Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان - رادیو فردا

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا
simesefid.com
سرخط‌ خبرها

صدها تن از استادان ایرانی در آمریکا و اروپا اعدام های اخیر را محکوم کردند
صدها تن از استادان و روشنفکران ایرانی در آمریکا و اروپا با محکوم کردن اعدام پنج زندانی سیاسی در زندان اوین، از سازمان ملل خواسته اند تا به هر شيوه لازم، حاکمان ايران را مسئول و مقصر بشناسند. آنها همچنین طوماری را برای جمع آوری امضاء در این زمینه در اینترنت انتشار داده اند. در این طومار از دولت های جهان خواسته می شود تا تأمين و رعايت حقوق بشر و کرامت انسانی را پيش شرط ضروری هر گونه مراوده با جمهوری اسلامی ايران قرار دهند.

سفر نخست وزیر ترکیه به تهران همزمان با رئیس جمهوری برزیل بعید است
رسانه های ترکیه بنقل از رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور می گویند که سفر او به تهران همزمان با سفر رئیس جمهوری برزیل بر ای بحث درباره برنامه هسته ای ایران، بعید است. برپایه این گزارش ها، آقای اردوغان گفته است: اگر لازم بداند خود یا وزیر خارجه اش به تهران خواهند رفت، اما در حال حاضر او برنامه ای برای سفر به تهران ندارد، زیرا که ایران هنوز گامی در جهت حل مسئله برنداشته است. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ آمریکا، روز پنجشنبه در مکالمه‌ای تلفنی با وزیر خارجه‌ی ترکیه گفته بود که ایران برای حل و فصل مسئله‌ی هسته‌ای ایش اقدامی جدی نکرده است.

اجساد ۸۹ تن از کشته شدگان جنگ ایران و عراق در تهران تشییع شد
اجساد ۸۹ تن از کشته شدگان جنگ ایران و عراق امروز از مقابل دانشگاه تهران تشییع شد. شرکت کنندگان در این مراسم، پس از نماز جمعه، شعارهایی در حمایت از آیت الله خامنه ای و علیه آمریکا، اسرائیل و بدحجابی می دادند. محمود احمدی نژاد همراه شماری از مقام های دیگر کشوری و نظامی در این مراسم شرکت داشتند. اجساد این کشته شدگان در ۱۰ نقطه تهران، از جمله وزارت نفت، دانشگاه علوم پزشکی، پارک بهاران در منطقه ۱۷، چند شهرک و پادگان، و همچنین در برخی استان ها به خاک سپرده می شود.

رئیس جمهوری برزیل وارد مسکو شد
رئیس جمهوری برزیل، لوئیز لولا دِ سیلوا، برای گفتگو با مقام های روسیه به مسکو رفته است. رئیس جمهوری برزیل علاوه بر مذاکره درباره روابط دوجانبه با روسیه، درمورد مسئله هسته ای ایران نیز گفتگو می کند. قرار است او از مسکو برای شرکت در اجلاس گروه 15 به تهران برود. برزیل همراه ترکیه از اعضای غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل اند که می کوشند با نوعی میانجگری، از تشدید تحر یم های ایران بر سر برنامه هسته ایش جلوگیری کنند.

صدها افغان در اعتراض به نیروهای ناتو تظاهر ات کردند
صدها افغان در روستایی در ولایت ننگرهار در اعتراض به آنچه که قتل 11 غیر نظامی خواندند، با سوزندان لاستیک و پرتاب سنگ بسوی ساختمان های دولتی تظاهرات کردند. نیروهای مشترک ناتو و افغان تایید کرده اند که عملیاتی را در طول شب گذشته در این منطقه انجام دادند، اما می گویند که تنها هشت تن شورشی کشته شدند. برخی گزارش ها حاکی است که در تیراندازی نیروهای افغان بسوی تظاهر کنندگان یکی از آنها کشته شد.

میرحسین موسوی خواستار رعایت حقوق زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنها شد
میرحسین موسوی، در دیدار با خانواده‌ی زندانیان سیاسی بار دیگر بر رعایت حقوق زندانیان سیاسی و حقوق خانواده‌های آنها تأکید کرد. آقای موسوی ضمن استقبال از صدور ویزا برای خانواده‌ی زندانیان آمریکایی در ایران از سوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، گفته است: اما مشکل این جا است که باید دید این حق برای مادران ایرانی هم در نظر گرفته می‌شود؟میر حسین موسوی با ابراز تردید درباره استقلال قوّه‌ی قضائیه ایران افزوده که چرا یک نفر به جرم شرکت در راهپیمایی به چندین سال حبس محکوم می‌شود، حال آنکه در آن راهپیمایی میلیون‌ها نفر شرکت کرده بودند؟ آقای موسوی بار دیگر حاکمیت جمهوری اسلامی را به کنار آمدن با مردم و حرکت در مسیر وفاق ملی دعوت کرده است.

