Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

واکنش دادستان تهران به اعتراض میرحسین موسوی به اعدام ها دولت آبادی می گوید اعتراض ها برای فشار بر دستگاه قضایی است

در چند شهر کردنشین مردم به نشانه اعتراض به اعدام ها اعتصاب کردند



دبی – العربیه .نت

دادستان تهران در واکنش به اعتراض های گسترده نسبت به اعدام های اخیر در ایران تاکید کرد اعدام شدگان عضو گروههای مسلح مخالف نظام بودند و دلیل اعتراض ها را فشار بر دستگاه قضایی برای عدم اجرای احكام قضایی توصیف کرد.

عباس جعفری دولت آبادی دریک گفتگوی مطبوعاتی که امروز شنبه 15– 5 – 2010 در خبرگزاری فارس منتشرشده است همچنین میرحسین موسوی را به دلیل انتقاد از اعدام ها تهدید کرد که مورد محاکمه قرارخواهد گرفت.

دستگاه قضایی ایران روز یکشنبه گذشته فرزاد کمانگر علی حیدریان ، فرهاد وکیلی ، شیرین علم هولی و مهدی اسلامیان را به جرم " عضویت در گروههای ضد انقلاب " در زندان اوین اعدام کرد.

4 نفر از اعدام شدگان که یک زن نیز در بین آنها بود به عضویت در " پژاک " شاخه ایرانی حزب کارگران کردستان متهم شدند و مهدی اسلامیان نیز به اتهام ارتباط با گروهی که در سال 2008 حسینیه ای را در شیراز منفجر کرده بود به در آویخته شدند.

اجرای این احکام با واکنش های گسترده داخلی وبین المللی همراه بوده است و وکلای برخی از متهمان تاکید کرده اند که متهمان هیچ ارتباطی با گروه پژاک نداشتند و در زندان شکنجه شده اند.

دادستان تهران اما گفت فرزاد کمانگر ، فرهاد وکیلی و علی حیدریان هنگامی که قصد بمب گذاری در تهران داشتند بازداشت شدند و نزد آنها مواد منفجره و اسلحه کشف شد.

بر اساس اظهارات دولت آبادی شیرین علم هولی نیز پس از بمب گذاری در یکی از مقرهای وابسته به سپاه در تهران بازداشت شده است.

او همچنین دلیل اعدام مهدی اسلامیان را همکاری با برادر خود که پیشتر به اتهام بمب گذاری اعدام شده بود ، عنوان کرد.

دادستان تهران انتقاد از این اعدام ها را جریان‌سازی برای " ترساندن قضات " و فشار برای " عدم اجرای احکام دیگر " توصیف کرد.

او گفت : " باید دست قضات پاكدامن را بوسید كه شجاعانه در برابر این نوع امواج ایستاده‌اند."
وی اعدام این افراد را همزمان با سالگرد انتخابات رد کرد و گفت :" برخی تبلیغات مبنی بر این بود كه دستگاه قضایی با این اعدام‌ها خواسته است در آستانه خردادماه و سالگرد انتخابات رعب و وحشت ایجاد كند؛ ولی ما شدیداً این ادعا را تكذیب می‌كنیم. "

واکنش به بیانیه موسوی

جعفری دولت آبادی در بخش دیگری از اظهارات خود میرحسین موسوی را به دلیل انتقاد از اعدام ها تهدید کرد که مورد محاکمه قرارخواهد گرفت.

او گفت :" وی با این اظهار نظر اساسا از مجرمین و گروهك‎های ضد انقلاب حمایت كرده و احكام قطعی محاكم را زیر سئوال برده است. "

میرحسین موسوی پس از اعدام ها با صدور بیانیه ای خطاب به حاکمیت گفت : " آیا این است آن عدل علوی که به دنبالش بودیم؟"
وی افزود " اعلام اعدام ناگهانی پنج نفر از شهروندان کشوربدون آنکه توضیحات روشن کننده ای از اتهامات و روند دادرسی و محاکمات به مردم داده شود شبیه روند ناعادلانه ای است که در طول ماه های اخیر منجر به صدور احکام شگفت آور برای عده زیادی از زنان ومردان خدمتگزار و شهروندان عزیز کشور ما شده است."

دادستان تهران گفت: " حمایت و اظهار نظر این فرد ( موسوی ) نشر اكاذیب است و این نوع اظهارنظرها جرم است."

وی افزود:" وقتی حكمی قطعی می‎شود، كسی حق ندارد دستگاه قضایی را متهم كند و موجبات خوشحالی دشمنان جمهوری اسلامی را فراهم كرده و آن‎ها تصور كنند كه امروز ما بی‎گناهان را اعدام كردیم."

وی تاکید کرد موسوی به دلیل این انتقاد " در زمان مناسب " محاکمه خواهد شد و افزود :" تعقیب آن‌ها به عنوان سران فتنه تابع مصالح نظام اسلامی است و مطمئنا در آن چهارچوب عمل می‌شود."

جعفری گفت :" روزی كه وقت محاكمه آن‌ها برسد به همه این موارد توجه خواهد شد."

گروههای مختلف سیاسی در داخل وخارج از ایران در محکومیت اعدام های اخیر بیانیه صادر کرده اند و در کشورهای مختلف در مقابل سفارتخانه ها و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران تظاهرات اعتراضی برگزار شده است.

در چند شهر کردستان نیز مردم به نشانه اعتراض به محل کار خود نرفتند و نیروهای امنیتی دهها تن را به دلیل اعتراض به اعدام ها بازداشت کرده اند.

عبدالله مهتدی دبیرکل حزب کومله کردستان در گفتگو با العربیه هدف از اجرای اعدام ها را جلوگیری از پیوستن هر چه بیشتر کردها و سایر قومیت ها به جنبش اعتراضی در ایران دانست.

وی افزود : " تصور می کنم که رژیم ایران این اعدام ها را بر اساس نقشه بازدارنده ای به اجرا گذاشت که بیانگر نگرانی از پیوستن گسترده کردها به جنبش اعتراضی است ."

وی با اشاراه به اینکه اعدام شدگان به اتهام محاربه با خدا به دار آویخته شده اند گفت :" چنین اتهاماتی را رژیم سالها است که ابداع کرده وعلیه کردها به اجرا می گذارد تا کسی از آنها حمایت نکند و ضمن عدم همدردی ، از ایستادن در کنار آنها اجتناب ورزد."

No comments:

Post a Comment