند.

معاون اول احمدی نژاد: اگر اسرائیل به سوریه حمله کند، ایران پای اسرائیل را می شکند
محمد رضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد که برای دیداری دو روزه به دمشق رفته است، گفت اگر اسرائیل به سوریه حمله کند، ایران پای اسرائیل را می شکند. شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل چند هفته پیش گفته بود که سوریه موشک های اسکاد در اختیار حزب الله لبنان گذاشته است. رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا نیز چند روز پیش گفت که ایران و سوریه، برخلاف قطعنامه های سازمان ملل، راکت ها و موشک های پیشرفته در اختیار حزب الله لبنان می گذارند.

ولایتی: محل مبادله سوخت هسته ای با اورانیوم باید در داخل ایران باشد
علی اکبر ولايتی، مشاور امور بین المللی آیت الله خامنه ای گفته است که ايران آماده است بخشی از اورانيوم غنی شده خود را بدهد و در برابر آن سوخت بگیرد. او همچنین تاکید کرده که این معامله باید در داخل کشور انجام شود. آقای ولایتی به مواردی از تاریخ روابط ایران با آمریکا، فرانسه و آلمان اشاره کرده و آنها را بعنوان مستند بی اعتمادی ایران به غرب برای ارسال اورانیوم خود به خارج، برشمرده است. او در مورد پیشنهاد ترکیه برای میانجگری نیز گفته است که غرب می تواند تعهد خود را به این کشور نقض کند، همچنانکه به قول خود برای عضویت این کشوردر اتحادیه اروپا وفا نکرده است. علی اکبر ولایتی در مورد چین تنها گفته است که این کشور نمی تواند مطرح شود و درباره روسیه نیز حرفی نزده است.

نمایشگاه ِ «شهر بهتر، زندگی بهتر» در شانگهای چین گشایش یافت
نمایشگاه بین الملل اکسپوی 2010 با عنوان «شهر بهتر، زندگی بهتر» در شانگهای چین در مراسمی با شکوه گشایش یافت. موضوع عمده این نمایشگاه، چالش های زندگی شهرنشینی است. شانگهای با 18 میلیون سَکَنه، یکی از پر جمعیت ترین 10 شهر جهان است. پیش بینی می شود حدود 70 میلیون نفر، از 200 غرفه کشورهای گوناگون در این نمایشگاه که تا ماه اکتبر ادامه دارد، بازدید کنند. رسانه های چین هزینه برگزاری این نمایشگاه را با احتساب زیر بنای آن، حدود 58 میلیارد دلار برآورد می کنند. شماری از رهبران جهان و هزاران میهمان در مراسم امروز حضور داشتند.

ایران به عضویت کمیسیون مقام زن سازمان ملل در آمد
جمهوری اسلامی ایران به عضویت کمیسیون مقام زن سازمان ملل در آمد. این کمیسیون از کمیته های فرعی شورای اقتصادی – اجتماعی سازمان ملل است که 45 عضو دارد. اعضا کمیسیون هر چهارسال یکبار انتخاب می شوند. یازده کرسی این کمیسیون به منطقه آسیا تعلق دارد که اینبار دو کرسی آن خالی بود. ایران و تایلند تنها نامزدهای این دو کرسی بودند. جمهوری اسلامی پس از مخالفت گروههای حقوق بشر با عضویت آن در شورای حقوق بشر سازمان ملل، خود را نامزد عضویت در کمیسیون مقام زن کرد.

هشدار هیلاری کلینتون به احمدی نژاد درباره اجلاس نیویورک
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمر یکا به محمود احمدی نژاد هشدارد داد که بجای تلاش در ایجاد سر درگمی و منحرف کردن توجه ها از اهداف نشست هفته آینده در نیویورک، روش سازنده ای را در پیش بگیرد. خانم کلینتون در پاسخ به سوالی در رابطه با تمایل محمود احمدی نژاد برای حضور در اجلاس بازنگری پیمان منع گستر ش سلا ح های هسته ای گفت: دستور کار اجلاس مشخص است و آن، بازنگری در این پیمان برای تقویت نظارت بر اجرای محورهای آن، یعنی خلع سلاح، منع گستر ش سلا حهای هسته ای و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است. او افزود: اگر قصد ِآقای احمدی نژاد از آمدن به اجلاس، انحراف توجه ها از این موارد یا ایجاد شهبه در باره هدف فعالیت های اتمی ایران است، از او استقبال نمی شود. این اجلاس روز دوشنبه با شرکت وزیران خارجه کشورهای امضاءکننده پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای آغاز می شود . محمود احمدی نژاد تنها رئیس دولت است که قصد شرکت در این اجلاس را دارد.

مقام های اتحادیه اروپا و چین در حال مذاکره بر سر نحوه اعمال دور تازه تحریم ها بر ایران
کاترین آشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید، مقام های اتحادیه اروپا و چین مشغول یافتن راههای اعمال دور تازه ای از تحریم هاعلیه ایران هستند. وی افزوده است که دو طرف دیگر بر سر لزوم اعمال تحریم ها گفت و گو نمی کنند. کاترین آشتون می گوید که وی به ون جیا بائو نخست وزیر چین گفته است که تحریم ها علیه ایران باید همچنان به دلیل فعالیت های هسته ای ایران، به آن کشور اعمال شود. این درحالیست که خانم آشتون افزوده است که به نظر وی نخست وزیر چین بر سر این موضوع با وی همنظر بوده است. رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان یادآور شد که به نظر وی باز نگه داشتن راه گفت و گو و مذاکره در کنار اعمال تحریم ها برای فشار آوردن به تهران لازم است.