مجرميّت يک بازرگان تايوانی با اتهام فروش قطعات موشک به ايران
يک بازرگان تايوانی که با اتهام فروش قطعات موشک به ايران بازداشت شده است، در دادگاهی در ايالت فلوريدای آمريکا مجرم شناخته شد.يی‌ـ‌لان چن، ۴۰ ساله متهم است که از سال ۲۰۰۷، دست‌کم ۳۰ محموله کالاهايی که می‌تواند در صنايع نظامی به کار گرفته شود، به ايران ارسال کرده است.بر اساس اسناد ارائه شده در دادگاه آقای چِن به هنگام واسطه‌گری برای فروش ۲ هزار چاشنی موشک به ايران، مورد سوء‌ظن پليس واقع شد و مکاتبات‌اش مورد بررسی و تحقيق قرار گرفت.اين بازرگان تايوانی ممکن است به جرم فروش کالاهای ممنوعه به ايران به ۲۰ سال حبس محکوم شود.

سلول‌های بنيادی و اميد به درمان ناشنوايی
دانشمندانی که بر روی سلول‌های بنيادی کار می‌کنند، موفق شده‌اند در آزمايشگاه سلول‌های حسی گوش را توليد کنند. بدين ترتيب اميد می‌رود که درمان قطعی برای ناشنوايی در آينده‌ای نزديک ممکن شود.اين دستاورد علمی حاصل يک دوره‌ی تحقيقاتی ده ساله در دانشگاه استنفورد، در کاليفرنيای آمريکا است. پروفسور استفان هلر، از دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه استنفورد می‌گويد که با تکثير سلول‌های بنيادی يک ابزار ارزشمند برای مطالعه‌ی بنيان‌های مولکولی شنوايی و ناشنوايی فراهم می‌آيد.

آمریکا: سفر لولا به تهران؛ آخرین تلاش دیپلماتیک
دولت آمریکا دیدار لولا دا سیلوا (Lula da Silva)، رئیس جمهوری برزیل، از تهران را از جمله آخرین فرصت‌ها برای حل و فصل مسئله‌ی هسته‌ای ایران از راه مذاکره و دیپلماسی تلقی می‌کند.یک مقام بلندپایه‌ی دولت آمریکا، که نخواسته نامش فاش شود، به خبرگزاری رویترز گفته است که باراک اوباما، رئیس جمهوری آن کشور، راه حل دیپلماتیک در مواجهه با مسئله‌ی ایران را منتفی نمی‌داند. این مقام بلندپایه در وزارت امور خارجه‌ی آمریکا اظهار داشت: «فکر می‌کنم سفر آقای لولا شاید آخرین تلاش عمده برای دعوت ایران به دیپلماسی باشد». با این همه وی اضافه کرد که واشنگتن به این نتیجه رسیده است که مهار جاه‌طلبی هسته‌ای ایران، بدون اِعمال تحریم‌های بیشتر ممکن و شدنی نیست.

شورای فعالان ملی مذهبی اعدام سياسی مخالفان را محکوم کرد
شورای فعالان ملی مذهبی در بيانيه‌ای ضمن محکوم کردن اعدام‌ سياسی مخالفان، يادآور شد که با اين شيوه‌ها امنيت ملی ايران به شدت به خطر می‌افتد.در اين بيانيه آمده است که در جريان صدور و اجرای احکام اعدام‌شدگان، آيين دادرسی مصوب خود حاکميت هم رعايت نشده است. ضمن اينکه اعمال فشار برای گرفتن اعتراف، عدم حضور وکيل در روند پرونده، غيرعلنی بودن دادگاه، عدم اطلاع و حضور وکيل و خانواده در هنگام اجرای حکم، و نظاير آن گوشه‌هايی از ديگر جنبه‌های غيرقانونی اعدام‌های سياسی است.شورای فعالان ملی مذهبی در پايان بيانيه‌ی خود خواهان پايان دادن به اين شيوه‌های بی‌فرجام، و بازگشت به اصول قانونی و انسانی و دينی و بررسی و برخورد عادلانه با پرونده‌های سياسی، شده است.

