Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

راه‌های برون‌رفت از بحران اقتصادی در کانون مذاکرات گروه ۲۰

باراک اوباما در کانادا


رهبران گروه بیست، در نشست دو روزه خود در تورنتوی کانادا، راه‌های برون‌رفت از رکود اقتصادی و راهکا‌رهای رشد اقتصادی پایدار را بررسی می‌کنند




گروه بیست در برگیرنده اقتصادهای بزرگ و اقتصاد‌های نوظهور جهان است؛ اعضای گروه ۲۰ عبارتند از: آفریقای جنوبی، کانادا، مکزیک، ایالات متحده، آرژانتین، برزیل، چین، ژاپن، کره جنوبی، هند، اندونزی، عربستان سعودی، فرانسه، ایتالیا، آلمان، روسیه، ترکیه، بریتانیا، استرالیا و اتحادیه اروپا (به عنوان یک عضو).

نشست امسال گروه ۲۰ در حالی برگزار می‌شود که دولت‌های عضو، میلیاردها دلار صرف برنامه‌های عبور از رکورد و بحران اقتصادی کرده‌اند که این امر به نوبه خود مشکلات عدیده‌ای در زمینه بودجه این کشورها بوجود آورده است.

بحران مالی یونان، از جمله اتفاقاتی بود که باعث شده رهبران کشورهای گروه ۲۰ را نسبت به اتخاذ سیاست‌های مالی مناسب حساس کند.

تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، همزمان با اجلاس گروه ۲۰ با تاکید بر اهمیت رشد اقتصادی در حال و هوای بحرانی اقتصاد جهان، اظهارداشت که رسیدن به رشد مناسب متضمن اتخاذ راهبردهای مناسب در هر کشور است.

در میان کشورهای گروه ۲۰ برخی از اعضا، از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا خواستار وضع مالیات بر بانک‌ها هستند در حالی که کشورهایی چون کانادا مخالف این اقدام هستند؛ کانادا می‌گوید در دوره بحران اعتبار که بازارهای مالی آمریکا و اروپا را به لرزه درآورد، بانک‌های این کشور به اندازه کافی محافظه‌کارانه عمل کردند و از این رو نیازی به اقدامات تنبیهی برای بانک‌های این کشور نیست.

تمرکز اروپایی‌ها در این نشست بر کاهش بودجه عمومی است در حالی که آمریکا تلاش می‌کند کشورها را قانع کند که به تقاضای داخلی دامن بزنند و تنها آمریکا را به عنوان خریدار نببیند تا به مشکلات خود فائق آیند.

در این کنفرانس دو روزه، از جمله درباره ارزش وحود پول چین یوآن، سیاست‌های پولی، بانکداری، حمایت از مالیات‌دهندگان، کاهش ریسک در حوزه‌های مالی، تداوم اعتباردهی و امور نظارتی بحث و تبادل و نظر خواهد شد.

در پیش‌نویسی که از بیانیه پایانی گروه ۲۰ منتشر شده کشورهای عضو از تصمیم چین برای انعطاف‌پذیری در مورد واحد پولی خود در برابر ارزهای خارجی استقبال کرده‌اند؛ آمریکا از جمله کشورهایی بود که از این تصمیم چین استقبال کرده است؛ چین با پایین نگه داشتن ارزش پول خود، صادرات خود را تقویت کرده است.

برپایه این پیش‌نویس کشورهایی که اقصاد پیشرفته دارند، با لحاظ توازن میان «رشد اقتصادی و ثبات پولی» در این باره رایزنی می‌کنند که «دست کم ۲۰۱۳ کسر بودجه خود را به نصف برسانند یا اینکه تا سال ۲۰۱۶ نسبت قروض دولت به تولید ناخالص ملی را تثبیت کرده یا کاهش دهند.»

همزمان با برگزاری این نشست، صدها نفر از مخالفان سیاست‌های اقتصادی قدرت‌های بزرگ در تورنتو دست به اعتراض زدند که در برخی موارد به خشونت کشیده شد.

Radiofarda

No comments:

Post a Comment