حجت الاسلام سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران روز دوشنبه 27-01-2014 در گفتگو با خبرگزاری ایلنا از طرح مساله آموزش زبان قومیتها در ایران انتقاد کرده و گفت: " اعتقاد نداریم که آموزش زبان قومیتها از مسایل مهم کشور است."
علیرضا سلیمی گفت: "قانون اساسی در مورد مسئله آموزش زبان قومیتها تعیین تکلیف کرده است و مسئله روشن و مشخص است."
اشاره وی به اصل پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که در آن تصریح شده است: "اصل‏ پانزدهم: ‎‎‎‎‎زبان‏ و خط رسمی‏ و مشترک‏ مردم‏ ایران‏ فارسی‏ است‏. اسناد و مکاتبات‏ و متون‏ رسمی‏ و کتب‏ درسی‏ باید با این‏ زبان‏ و خط باشد ولی‏ استفاده‏ از زبانهای‏ محلی‏ و قومی‏ در مطبوعات‏ و رسانه‏ های‏ گروهی‏ و تدریس‏ ادبیات‏ آنها در مدارس‏، در کنار زبان‏ فارسی‏ آزاد است‏."
این اصل قانون اساسی در عمل اجرا نشده است، اما فعالان قومیتها مختلف در ایران اجرای آن را همواره از دولت های ایران خواسته اند. تا اینکه در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته میلادی در ایران این درخواست به یک مطالبه ملی تبدیل شده و حسن روحانی رئیس جمهور کنونی تحقق آموزش زبان قومیتها را جزو وعده ای انتخاباتی خود قرار داد و پس از پیروزی در انتخابات نیز چند بار بر پایبندی خود بر این وعده تاکید کرد.
بر همین مبنا فانی وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی نیز قول داد که آموزش زبان قومیتها را در دستور کار خود قرار داده است. طرح این موضوع ظاهرا برای بخشی از جریان محافظه کار و سنتی ایران خوشایند نبوده و آنها را به موضع گیری واداشته است.
سلیمی در گفتگوی خود مساله آموزش زبان قومیتها در ایران را با آنچه که "تهدید" نامیده مرتبط دانسته و گفته است: "اعتقاد نداریم که آموزش زبان اقوام از مسائل مهم کشور است. البته نه اینکه مساله مهم نباشد اما با توجه به تهدیداتی که کشور با آن مواجه است آیا مسئله آموزش زبان قومیتها اینقدر مهم است که ما باید به این مسئله ورود کنیم."
وی با بیان اینکه نباید با این گونه مسائل برخورد سیاسی شود افزود: "قانون اساسی بهترین میثاق برای این مساله است و نیازی نیست که مسائلی که در قانون اساسی تدوین شده است با آن اینگونه برخورد شود."
سلیمی گفت: "قانون اساسی در مورد مسئله آموزش زبان قومیتها تعیین تکلیف کرده است و مسئله روشن و مشخص است و ابهام و مشکلی ندارد که حالا اینگونه برخورد کنیم."
وی در عین حال در پاسخ به این سئوال که پس چرا تا کنون آموزش زبان قومیتها اجرایی نشده است گفت: "آنچه در قانون اساسی آمده است مسئولان باید پیگیری کنند تا اجرایی شود و در مورد آموزش زبان قومیتها نیز باید برای اجرایی شدن آن پیگیریهای لازم صورت گیرد."
پیش از این دکتر جلالی زاده نماینده اسبق سنندج در مجلس شورای اسلامی ایران روز چهارشنبه 22-01-2014 در گفتگو با سایت خبری فرارو از وجود نگاه امنیتی و چالشهایی جدی درباره آموزش زبان قومیتها سخن گفته و نسبت به آن هشدار داده بود.
نماینده اسبق سنندج در مجلس درباره چالش‌های اصلی اجرای مفاد قانون اساسی در مورد امکان آموزش به زبان مادری گفته بود: "یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی این بخش از قانون اساسی وجود نگاه امنیتی و حاکم بودن یک نوع دیدگاه توهم توطئه‌ای در میان برخی تصمیم گیران و تصمیم سازان است."
به گفته دکتر جلالی زاده "برخی تصمیم گیران احساس می‌کنند اگر این حقی را که قانون اساسی هم برای قومیتها قائل شده است به در اختیار قومیت‌های مختلف کشور قرار دهند، افزایش مطالبات قومی و قبیله‌ای، زمینه تفرقه و تجزیه فراهم می‌شود. "