آمريکا: مذاکرات در مورد تحريم‌های ايران «پيشرفت خوبی» داشته است
سوزان رايس، نماينده‌ی ايالات متحده در سازمان ملل متحد می‌گويد مذاکرات و گفتگوها در مورد قطعنامه‌ی پيشنهادی آمريکا برای اِعمال دور جديد تحريم‌ها عليه ايران «پيشرفت خوبی» داشته است.خانم رايس اظهار اميدواری کرد که متن نهايی پيش‌نويس قطعنامه تشديد تحريم ايران، تا دو هفته‌ی ديگر در اختيار تمام اعضای شورای امنيت قرار گيرد.به گفته‌ی ديپلمات‌های غربی در سازمان ملل، در متن پيش‌نويس قطعنامه‌ی شورای امنيت عليه ايران، تشديد تحريم‌ها بيشتر متوجه سپاه پاسداران، به عنوان نهاد کنترل کننده‌ی شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط با گسترش تسليحات، خواهد بود.

لیبی به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درآمد
 لیبی، روز پنج شنبه، برغم مخالفت های بسیاری از سازمانهای غیر دولتی ، به عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد انتخاب شد. سازمانهای مخالف با حضور لیبی در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ، استدلال می کنند که لیبی ، شایستگی لازم برای حضور در یک ارگان حقوق بشری را ندارد. 37 سازمان مدافع حقوق بشر، از 192 کشور عضو سازمان ملل متحد خواسته بودند تا به لیبی اجازه حضور در شورای ِ حقوق بشر را ندهند. سازمانهای مدافع حقوق بشر، دولت لیبی به رهبری معمر قذافی را از خشن ترین حکومتها در جهان توصیف کرده اند.

روسای جمهوری آمريکا و روسيه در مورد تحريم ايران مذاکره کردند
کاخ سفيد واشينگتن اعلام کرد ، باراک اوباما و دميتری مدوديف ، روسای جمهوری آمريکا و روسيه، در يک گفتگوی تلفنی توافق کردند مذاکره بر سر تحريم های تازه عليه ايران ادامه يابد.روسای جمهور دو کشور از پيشرفتی که در گفتگوهای قدرت های جهانی ، در راه اعمال دور تازه تحريمها عليه ايران حاصل شده ، ابراز رضايت کردندروسای جمهور ی آمريکا و روسيه ، همچنين توافق کردند تا از مذاکره کنندگان ِ کشورهای خود ، بخواهند با تلاش بيشتر و هر چه سريعتر به نتيجه برسند.

تظاهرات در مقابل سفارت ايران در سوئد، به خشونت کشيده شد
به گفته مقامات پليس سوئد، در جريان تلا ش تظاهرکنندگان برای ورود جبری به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ايران در استکهلم، پايتخت سوئد، دستکم يک نفر مجروح و چند تظاهر کننده نيز دستگير شدند. حدود يک صد تظاهرکننده، عصر پنج شنبه ، در مقابل سفارت ايران گرد آمده بودند تا به اعمال مجازات اعدام در ايران اعتراض کنند.پليس سوئد می گويد که پاره ای از تظاهرکنندگان ، سنگ و کوکتل مولوتف بسوی ساختمان سفارت پرتاب کردند.

مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی لپ تاپهای دانشجويان را کنترل می کنند
 به گزارش چند سايت خبری نزديک به جنبش سبز ، مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی مجاز به کنترل کامپیوترهای شخصی دانشجويان شده اند. در خبرها آمده است که بر اساس بخشنامه ای که توسط معاونت دانشجويی دانشگاه علامه طباطبايی منتشر شده است ، مسوولان معاونت دانشجويی اين دانشگاه، مجاز به بررسی لپ تاپ های شخصی دانشجويان ساکن خوابگاه هستند. گفته می شود که بند آخر اين بخشنامه هفت بند ی ، از جمله مسولان خوابگاه را مجاز به بررسی دستگاه ها می داند . معاونت دانشجويی دانشگاه علامه از دانشجويان خواسته است تا موافقت خود را از طريق امضای اين بخشنامه اعلام کنند. Normal 0  به گزارش چند سايت خبری نزديک به جنبش سبز ، مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی مجاز به کنترل کامپیوترهای شخصی دانشجويان شده اند. در خبرها آمده است که بر اساس بخشنامه ای که توسط معاونت دانشجويی دانشگاه علامه طباطبايی منتشر شده است ، مسوولان معاونت دانشجويی اين دانشگاه، مجاز به بررسی لپ تاپ های شخصی دانشجويان ساکن خوابگاه هستند. گفته می شود که بند آخر اين بخشنامه هفت بند ی ، مسولان خوابگاه را مجاز به بررسی دستگاه ها تلقی می کند. معاونت دانشجويی دانشگاه علامه از دانشجويان خواسته است تا موافقت خود را از طريق امضای اين بخشنامه اعلام کنند.

No comments:

Post a Comment