Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

محسن رضایی: هزار تومان امروز به اندازه سیصد تومان سال گذشته است



آقای رضایی بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را سوء مدیریت می داند

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران گفته است که هزار تومان امروز به اندازه سیصد تومان سال گذشته ارزش دارد و می خواهند هزار تومان سال بعد به اندازه یکصدتومان سال ۱۳۹۰ ارزش داشته باشد.
بنابر گزارشی که وبسایت رسمی آقای رضایی منتشر کرده، وی گفته است که "می خواهند پول ملی ایران را ساقط و بی‌خاصیت کنند که این مسئله شوخی نیست."
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام وضعیت فعلی را یک "وضعیت جهادی" توصیف کرده و گفت که باید خودمان را برای "یک مبارزه جدی آماده کنیم."
خبرگزاری کار ایران نیز گزارشی از سخنان آقای رضایی در قم منتشر کرده و به نقل از وی نوشته است که "اینها می خواهند داد مردم را در بیاروند که به خیابان‌ها بریزند و البته از جریانات فتنه و انحراف نیز استفاده می‌کنند."
آقای رضایی چهار سال پیش نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود، و در حال حاضر نیز از وی به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده یاد می شود.
به گفته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، "نباید در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ سرمان را پائین بیاندازیم و هشت سال دیگر را از دست بدهیم."
این فرمانده سابق سپاه پاسداران ایران، حمایت ایران از دولت سوریه و حماس را عامل اصلی "زمین گیر شدن ناتو و اسرائیل" توصیف کرده و گفته است که با این اقدامات دشمنان به قدرت نظامی ایران پی پردند، "اما سئوال اینجاست که چرا باید در گوشت و برنج مردم خود و در گرانی ها بمانیم؟"
قیمت کالاها در ایران در ماههای اخیر افزایش پیدا کرده است و آمارهای رسمی نشان می دهد که در دی ماه نرخ تورم به مرز ۲۹ درصد رسیده است و برآوردهای رسمی حاکی است که در پایان سال خورشیدی یعنی کمتر از دو ماه دیگر، تورم به بیش از ۳۲ درصد خواهد رسید.
"مشکلات اقتصادی بزرگترین کمک به دشمنان و از جمله آمریکاست و در این صورت آنها اصلا نیازی به آتش توپخانه ای برای مقابله با جمهوری اسلامی ندارند."
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام
همزمان با سرعت گرفتن تورم، اخبار اقتصادی حاکی از رکود در اکثر بخش های مفید اقتصاد ایران، همراه با گسترش بیکاری و بروز کمبودهای قابل توجه از جمله در زمینه کالاهای اساسی است.
علاوه بر مشکلات ساختاری اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی که ایجاد کننده زمینه مساعدی برای بروز رکود و تداوم تورم بوده است، از اواخر سال گذشته ایران با تشدید تحریم های بین‌المللی مواجه شده که با محدود کردن صادرات نفت و ایجاد موانعی در مبادلات بانکی به خصوص در زمینه دریافت درآمدهای ارزی، امکان ادامه واردات کالا ولو به بهای گزاف را نیز کاهش داده و کمبودهایی جدی را ایجاد کرده است.
این کمبودها نه فقط عرضه کالاهای مصرفی وارداتی را کاهش داده، بلکه به دلیل وابستگی عمیق بخش تولید داخلی به مواد و تجهیزات وارداتی، این بخش را نیز گرفتار رکود کرده و امکان جانشین کردن محصولات داخلی به جای اقلام وارداتی را نیز تا حدود زیادی منتفی ساخته است.
همچنین، به گفته کارشناسان، سیاست های اقتصادی دولت طی سال های اخیر، و به خصوص نحوه تدوین و اجرای قانون "هدفمندی یارانه‌ها" در ایجاد تورم لجام گسیخته و فشار شدید بر معیشت خانوارهای ایرانی موثر بوده است.
آقای رضایی بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را به "خودتحریمی و سوءمدیریت" نسبت داده و گفته که "این امر بزرگترین کمک به دشمنان و از جمله آمریکاست و در این صورت آنها اصلا نیازی به آتش توپخانه ای برای مقابله با جمهوری اسلامی ندارند."
دبیر مجمع تشیخص مصلحت نظام گفته که "باید ببینیم که چرا گروه ۱+۵ حاضر به مذاکره جدی با جمهوری اسلامی نیست؟ آنها چرا باید پیش خود بگویند که با گرانی‌ها و نارضایتی‌های مردم، کار آنها رو به اتمام است و دلیلی برای مذاکره جدی وجود ندارد."
مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ بر سر پرونده هسته ای از مدتها پیش به بدون نتیجه برگزار شده است و به‌تازگی ایران و گروه ۱+۵ توافق کرده اند که دور تازه مذاکرات اتمی را پس از حدود هشت ماه وقفه روز هشتم اسفند (۲۶ فوریه) در قزاقستان برگزار کنند.
هدف از مذاکرات اتمی، قانع کردن ایران به اجرای مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. شورای امنیت طی شش قطعنامه از ایران خواسته غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد و برای جلب اطمینان جامعه جهانی به صلح آمیز بودن فعالیت‌های اتمی خود، با نهادهای بین‌المللی همکاری بیشتری داشته باشد.

No comments:

Post a Comment