وزارت خارجه فرانسه خواستار آزادی عمادالدین باقی شد
در تازه ترین بیانیه وزارت خارجه فرانسه که روز چهارشنبه منتشر شده آمده است که پاریس به شدت نگران وضعیت عمادالدین باقی، روزنامه نگار و حقوقدان زندانی است و از ایران می خواهد که وی را به سرعت آزادی کند. این بیانیه که به مناسبت چهارمین ماه بازداشت باقی منتشر شده، همچنین خواستاردسترسی وی به تجهیزات پزشکی شده است. عماد الدین باقی فعال مدافع حقوق بشر و رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان پیش از این نیز بارها بازداشت شده بود. وی تا کنون چندین جایزه ی بین الملل برای دفاع از حقوق بشر دریافت کرده است.

یک لکه عظیم نفتی به زودی به سواحل آمریکا خواهد رسید
یک لکه عظیم نفتی که بر اثر آسیب دیدگی یک سکوی نفتی در خلیج مکزیک ایجاد شده است، انتظار می رود به زودی به سواحل آمریکا برسد.پیش بینی می شود ایالت لوییزیانا بیشترین خسارت را بر اثر این لکه نفتی، متحمل شود. در این ایالت وضعیت اضطراری اعلام شده و فرماندار لوییزیانا خواستار اعزام ۶۰۰۰ نیروی محافظت ملی برای پاک کردن آثار این لکه نفتی شده است.باراک اوباما رییس جمهور آمریکا نیز متعهد شده است که دولتش از همه ی منابع موجود از جمله ارتش، برای پاک کردن این لکه ی نفتی که به بزرگی جاماییکاست، استفاده کند.سکوی نفتی آسیب دیده که متعلق به شرکت بریتیش پترولیوم ( بی پی ) است، در حال پراکندن نفت بیش از میزانی است که پیشتر انتظار می رفت. لکه ی به جا مانده از نشت نفت، ضررهای فراوان زیست محیطی دارد. از آن جمله ضرر به ماهیگیران، در خطر قرار دادن حیات وحش آبزی و صدمه زدن به سواحل لوییزیانا، می سی سی پی ، آلاباما و فلوریدا می توان اشاره کرد

رییس پیشین بنیاد علوی در آمریکا، به تحمل سه ماه زندان محکوم شد
خبرگزاری آسوشیتدپرس از نیویورک گزارش داد فرشید جاهدی، رییس پیشین بنیاد علوی در آمریکا، توسط دادگاه به تحمل سه ماه زندان محکوم شد. اتهام آقای جاهدی، « کارشکنی در اجرای قانون » عنوان شده است.سال ۲۰۰۸ دولت آمریکا علیه بنیاد علوی شکایت کرد؛ در این شکایت آمده است که شرکت «آساکو» که به طور مشترک با بنیاد علوی مالکیت یک برج را در «خیابان پنجم» منهتن در شهر نیویورک در دست دارد، در واقع یک شرکت پوششی است که منافع بانک ملی ایران را تامین می‌کند.بنا بر گزارش ها آقای جاهدی ِ ۵۶ ساله به از بین بردن مدارک مربوط به این پرونده نیز اعتراف کرده است.بنياد علوی در دهه ۱۹۷۰ توسط دولت شاه و تحت عنوان بنياد پهلوی ايجاد شد، اما پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ نام آن به بنیاد علوی تغيير يافت و به یکی اززیر مجموعه های بنیاد مستضعفان تبدیل شد.

وزیر خارجه روسیه می گوید از رفتار ایران دلسرد شده است
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، با بیان اینکه ایران تاکنون سیاستی «دلسرد» کننده در برنامه هسته‌ای‌اش در پیش گرفته، اظهار داشت که چه بسا تحریم ایران «اجتباب‌ناپذیر» باشد.سرگئی لاوروف روز پنجشنبه در پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ گفت: « ایران یک شریک دشوار است و ما از اینکه ایران به طور سازنده‌ای به پیشنهاد‌هایی که بارها عرضه‌شده، پاسخ نداده است، دلسرد شده‌ایم.»وزیر خارجه روسیه همچنین در واکنش به پرسش یک نماینده سوئدی که از میزان احتمال حمله به ایران پرسیده بود به شدت با اقدام نظامی علیه ایران مخالفت کرد و پیامدهای این اقدام را « فاجعه‌بار» دانست.در حالی که که قدرت‌های غربی و در راس آنها آمریکا خواهان اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران هستند، چین تاکنون در مواضع رسمی خود با تحریم‌ها مخالفت کرده‌ است و روسیه نیز خواهان کم شدن از شدت تحریم‌ها علیه ایران شده است؛ روسیه می‌گوید تحریم‌ها باید «هوشمند» باشند تا مردم ایران از این رهگذر متضرر نشوند.

No comments:

Post a Comment