Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

بلوچـی مئـی وتـی شهـديــں زبان انـت



Monday, January 13, 2014

بلوچـی مئـی وتـی شهـديــں زبان انـت
 
 
 
فاشيستِ بدور از تمدن بشری حداد عادل که عنوان« رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی» را دارد هفته گذشته درشبکه دو تلويزيون دولتی به نشخوار تفکرات برتری طلبانه و ضد بشری اجداد و نياکان خود پرداخته با ناديده گرفتن زبانهای بلوچی، کوردی، تورکمنی، عربی و تورکی جاهلانـه سعی کـرد تا زبان فارسی را زبان ملی و مادری دهها ميليون انسان در بنـد جا بزنـد.
 قريب به يک قرن است که اشغالگران فارس از طريق « آموزش و پرورش » و مدارس خود در بلـوچ گلزميـن به راه انـدازی و ادامه کورس های زبان فارسی، املا و انشاءِ فارسی، تجزيه و تحليل اشعار فارسی ، شعر فارسی، نثر فارسی، ادبيات شهادت! و ... مشغول هستنـد. تا دلشان خواسته در مورد زبان و ادبيات فارسی رشته های تحصيلی درست کرده اند تا اگر فرزند بلوچ  فارس شدنی نباشـد با گرفتن زبان مادریش  حداقـل فارس زده شـود. اما بلـوچ همچنان فرياد می زند و با خون خود می نويسد که " بلوچی مئی وتی شهديـں زبان انت."
کودک بلوچ از اولين روزهای مدرسه با شنيدن کلماتی رکيک، فحش و ناسزا از معلمين عقده ای فارس و زابليهای بيسواد با زبان و «فرهنگ» خاص فارس آشنا می شود. اشغالگران فارس با بکاربردن کلماتی چون خر، حمال، خنگ، توله سگ، پاکستانی، وهابی، پدرسگ، احمق، نفهم، مزخرف، آشغال،  و ... "فرهنگ و تمدن فارس" را هر روز در مدارس بلوچستان به نمايش می گذارند.
کلاغ پر، چوب وشلاق ، سيلی و لگد زدن، فحاشی به زبان فارسی، کشيدن گوشها وموی سر ، تهديدهای روزانه و خط و نشان کشيدن، بشين پاشو تا حدی که دانش آموز بيچاره بر زمين می افتد، مجبور کردن دانش آموزان تا با سيلی يا مشت و لگد بجان يکديگر بيفتند،  از جمله روشها و تنبيه های رايج در مدارس"آموزش و پرورش" اشغالگران فارس در بلوچستان هستند. تنبيه بدنی نوباوگان بلوچ چنان فاجعه آور است که در آبانماه سال ۱۳۸۹ هجری شمسی يک دانش آموز خردسال بلوچ  ( سعيـد )  در شهر گـِـه ( نيک شهـر) زير ضـربات شديد يک «معلـم »عقده ای و جنايتکار به قتـل رسيـد.
اشغالگران فارس و زابليها که بعنوان معلم در مدارس بلوچستان حقوق می گيرند از روز اول سعی درخرد کردن شخصيت دانش آموز بلوچ را  دارند تا همزمان با تحقير جنون آميز فرزندان بلوچ، زبان فارسی را نيز کينه توزانه بر آنان تحميل کنند.  بوجود آوردن احساس حقارت در نوباوگان بلوچ بخش ابتدايی طرح آسيميلاسيون ضدبشری در مدارس ايرانی است
 
 
 آموزش و پرورش رژیم در بلوچستان که مجری سیاستهای شونیستی تهران برای فارسیزه کردن دانش آموزان بلوچ با زورو تهدید و تنبیه است ، سعی در محدود کردن کاربرد زبان مادری مان وسعی مداوم در تضعیف و نابودی شهدین بلوچی را داشته است. در این زمینه بسیارند فاکتها ومواردی که چهره زشت شونیسم جنون آمیز فارس را برای هردانش آموزبلوچ نمایان کرده است. مثلا اجباردانش آموزان بلوچ به فارسی حرف زدن درکلاس و درمدرسه حتی زمانیکه یک دانش آموزفارس زبان نه در جمع کلاس درس هست و نه در کل مدرسه. کودکان بلوچ بطور سیستماتیک مجبورمی شوند تا ازاولین روزمدرسه به فارسی حرف بزنند و چرندیات و اراجیف خمینی مکار و خونخوار را یاد بگیرند و گرنه شکنجه گران زابلی درمدارس که بعنوان معلم حقوق می کیرند با فحاشی و کتک به جان شان می افتند.بسيارند دستان کوچکی در بلوچستان اشغالی که  بجای به دست گرفتن قلم و آشنايی با کاغذ ، با درد چوب و شلاق های معلمان بيسواد زابلی زودتر آشنا می شوند.
سياستهای افراطی و عملکرد جنون آميز شونيستهای فارس در بلوچستان پديده ای منحصر به ايران است. در اين باب تئوری ها و اصطلاحات کلاسيک در مورد شونيسم، اعمال ستم ملی يا مذهبی و ... نمی توانند بخوبی رسا و گويا باشند. دورانی که ما بلوچها هم اکنون از سرمی گذرانيم در هيچ جای دنيا تجربه نشده و مورد مشابهی نمی توان يافت. فاشيسم فارس خنجر بدست قصد نابودی ما را دارد. با تمام قوا و امکانات خود کينه توزانه کمر به نابودی هويت ملی، زبان مادری ، تاريخ و فرهنگ ما بسته است.د

اگرچه در معرض تهاجمات برنامه ريزی شده و همه جانبه حکام فاشيست ايران وسفاکان پاکستانی هستيم اما  زبان شیرین و اصیل بلوچی با لهجه ها و گویش های دلنشین اش همچنان زنده است ومیلیونها بلوچ با شهدین بلوچی محاوره ومکاتبه می کنند.

 زبان بلوچی هم با حروف عربی و هم با لاتین کتابت می شود و به برکت زحمات صدها شاعر، نویسنده، هنرمند، ادیب و زبانشناس بلوچ زبان اصیل بلوچی در حال شکوفایی است. دهها تشکل ادبی و فرهنگی، فعاليت وبلاگها و وبسايتهـای بلوچی ونشر هزاران شعر و مقاله بلوچی در دنيای اينترنت  از شکوفايی زبان بلوچی حکايت دارند.  زبان بلوچـی در سطحی وسيع در بلوچستان شرقی و شمالی آموزش داده می شود و يقينا نسلهای آینده بلوچ در بلوچستانی آزاد شاهد شکوفایی زبان مادری مان حتی در مراحل آموزش عالی هم خواهند بود.
 پروشت ءُ پروش باتنت ايران ءُ پاکستـــان
 آزاد ءُ آباد بات گنجيـــــں بلوچستـــــــــان
محمــد کريــم بلــوچ
 
 بيست ءُ چارگــوپشــــان  ( Gwapshan ) 7013  
 January 13, 2014

No comments:

Post a Comment