Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

مختصری از زندگی فیلسوف و دانشمند بلوچ “یوسف نسکنتی”

محمد یوسف نسکنتی یکی از دانشمندان ادبی قوم بلوچ تمام عمر خود را در راه کسب علم و دانش سپری کرد و همیشه خواهان فرهنگ و هنر بلوچستان بوده است فردی بزرگ و روشن فکر و انسانی کامل و برای تلاش زیاد و روشن شدن تاریخ بلوچ و بلوچستان تلاش شایانی نموده است.

هر فردبلوچ به چنین کسانی افتخار می کند و برای فرهنگ و تمدن خود تلاش کرده تا آداب و فرهنگ بلوچ و بلوچستان را به دوستداران فرهنگ بفهماند .

یوسف نسکنتی فرزند غلامحمد نسکنتی در سال ۱۹۲۹ میلادی در بلوچستان ایران در شهرستان سرباز و بخش کلات دهستان نسکنت چشم به جهان گشود و در سال ۲۰۰۶ میلادی در بلوچستان پاکستان در محله گل محمد لین کراچی دار فانی را وداع گفتند.

مختصری از زندگی این بزرگوار را شرح می دهم

محمدیوسف شیرو نژاد معروف به نسکنتی در سنین کودکی در مکتب دینی آن زمان شروع به تحصیل کرد و در سن ۱۰سالگی و به شرایط آب و هوایی و مشکلات آن زمان از خطه شهرسرباز با همراهی والدین خود مسافرت می کنند و به بلوچستان پاکستان در شهر کراچی محله ی بنام گل محمد لین لیاری ساکن شدند و در مدرسه ی سندلیاری شروع به تحصیل می کند تا مقطع دیپلم ادامه می دهد و بعد ها به علت مشکلات روزمره ان زمان باعث شد که از تحصیل دور بماند و ترک تحصیل نماید و آشنایی آن با زبانهای مختلفی مثل (فارسی ـ بلوچی ـ سندی ـ انگلیسی ـ هندی و اردو ) تصلت کاملی داشتند .

در دوران جوانی با فرهنگ و ادب و سیاسی بلوچستان علاقه زیادی داشتند و همیشه تلاش می کردند که ادامه دهنده راه میر غلامحمد نورالدین برهانزهی و میر غوث بخش بزنجو و کدخدا سلیمان باشد با سعی و تلاش فراوان توانست این راه را با همیاری بزرگانی مثل غلام فاروق و عبدالقیوم نسکنتی ادامه دهد.

این انجمن موجب شد افراد زیادی عضو انجمن بلوچ بشوند افرادی همچون(رحیم بخش آزاد. یارمحمدیار.عبدالصمد جمشیدزهی.اکبربارکزائی.عبدالصمدسربازی.ملافاضل رند.استاددانشگاه بلوچستان پاکستان صبادشتیار.محمدحسین رئیسی.فقیرمحمد دراخان.اسماعیل آزاد.مولوی حسین بر.حاجی محمدنور رند.لال بخش رند.محمدبیک بیگل نویسنده معروف.یارمحمد بی وطن.مولوی عثمان. میرگل خان نصیر.عبدالحی جمشید زهی . رحیم بخش آزاد.میرزا ادهم خان.عبدالواحدجمالزایی و غیره)

شاعران معروفی مثل استاد ستار. استاد شفی. میرگل خان نصیر.مرادساحر.عابدآسکانی) هم عضو انجمن بلوچ شدند و اشعار زیبایی در باره وطن شان سروده اند.

اولین رساله یا همان روزنامه بلوچی را عبدالصمد سربازی با همکاری گل خان نصیر و محمد حسین عنکا و عبدالواحد جمالزهی نوشته اند.

رساله زمانه را یوسف نسکنتی با همکاری دوستانش عبدالحی جمشیدزهی و رحیم بخش آزاد به تالیف در آورده اند.

لبزانک: غلام فاروق و همکاری یارمحمد و عبدالواحد و رحیم بخش آزاد و عبدالوهاب نسکنتی

نقش محمد یوسف نسکنتی بیشتر ادبی و سیاسی و مهاشر مجالس و سخنرانی در انجمن سران بلوچ را بر عهده داشته است و فردی روشن فکر و انسان دوست و آگاهی کامل نسبت به جامع و آداب فرهنگ داشته است و هم در نوشتن فرهنگ و تاریخ بلوچستان کمک شایانی به میر گل خان نصیر و دیگر دوستان کرده است و در فیلمی بنام شهناز نقش داشته است . و بعد با شروع فیلم حمل و ماه گنج با دوستانش بر سر اختلافاتی کنار می رود. این نوشته زندگی نامه یوسف نسکنتی از اسلام رندبلوچ با همکاری غلام حسین آبادیان جمع آوری و گردآوری شده است.

لازم به ذکر است که ادامه دهنده راه یوسف نسکنتی را عبدالوهاب نسکنتی بر عهده گرفته است. محمدیوسف نسکنتی کسی بود که تمام دوران زندگی خود بدون مطالعه سپری نکرده و بلکه تمام دوران زندگی خود را با مطالعه کتاب گذرانید است. و همیشه در دوران جوانی و میانسالی در مجالس بزرگان حضور داشته است روحشان شاد و یادشان گرامی باد .

بازنشر تفتان ایران از وبلاگ یساری رای مکران / انور میهن دوست

http://yasariray.mihanblog.com/post/462

http://www.taftaniran.com/topnews/1992.html

No comments:

Post a Comment