Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

عبدالواحد برهانی نویسنده بلوچستانی مقام اول داستان نویسی کشور را کسب کرد

عبدالواحد برهانی نویسنده نام آشنای ایرانشهری توانست در نخستین جشنواره داستانهای بومی " کنام " که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد مقام اول داستان نویسی کشور را به دست آورد.
عبدالواحد برهانی نویسنده نام آشنای ایرانشهری توانست در نخستین جشنواره داستانهای بومی " کنام " که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد مقام اول داستان نویسی کشور را به دست آورد. خبر کسب مقام اول کشوری یک هنرمند استانی در میان خبرهای تشریفاتی بازدیدها و مناسبتها در نشریات و خبر گزاریهای استان جایی پیدا نکرد.دلیلش را نمی دانم اما در این قضیه هم استاد برهانی مظلوم واقع شد هم اهالی فرهنگ استان که می توانستند از این خبر اعتبار خوبی در جامعه فرهنگی کشور کسب کنند.
استاد برهانی علاوه بر کا رداستان نویسی کار نویسندگی نمایشنامه و ترجمه هم انجام می دهد.بسیاری از آثار برگزیده جشنواره های تاتر استان نوشته برهانی بوده اند.وی همچنین مجموعه داستانهای کوتاه تاج محمد طائربه نام گدا و رمان معروف نازک اثر محقق و نویسنده شهیر سید ظهور شاه هاشمی را از بلوچی به فارسی ترجمه کرده است که مجموعه داستان گدا به چاپ رسیده و هم اکنون در دسترس علاقمندان است.
علی خدایی یکی از چهار داور جشنواره و برنده ی نهایی جشنواره عبالواحد برهانی ، مرد بلوچ از ایرانشهر با داستان شبنامه ی باران
نخستین جشنواره داستان های بومی کنام بعد از ظهر یک شنبه بیست و چهارم مهرماه با معرفی نفرات اول تا سوم و همچنین برگزیده ی بخش دانشجویی جشنواره در تالار فردوسی دانشکده ی ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد به کار خود پایان داد.ده تن از دوازده برگزیده مرحله ی سوم ، روزهای شنبه و یک شنبه (بیست و سوم و بیست و چهارم مهرماه) در محل تالار دکتر علی شریعتی جهاد دانشگاهی مشهد در حضور یازده تن از داوران سه مرحله ی جشنواره به قرائت داستان های خود پرداختند. هیئت داوران بخش نهایی جشنواره (حسین آتش پرور،ابوتراب خسروی،علی خدایی و بهناز علیپور گسکری) داستان "شبنامه ی باران" اثر عبدالواحد برهانی را شایسته ی عنوان نفر اول، داستان های "هچل" (نرگس وفادار) و "پاپیون دوبل" (جواد ترشیزی) شایسته ی مقام دوم، داستان "خدایا بچه ی کجای مشهدی"(محمد عطاریانی) را شایسته مقام سوم جشنواره دانستند.
حسین آتش پرور -غلامرضا رضایی - عبدالواحد برهانی ( برنده ی نخست ) - علی خدایی
به جهت آشنایی بیشتر خوانندگان٬ به خلاصه ای از زندگینامه و فعالیتهای ادبی و هنری استاد برهانی اشاره می شود: عبد الواحد برهانی متولد سال ۱۳۳۷ دهستان دامن ایرانشهر و موسس و مدیر دو کتابخانه در روستای آبادان شهرستان ایرانشهر می باشد.( یکی از این کتابخانه ها تخصصی برای کودکان است). وی دارای تحصیلات دپلم ادبی بوده و کار نویسندگی را از سال 1376 با نوشتن نمایشنامه آغاز کرده و تاکنون پانزده نمایشنامه به نگارش در آورده است.وی همچنین با جراید استانی : روز درآ ، مرز پرگهر، زاهدان، صبح زاهدان، نشریه لیکو و ...همکاری داشته است.
از دیگر موفقیت ها او می توان به کسب مقام دوم بخش موضوعی جشنواره داستان نویسی نیمروز در سال 1384 اشاره کرد.
برای این نویسنده استان آروزی موفقیت نموده و کسب این مقام ارزشمند را به وی و جامعه فرهنگی سیستان و بلوچستان تبریک می گویم.

No comments:

Post a Comment