Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

رهبران گروه هشت در کانادا

رهبران گروه هشت خواستار اعمال تحریم‌های شورای امنیت توسط همه کشورهای جهان شدند


سران هشت کشور صنعتی جهان در پایان روز دوم نشست خود در کانادا از ایران خواستند به تقاضاهای شورای امنیت توجه کند و برای شهروندان خود حق آزادی بیان قائل شود.

در بیانیه پایانی اجلاس گروه ۸ همچنین از فعالیت گروه ۱+۵ حمایت و از تلاش های دیپلماتیک ترکیه و برزیل برای حل بحران هسته ای ایران تقدیر شده است.

رهبران آمریکا، بریتانیا، روسیه، فرانسه، ایتالیا، چین، کانادا، آلمان و ژاپن امروز، شنبه ۲۶ ژوئن (۵ تیر) در پایان دومین روز از اجلاس سالیانه خود که در شهرک موسکوکا در شمال تورنتو برگزار شد، با صدور بیانیه ای از "عدم شفافیت" برنامه های اتمی ایران و تداوم و گسترش غنی سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد در این کشور عمیقا اظهار نگرانی کردند.

به عقیده سران گروه هشت، افزایش سطح غنی سازی اورانیوم در ایران با قطعنامه های سازمان امنیت و خواسته های آژانس بین المللی انرژی اتمی در تضاد است.

در بیانیه این گروه، ضمن حمایت کامل از قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل، از ایران خواسته شده است به مفاد این قطعنامه و تقاضاهای آژانس بین المللی انرژی اتمی ترتیب اثر دهد و با ادامه مذاکرات در این مورد موافقت کند.

رهبران کشورهای عضو گروه هشت از همه کشورهای جهان خواسته اند تحریم های در نظر گرفته شده در قطعنامه شورای امنیت را به طور کامل و دقیق اعمال کنند.

در یکی از بندهای این بیانیه آمده است که ایران باید به حکومت قانون تن دهد و آزادی بیان و عقیده را برای شهروندانش به رسمیت بشناسد.

استفن هارپر، نخست وزیر کانادا، پس از پایان اجلاس در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: "حکومت های ایران و کره شمالی تصمیم گرفته اند که به سلاح هایی دست پیدا کنند و با آن همسایگان خود را تهدید کنند. دنیا باید بداند پولی که این کشورها (برای دسترسی به این سلاح ها) هزینه می کنند، تنها هزینه (این اقدام) نخواهد بود."

در بیانیه پایانی اجلاس گروه ۸ همچنین از فعالیت گروه ۱+۵ حمایت و از تلاش های دیپلماتیک ترکیه و برزیل برای حل بحران هسته ای ایران تقدیر شده است.

پیش از برگزاری روز دوم اجلاس سران گروه هشت، گفته می شد که رهبران کشورهای غربی در گفت و گوهای این روز خواهند کوشید که چین و روسیه را به سختگیری بیشتر بر ایران ترغیب کنند.

دولت های چین و روسیه تاکنون تمایلی به اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران نشان نداده اند و گفته اند که تنها در چارچوب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل عمل خواهند کرد.

موضوع دیگری که در دستور جلسه امروز قرار داشت، پرونده هسته ای کره شمالی و ماجرای انهدام یک کشتی نظامی کره جنوبی بود که گفته می شود در اثر حمله نظامیان کره شمالی اتفاق افتاده است.

سران گروه هشت این اقدام کره شمالی را محکوم کردند و از این کشور خواستند به دشمنی با همسایه جنوبی اش پایان دهد.

رهبران هشت کشور صنعتی جهان در نخستین روز از اجلاس خود، در مورد بحران جهانی اقتصاد و اختلافاتی که بر سر نحوه مقابله با آن وجود دارد گفت و گو کردند، اما نتوانستند در این مورد به توافق برسند.

این رهبران پس از پایان اجلاس دو روزه خود در شهرک موسکوکا، به شهر تورنتو می روند تا در اجلاس سران گروه ۲۰ شرکت کنند.

اجلاس گروه ۲۰ علاوه بر کشورهای ثروتمند، قدرت های اقتصادی در حال ظهوری مانند چین، برزیل و هند را هم در بر می گیرد.

BBC

No comments:

Post a Comment