Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

بلوچستان با دیگر هنرمندی بزرگ را از دست داد / استاد “غلام رسول دینارزهی” دار فانی را وداع گفت

استاد بزرگ موسیقی و آواز بلوچستان صبح امروز در بیمارستان چابهار دار فانی را وداع گفت .

استاد دینارزهی از پیشکسوتان موسیقی محلی سیستان و بلوچستان بود که در ایران و پاکستان و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس شناخته شده بود.

وی از استادان آواز موسیقی بلوچی بود و آهنگ ساز بسیاری از کارهای موسیقی خود را نیز انجام می داد.

دینارزهی همچنین در دو دهه اول انقلاب به مدت ۱۱ سال در رادیو بلوچی زاهدان به کار آهنگ سازی و خوانندگی موسیقی بلوچی مشغول بود و آهنگ های حماسی او در وصف ایران و ترغیب جوانان به اعزام به جبه های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران تاثیر گذار بود.

از آهنگ های معروف او در آن زمان می توان به آهنگ ” کشور ایران و مئی کشور ایران “ اشاره کرد.

استاد دینارزهی در موسیقی دارای سبک مخصوص به خود بود کمتر در مجالس عروسی و نظایر آن به اجرای برنامه می پرداخت و با وجود داشتن مشکلات مالی هیچگاه هنر خود را ارزان نفروخت و همیشه عزت نفس خود را حفظ می کرد.به همین لحاظ دارای محبوبیت و محجوبیت خاصی در بین هنر دوستان استان برخوردار بود.

در مصاحبه ای که چند سال پیش با او داشتم از کم توجهی به ادبیات و موسیقی بلوچی از سوی مسئولان گله مند بود و از دست اندرکاران صدا و سیمای استان نیز به خاطر ساتفاده از هنر او در جوانی و رها کرد نش در سن کهولت نیز گلایه داشت.

استاد دینارزهی دستی در شعر نیز داشت و علاوه بر تعلیم آهنگ سازی به علاقمندان موسیقی در بندر چابهار با انجمن ادبی چابهار به نام ” چابهار ئ لبزانکی گل ” همکاری داشت و برخی اشعار آهنگهایش را خود می سرود.

وی در اواخر عمر از ضعف و بیماری و کاهش دید رنج می برد و بر اثر بیماری صبح امروز در بیمارستان چابهار درگذشت.

یادآوری می کنم استاد دینارزهی از معدود بازماندگان نسل طلایی موسیقی بلوچی بود که یافتن جایگزین برای استادی چود او و مرحوم کمالان حوت بسیار مشکل است.

از دست رفتن پی در پی استادان موسیقی و هنرمندان پیشکسوت استان زنگ خطری است برای همه ما تا قبل از مرگ این عزیزان هم قدرشان را بدانیم و از هنرشان استفاده بهینه کنیم و هم در برگزاری مراسم پاسداشتشان تعجیل کنیم و بدانیم که جامعه ای می تواند سربلند کند که قدر مردم صاحب هنرش را بداند..

در گذشت این استاد فقید را به جامعه هنری استان سیستان و بلوچستان و ملت ایران تسلیت می گویم.

بازنشر تفتان ایران از وبلاگ بلوچ ارتباط / امان ا… تمنده رو

http://amanertebat.blogfa.com/post-1410.aspx


http://www.taftaniran.com/topnews/1996.html

No comments:

Post a Comment