Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

ملوانان بيگانه، سکان دار لنج‌های ايرانی شدند



ملوانان بيگانه، سکان دار لنج‌های ايرانی شدند
25 هزار صياد در سيستان و بلوچستان با استفاده از هزار و 300 فروند شناور شامل لنج و قايق در شش منطقه و چهار اسكله صيادي از راه دريا ارتزاق مي‌كنند که حاصل تلاش آنها صيد سالانه بيش از 120 هزار تن انواع ماهي صنعتي و تجاري است اما اين صيادان براي ادامه حرفه خود با مشکلات متعددي روبرو هستند.
به گزارش مهر، 70 درصد صيد در بنادر استان سيستان بلوچستان را ماهيان صنعتي از جمله تون ماهيان، هوور مسقطي، گيدر و هوور معمولي تشکيل مي‌دهد که نيمي از آن در 28 كارخانه صنايع غذايي شهرك صنعتي چابهار، پسابندر و بريس به كنسرو تبديل مي‌شود.
گفتني است 30 درصد صيد صيادان استان را ماهيان تجاري شامل شيرماهي، ميش ماهي، شوريده و حلوا سياه است كه به صورت تازه در خودروهاي مخصوص به استان‌هاي تهران، شيراز، كرمان و خراسان‌هاي رضوي، شمالي و جنوبي ارسال مي‌شود.
صنعت بزرگ شيلات با اشتغال 25 هزار صياد در سيستان و بلوچستان که بخش اصلي درآمد و معيشت خانواده‌هاي اين نواحي را به خود گره زده است مشکلاتي نيز بر سر راه صيادان قرار داده است که تعدادي از آنها در گفت‌وگو با مهر خواستار چاره جويي و توجه ويژه مسئولان به اين مشکلات شدند.
رييس هيات مديره يکي از تعاوني‌هاي صيادي در اين رابطه گفت: به دليل قرار گرفتن اسکله صيادي تيس در منطقه آزاد تجاري و صنعتي چابهار لذا اين سازمان تا کنون توجهي به رفع نيازهاي صيادان نداشته و به دليل اين بي‌توجهي در طي سال‌هاي گذشته اسکله صيادي تيس به گل نشسته است.
محمد اميري در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: به دليل عدم لايروبي اين اسکله تعداد 60 لنج که در اين اسکله فعاليت داشتند مجبور به ترک اين منطقه شده و به اسکله‌هاي مجاور در بندر «رمين» عزيمت کردند.
وي ادامه داد: با توجه به اينکه روستاي تيس يک روستاي تاريخي و گردشگري است اما از آسفالت و جاده مناسب برخوردار نيست و با توجه به اينکه در اين روستا کشاورزي و دامپروري وجود ندارد لذا تنها راه ارتزاق مردم به دريا ختم مي‌شود.
يکي ديگر از صيادان منطقه نيز با بيان اينکه مسئولان بايد هر چه زودتر در خصوص کشتي‌هاي استان‌هاي مجاور فکري بردارند گفت: کشتي‌هاي ترال و يا همان صيد صنعتي از استان‌هاي هرمزگان، بوشهر و خوزستان براي صيد از ابتداي خرداد ماه همه ساله به مدت 4 ماه به اين منطقه مي‌آيند که باعث تخريب دريا و از بين رفتن ماهي‌ها و محيط زيست مي‌شوند.
خدانظر جدگال افزود: اين کشتي‌ها همه دريا را تخريب مي‌کنند و با وجود اينکه در مجوزهاي آنها قيد شده تا فاصله 8 مايلي صيد کنند ولي تا فاصله 3 مايلي نسبت به صيد اقدام مي‌کنند.
عبدالواحد دوستيني نيز از ديگر صيادان منطقه چابهاردر گفتگو با مهر اظهار داشت: شيلات وظيفه دارد تا با بازاريابي و کوتاه کردن دست واسطه‌ها به صيادان کمک نمايد. وي گفت: در حال حاضردسترنج صيادان با قيمت ناچيزي خريداري مي‌شود و سود آن به جيب دلالان ماهي مي‌رود.
جدگال ملوان يکي از لنچ‌هاي صيادي نيز در گفتگو با مهر با بيان اينکه سکان بسياري از لنچ‌هاي ايراني در دست ملوانان بيگانه و خارجي قرار دارد افزود: ملوانان زيادي از کشورهاي افغانستان و پاکستان در اين منطقه اشتغال به کار دارند و نبود ملوان متخصص و بومي يکي ديگر از مشکلات پيش روي جامعه صيادي است که دولت بايد با برنامه ريزي لازم و تربيت نيروي انساني اين کمبود را برطرف نمايد.
وي افزود: به دليل تهديد‌هايي که از طرف دزدان دريايي در صيد آب‌هاب دور وجود دارد همچنين از زماني که يارانه‌ها به صورت نقدي پرداخت مي‌شود بسياري از کارگران ايراني رغبتي براي کار بر روي لنج‌ها نشان نداده و لذا شناور‌هاي صيادي با نصف ظرفيت به دريا عزيمت مي‌کنند.
وي افزود: از طرفي بکارگيري اتباع بيگانه و خارجي ممنوعيت‌ها و مشکلاتي را براي صيادان به همراه دارد که خود داستاني مفصل است. مدير عامل يکي از تعاوني‌هاي صيادي نيز با بيان اينکه بايد ديدگاه دولت نسبت به صيادان و لنج داران تغيير کند گفت: در حال حاضر برخي از دستگاه‌هاي اجرايي، لنج داران را عامل قاچاق سوخت مي‌دانند در صورتي که هيچ شخصي يک ميليارد تومان براي خريد لنج هزينه نمي‌کند که بر روي دريا به کار قاچاق سوخت مشغول شود.
اميدي در گفت‌وگو با مهر اظهارداشت: روغن، سوخت، مواد غذايي، وسايل صيد و هزينه‌هاي جاري صيادان به دليل تورم بسيار افزايش يافته است ولي قيمت ماهي نسبت به گراني اين نهاده‌ها افزايش قابل توجهي نداشته است و از همين رو صيادان با مشکل جدي در تامين معاش و هزينه‌هاي صيد مواجه هستند.
وي با بيان اينکه هيچ بسته حمايتي براي جامعه صيادي در نظر گرفته نشده افزود: صدور مجوز و به آب اندازي بيش از اندازه کشتي‌هاي فايبر گلاس يکي ديگر از مشکلات پيش روي جامعه صيادي است.
وي ادامه داد: اين لنج‌ها بدون مطالعه و با کمک تسهيلات بانکي ساخته شد که متاسفانه توفيقي در صيد نيز نداشتند و علاوه بر غرق شدن تعدادي از آنها عده باقي مانده نيز در پرداخت اقساط خود ناتوان مانده اند.
وي ادامه داد: صنعت صيد و صيادي تاثير زيادي بر اشتغالزايي و يا بيکاري جوانان دارد و از اين رو دولت بايد چاره‌اي اساسي براي حمايت از لنچ داران داشته باشد. گلشني مدير کل شيلات سيستان و بلوچستان ابراز داشت: به منظور ساماندهي و نظارت و همچنين ارايه خدمات بهتر مطلوب، ملوانان خارجي و شاغل بر روي لنج‌هاي ايراني ملزم به دريافت شناسنامه اشتغال خواهند شد. وي افزود: يکي از مفاد تفاهمنامه اخير که با حضور استاندار و مشاور عالي رييس جمهور به آن اشاره شده است امر آموزش نيروهاي بومي و تربيت ملوان براي افق‌هاي بلند مدت است.

No comments:

Post a Comment