حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، یکی از افسران بلندپایه عرب ایرانی را برای دبیری شورای عالی امنیت ملی انتخاب کرد؛ و او کسی نیست جز دریادار علی شمخانی که در شهر عرب نشین اهواز زاده شده و از قبلیه شمیخات است. 

فرماندهی نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران ایران، وزارت دفاع در دولت های هفتم و هشتم، عضویت در شورای استراتژیک روابط خارجی و ریاست مرکز استراتژیک دفاعی نیروهای مسلح ایران، از جمله سمت هایی است که به گزارش خبرگزاری ''فارس'' شمخانی پیشتر بر عهده داشت. 
 
دریادار علی شمخانی

بدین ترتیب، اداره شورای عالی امنیت ملی ایران، از سعید جلیلی، یکی از نامزدهای شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور، به علی شمخانی منتقل می شود. جلیلی پرونده جنجال بر انگیز مذاکرات اتمی ایران با جامعه جهانی را مدیریت می کرد.

البته شایان ذکر است که حسن روحانی، ماموریت پی گیری پرونده اتمی را از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امورخارجه منتقل کرده که محمد جواد ظریف در راس آن قرار دارد.

علی شمخانی که از نزدیکان اکبر هاشمی رفسنجانی به شمار می آید، مواضع متفاوتی در خصوص اعتراض های پس از انتخابات ریاست جمهوری چهار سال پیش ایران داشت. او به کارگیری لفظ ''فتنه'' در توصیف اعتراض های معتقد به تقلب در انتخابات را نپذیرفت. 

شمخانی در یک مصاحبه تلویزیونی، بر خلاف ادبیات رایج در جمهوری اسلامی، نپذیرفت که از وصف ''خائن'' برای ابوالحسن بنی صدر نخستین رئیس جمهوری ایران که در همان ابتدا از نظام جمهوری اسلامی جدا شد را به کار ببرد و گفت که بنی صدر تنها برای در دست گرفتن کنترل نیروهای مسلح در جریان جنگ ایران و عراق تلاش می کرد. 
 
علی شمخانی در کنار حسن روحانی

با وجود این که علی شمخانی، عرب بودن خود را انکار نمی کند، اما برخی مخالفان عرب اهوازیش با دیده شک به او می نگرند و برخی نیز او را به خیانت متهم می کنند. این مخالفان، شمخانی را عامل نظامی می دانند که آن را به تلاش برای از میان بردن هویتشان و محو وجود عربی متهم می کنند.

اما شمخانی بارها از سیاست های دولت مرکزی در نحوه تعامل با مسائل عرب در استان نفت خیز خوزستان انتقاد کرده است. از این رو برخی معتقدند که وجودش در ساختار قدرت می تواند فرصتی برای حد و مرز قائل شدن برای سیاست هایی باشد که عرب های ایران آن را به زیان خود می دانند . آن ها همچنین حضور شمخانی در قدرت را اگر چه بسیار محدود، اما فرصتی برای نمایندگی خود بر می شمرند.