Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

گزارش مرکز مطالعات توسعه لندن در مورد بحران اقتصادی جاری گزارش مرکز مطالعات توسعه لندن در مورد بحران اقتصادی جاریتحریم ها و سقوط پیوسته ارزش ریال تا سرنگونی رژیم ایران ادامه دارد

 
دبی- العربیه. نت فارسی
مرکز مطالعات توسعه در لندن تاکید کرد تحریم های بین المللی بخش های مهم اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده است و کشورهای غربی تلاش می کنند از طریق فشارهای جاری بانک مرکزی این کشور را از دستیابی به ارز محروم کنند تا در صورت اصرار ایران بر مواضع خود زمینه سرنگونی رژیم حاکم در این کشور را فراهم کنند.

این مرکز در پژوهش اخیر خود در مورد شرایط اقتصادی جاری در ایران اعلام کرد سقوط 50 درصدی ارزش ریال و افزایش 27 درصدی تورم ایران را به تلاش برای دور زدن تحریم ها وادار کرده است.

بر اساس این گزارش صادرات نفت ایران به میزان 40% کاهش یافته و این کشور از تامین حدود 400 میلیارد دلار برای توسعه بخش انرژی خود عاجز مانده است. به همین دلیل ایران به توسعه صنعت پتروشیمی و تولید سوخت روی آورده است.

ایران روزانه حدود 50 میلیون لیتر بنزین مصرف می کند که 37 میلیون لیتر آن را وارد می کند و طی سال های گذشته تلاش کرده است از واردات این مقدار سوخت بی نیاز شود اما تولید سوخت در داخل ایران به دلیل عدم برخورداری از استاندارد مطلوب مشکلات فراوانی برای سلامت مردم به وجود آورده و این کشور مجبور است پولی را که از طریق تولید بنزین محلی به دست می آورد برای درمان صدها حالت خفگی و بیماری ناشی از آلودگی هوا مصرف کند.

ایران همچنین برای افزایش درآمدهای خود قیمت سوخت را کاهش داده است اما همزمان قاچاق سوخت در این کشور افزایش یافته است.

گزارش می افزاید دولت احمدی نژاد به شدت خواستار لغو یارانه سوخت و مواد غذایی است اما برای کسب آراء مردم در انتخابات آینده ریاست جمهوری و همچنین به دلیل اختلافات داخلی این مسئله را به تعویق انداخته است.

مرکز توسعه بین الملل در لندن اعلام کرده است یارانه هایی که دولت برای سوخت و مواد غذایی به مردم پرداخت می کند به 100 میلیارد دلار می رسد.

بر اساس این گزارش ایران برای تامین سرمایه لازم برای توسعه انرژی با مشکلات جدی روبه رو است به همین دلیل تلاش می کند به هر روش ممکن به نقدینگی دست یابد و برای تامین این نیاز به کشورهایی روی آورده است که از تحریم ها مستثنی شده اند.

ایران به دلیل تحریم های نفتی سالانه 42 میلیارد دلار از دست می دهد. بانک مرکزی این کشور ، برای تامین هزینه توسعه تاسیسات پارس جنوبی برخی از سهام وزارت نفت را فروخته است.

همچنین شرکت نفت سندهایی را با سود 20 درصدی چهار ساله توزیع کرده است. هرچند که توزیع این اسناد با ریسک همراه است اما ایران برای تامین نیازهای مالی خود به چنین سیاست هایی روی آورده است.

در گزارش آمده است که ایران از آغاز تحریم های بین المللی صادرات غیرنفتی به 50 کشور جهان را افزایش داده است که برخی از این کشورها اروپایی هستند. بر همین اساس صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته 8% رشد داشته است و به 32 میلیارد دلار رسید.

از سوی دیگر مرکز جهانی توسعه اعلام کرده است تحریم هایی اقتصادی آمریکا علیه ایران شدیدترین و محکم ترین تحریم هایی است که این کشور با آن مواجه شده و علاوه بر بخش نفتی و نظام بانکی در موارد دیگری چون تامین آلومینیوم ، فولاد ، زغال سنگ و مواد اولیه ساختمان سازی و خودروسازی تحریم شده است.

گزارش می افزاید تولید خودرو در ایران به میزان 40% کاهش یافته است و تحریم های بین المللی درصدد توقف این صنعت در این کشور است.

این تحریم ها سرنوشت 500 هزار کارگر را تهدید می کند و میانگین تورم در ایران را افزایش داده است.

همچنین تحریم ها باعث شده است این کشور به تجارت پایاپای در برابر مواد غذایی و دارو روی آورده است و به همین دلیل دستیابی بانک مرکزی به ارز محدود شده است.

مرکز بین المللی توسعه تاکید کرده است دولت احمدی نژاد برای جلوگیری از تاثیر تحریم ها به چند اقدام پیشگیرانه دست زده است از جمله هزینه صنایع داخلی را کاهش داده و واردات فولاد که میزان آن به 7 میلیون تن می رسد طی ماه های گذشته به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

در همین راستا ایران تلاش می کند تولید فولاد ملی را افزایش دهد و در این زمینه به پیشرفت 8 درصدی رسیده است. این کشور همچنین توانسته است طی سال 2012 حدود 253 هزار تن آلیاژ آلومینیوم و 168 هزار تن پودر آلومینیوم تولید کند و تلاش می کند در نیمه اول سال 2013 حدود 400 هزار تن آلومینیوم تولید کند.

http://www.alarabiya.net/articles/2013/01/22/261855.html

No comments:

Post a Comment