Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

گفتگو با خانم ایسکی برایتون موج سوار ایرلندی در چابهار

ایسکی بریتون موج سوار اهل ایرلند است. در سال ۲۰۰۸ چهار بار پیاپی عنوان قهرمان موج‌سواری ملی ایرلند و در سال ۲۰۰۹ نیز عنوان قهرمانی پرو-تور بریتانیا را کسب کرد.
چند ماه قبل خبر و بعد از آن کلیپی تصویری در فضای مجازی منتشر شد که خانمی 26 ساله ایرلندی به نام ایسکی بریتون  با لباس شنای اسلامی شده  در سواحل دریای مکران در میان امواج خروشان اقیانوسی ، موج سواری کرده است. اخبار حاکی از این بود که خانم بریتون با  مستند سازی فرانسوی به نام  خانم ماریون پویزو (marion poizeau) در پروژه ای بین الملی  با عنوان : « پروژه بین الملی امواج شناسی اقیانوسها »  مشارکت دارد . آنطور که خانم برایتون در گفتگو با روزنامه گاردین و همچنین ما  اظهار داشت :  یکی از اهداف مهم سفرش ترویج موج سواری در دنیا بالخصوص در  میان بانوان کشورهای مسلمان است. همچنین وی از استقبال هم استانیهای چابهاری شگفت زده شده بود و همین امر او را به سفر دومش ترغیب کرده بود.  .
ایسکی بریتون موج سوار اهل ایرلند است. در سال ۲۰۰۸ چهار بار پیاپی عنوان قهرمان موج‌سواری ملی ایرلند و در سال ۲۰۰۹ نیز عنوان قهرمانی پرو-تور بریتانیا را کسب کرد. او در کشورش به خاطر آن که اولین زنی بود که توانسته بود بر موج بزرگ، موجی که در یک مستند ایرلندی مشهور شده بود، سوار شود دارای شهرت خاصی است . ایسکی اولین زن ایرلندی است که نامزد دریافت جایزه بیلوبانگ XXL در فوریه ۲۰۱۱ شد. خواهر کوچک‌تر ایسکی،بکی‌فین، نیز در تخته موج سواری بلند مشهور است. وی همچنین  اولین زنی است که توانسته است بر امواج دریاهای ایران موج‌سواری کند. بریتون علاقه‌مند به محیط زیست است. اخیرا تز دکترای خود را با موضوع حفاظت محیط زیست دریایی در دانشگاه اولستر، ایرلند شمالی ارائه کرد.
در سفری که به چابهار داشتیم در منزل محمد حسین ریسی ،  به اتفاق ابوبکر نرماشیری و همکاری احمدرضا شیخی که زحمت ترحمه را به عهده داشت گفتگوی کوتاهی  داشتیم با خانم ایسکی بریتون موج سوار ایرلندی
                                     

سوال : خانم بریتون ! چطور شد که چابهار را برای پروژه تان انتخاب کردید ؟
اول اینکه یکی از اهداف مهم ما ترویج ورزش موج سواری در تمام  دنیا علی الخصوص در مقصد های ناشناخته است  که با جستجویی که در گوگل مپ داشتیم چابهار را به عنوان یکی از مقاصد پروژه انتخاب کردیم  و احساس کردم که می توانم به عنوان اولین زن با حجاب اسلامی و با احترام به فرهنگ محلی در این سواحل موج سواری کنم.در حال حاضر هم در دومین سفرم در چابهار هستم.
سئوال :بر اساس اخبار و گفتگوهای منتشر شما با برخی رسانه ، مردم چابهار از اینکه یک زن را در حال موج سواری دیده اند شگفت زده شدند. ، نگاه مردم را در سفر اولتان چگونه دیدید ؟
در سفر اولم بعد از موج سواری احساس کردم که نگاههای مردم همراه با بهت و تعجب بود و این مساله باعث شگفتی خود من هم شد . من در خیلی از سواحل دنیا موج سواری داشتم اما تجربه ام در اینجا متفاوت بود.
سئوال : بازخورد سفر اول شما در رسانه های دنیا چگونه بود ؟
خیلی از رسانه های دنیا  از جمله : نیویورک تایمز ، بی بی سی ، گاردین  و حتی رسانه های منطقه این سفر را پوشش دادند  در دنیا 20 میلیون موج سوار وجود دارد که این 20 میلیون راجع  به این منطقه آشنایی نداشتند. در ایران هم موج سواری ناشناخته است و به نظر می آید که اصلا" موج سوار ندارد و موج سواری برای مردم ایرانیان تازگی دارد . جالب است که عدم آشنایی مردم ایران با موج سواری  برای جهان هم جالب بود .
سئوال : اگر مقایسه ای داشته باشید بین سواحل چابهار و دیگر سواحل دنیا مزیت های این ساحل را چگونه می بینید ؟ 
من به خیلی از کشورها سفر کردم و در خیلی از سواحل موج سواری کردم به نظرم سواحل اینجا نسبت به دیگر کشورها بکر و دست نخورده است ! سواحل اینجا بدون برنامه است و نیاز به سرمایه گزاری و برنامه ریزی دارد. 
سئوال : اگر در کشور ما مسئولیت می داشتید اقدامات اساسی شما برای توسعه چابهار چه مواردی می توانست باشد ؟ 
اولین اقدام من توسعه گردشگری منطقه با محوریت توسعه ورزشهای آبی در سطح بین الملی می بود. البته هدف من در توسعه گردشگری  فقط توسعه ورزشهای آبی نیست بلکه معتقدم با توسعه ورزشهای آبی دیگر جاذبه های فرهنگی نظیر : زبان، لباسهای محلی ، غذاهای سنتی و دیگر عناصر فرهنگی به جهانیان معرفی می شوند . چشم انداز من این است در چابهار سواحل بی نظیری داریم که می توانند مقصدی برای گردشگران و میلیونها موج سوار علاقه مند باشد . اقدام دیگر من « آموزش » می بود . با این توضیح که به مردم علی الخصوص بانوان  آموزش می دادم که چگونه با حفظ فرهنگ  اسلامی وارد این رشته بشوند تا هم خودشان ورزش کنند و هم اینکه با دیدن یک موج سوار زن شگفت زده نشوند. 
از اینکه با وجود خستگی وققتان را در اختیار ما قرار دادید از شما سپاسگزارم . 
من هم از شما تشکر می کنم و هم از آقای جدگال نماینده چابهار بخاطر میهمان نوازی هایشان.

جالب است که روز بعد از این مصاحبه باز در سواحل رمین با این گروه برخورد کردیم و خانم بریتون از استعداد بچه های چابهاری در یادگیری سریع  موج سواری شگفت زده شده بود و گفت یک تخته  موج سواری به آنها هدیه داده است . به امید روزی که بانوان  بلوچ بتوانند  با تخته های عقل و دانش بر امواج خروشان سنت گرایی غلبه کنند. 


http://www.ganjamin.blogfa.co

No comments:

Post a Comment