Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

نماینده زاهدان از «برداشتهای سلیقه‌ای» و «برخوردهای غیرمنصفانه» انتقاد کرد

نماینده زاهدان از «برداشتهای سلیقه‌ای» و «برخوردهای غیرمنصفانه» انتقاد کرد
مهندس علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، در اولین نطق رسمی خود در مجلس، بر حل مشکلات و دغدغه های مردم زاهدان و نواحی مرزی تاکید کرد.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از سنی آنلاین، نماینده مردم زاهدان در این نطق خود، با اشاره به «جمعیت حداکثری اهل سنت و بلوچ» در سیستان و بلوچستان ابراز داشت: در کشورهای چندفرهنگی که به شیوه های متمرکز اداره می شوند، اغلب پدیده ای اجتماعی با عنوان مرکز-حاشیه شکل می گیرد و در برخی حاشیه ها روابط مرکز- پیرامون دیگری وجود دارد که افراد را در وضعیت نابرابر قرار می دهد. طبیعی است مردم بنا به امکانات، واکنشهایی را بروز دهند که مصداق آن را می توان در سیستان و بلوچستان جستجو کرد.
 مهندس یارمحمدی در ادامه، «وحدت شیعه و سنی» را ازجمله مشخصه های زاهدان برشمرد و خاطرنشان نمود: حوزه علمیه دارالعلوم و مسجد مکی با تاسی از سنت نبوی، پایتخت وحدت امت اسلامی در منطقه است. مردم زاهدان نماد همزیستی اقوام و مذاهب ایران هستند که با احترام به عقاید یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی دارند، اما ممکن است به علت عملکرد توأم با تعصبات افراطی برخی خواص، این همزیستی به مخاطره بیفتد.
 نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی بر لزوم بکارگیری ظرفیتهای اهل سنت و بلوچ تاکید کرد و گفت: استفاده از ظرفیت مذاهب ایرانی در تحکیم پایه های وحدت تاثیرگذار است. امید است با درایت وزیر علوم، فرهیختگان و تحصیلکردگان بلوچ مشارکت بیشتری در هیأتهای علمی داشته باشند.
 وی با اشاره به انسداد مرزها و «سختگیری تجارت چمدانی»، اظهار داشت: مسلم است نتیجه آن بیکاری جهشی جوانان بوده و ممکن است تبعاتی را در بُعد امنیتی و قانون گریزی به دنبال داشته باشد. برون رفت از معضل بیکاری به رؤیا تبدیل شده است.
نماینده مردم زاهدان در مجلس به نطق‎‎ها و پیگیریهای نمایندگان ادوار و فعلی استانهای مرزی و محروم اشاره کرد و اظهار داشت: ظاهرا قرار نیست قدمهای جدی جهت رفع این مشکلات برداشته شود.
 مهندس یارمحمدی در نطق خود ادامه داد: عدم مشارکت ملموس نیروهای بومی در سطح مدیریتی دستگاههای اجرایی استانهای محروم و مرزی به وضوح مشاهده می گردد. تقاضای ایجاد تعادل و بهره گیری از جوانان منطقه در مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی را داریم.
 وی در بخش دیگری از نطق خود وزرای کشور، اطلاعات و دادگستری را مورد خطاب قرار داد و گفت: مردم استان ما سالهاست از طریق داد و ستد، امور معیشتی خود را سپری می کنند. اما برداشتهای سلیقه ای و برخورد غیرمنصفانه برخی دستگاهها، عرصه را بر کوله‎ برها تنگ نموده است. انتظار می رود با خلق الله که برای مخارج روزانه خود در مرز داد و ستد دارند، با بی مهری برخورد نشود.
 عضو کمیسیون عمران مجلس دهم خاطرنشان کرد: حاشیه نشینی و فقدان زیرساختهای شهری از معضلات اساسی شهر زاهدان است که مردم را به ستوه آورده است.
 وی با انتقاد از وضعیت آموزشی دربلوچستان اظهار داشت: آموزش و پرورش در استان ناکارآمدترین بخش است؛ چیدمان نیروی انسانی و عزل و نصبهای قومی و تبدیل محیط فرهنگی به محیط سیاسی از مهمترین معضلات است.
یارمحمدی با اشاره به «معضل  بی شناسنامه در نواحی مرزی» از وزرای کشور، اطلاعات و دادگستری خواست دستور دهند شورای تامین استان بلوچستان «برنامه جامعی» جهت رسیدگی به وضعیت این اقشار ارائه نماید.
پسند
نظر

No comments:

Post a Comment