Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

نشست هم اندیشی درباره همایش استاد اسپندار با حضور معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان


نشست هم اندیشی درباره همایش استاد اسپندار با حضور معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان

روز شنبه به همراه جمعی از اهالی فرهنگ و هنر استان برای هم اندیشی پیرامون برگزاری همایش استاد اسپندار هنرمند برجسته بلوچ به دفتر آقای جمشید نژاد معاون محترم سیاسی، اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان رفتیم. این دیدار در مجموع بسیار خوب بود و دستاوردهای مفیدی داشت از جمله قرار شد خانه استاد اسپندار خریداری شده و در آینده به موزه همیشگی موسیقی استان تبدیل شود. جا دارد در اینجا از تلاشهای همه دوستان فرهنگ دوست و اهل هنر بویژه دوست و همکار قدیمی ام آقای عادل مزاری و محمددین دشتی عزیز، مهندس بزرگزاده و سایر دوستان بزرگوارم تشکر و قدردانی کنم.
در این نشست هم اندیشی من نیز ضمن گلایه مندی از متولیان فرهنگ برای بی توجهی به معیشت هنرمندان منطقه گفتم که تعامل و کار فرهنگی بین قومیتها و کار جمعی در کنار یکدیگر می تواند بهترین کمک به ایجاد همدلی در استان باشد.
همچنین انتقادی از شورای نامگذاری استان کردم و گفتم: جای تاسف است که در نامگذاری میادین و معابر هیچ نامی از گنجینه های فرهنک وهنر استان نباشد.
مشروح گزارش این نشست را که در سایت ندای زاهدان منتشر شده است، می خوانید:

عصر شنبه نشستی در راستای هماهنگی همایش کشوری تجلیل از استاد اسپندار ،پدر موسیقی دونلی ایران در استانداری سیستان و بلوچستان و در دفتر معاونت سیاسی برگزار شد.
این نشست در راستای هماهنگی برای تجلیل از استاد اسپندار ،پدر موسیقی دونلی ایران در استانداری سیستان و بلوچستان با حضور اصحاب رسانه، بانیان فرهنگ، هنرمندان، کارشناسان موسیقی، رییس شورای شهر، معاون سیاسی استاندارو دبیر کمیسیون کلان شهرهای ایران برگزار شد. گفته می شود برگزاری این همایش در راستای کمک به معرفی فرهنگ بومی استان و تلطیف اذهان عمومی کشور نسبت به سیستان و بلوچستان برگزار می شود.

در این نشست دبیر کلان شهرهای ایران با اشاره به جریان تروریستی عبدالمالک گفت: با وجود عدم شناخت کافی نسبت به استان و تکرار اتفاقاتی ازاین قبیل ،به ویژه گروگانگیری و کشتارهای قومیتی اخیر؛چهره ای خشن و نا امن از این استان به تصویر کشیده شده است.

عادل مزاری ادامه داد: با توجه به کمبود کارهای فرهنگی به منظور شناخت قابلیتهای استان زمینه برای تصویر نادرست از استان مهیاست.

وی تاکید کرد: برهر یک ازهم استانیهای فارس وبلوچ وشیعه و سنی فرض است تا گرد هم آمده با معرفی ظرفیتها ،چهره واقعی استان را در کشور به نمایش بگذارند.

مزاری با تاکید به اینکه فضای منفی موجود نسبت به استان مانع از سرمایه گذاری و مشارکت مردمی در توسعه آبادانی است گفت: گروگان گیری اخیر 2شمشیرباز سبب انصراف خیر مدرسه سازی شد که تصمیم به مشارکت در آموزش استان داشت.

وی افزود: مافیای مواد مخدر و دستانی که از این اختلافات سود می برند به امنیت و چهره ی استان ضربه میزنتد و ما در قصه ی شیرمحمد اسپندار به دنبال تلطیف اذهان عمومی نسبت به کشور هستیم.

مزاری همایش تجلیل از استاد اسپندار را شروعی برای تکریم و معرفی سایر مفاخر ادبی و ارزشهای استان عنوان کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه استاد اسپندارحتی در پرداخت اقساط ماهانه خانه اش وامانده گفت: برآنیم با همکاری شورای فرهنگی شهرخانه ی استاد را خریداری کرده و آنجا را خانه موسیقی استان کنیم.

وی نامگذاری میدانی در شهرستان های بمپوروایرانشهر را به نام اسپنداراز جمله برنامه های تجلیل از این استاد عنوان کرده و افزود: پیگیریم تمثال نیم تنه ی استاد اسپندار را به منظور فرهنگ سازی و تبلیغ فرهنگی در میدان شهر قراردهیم.

مزاری ضمن اظهار تاسف از اینکه اختلاف 1.5 میلیون تومانی سبب درگیری و کشتار 18 نفر شده گفت: اینها تلنگری است برای مسئولین تا برای فرهنگ سازی تمام توان خود را به کار گیرند.

این مسئول با اشاره به نبود رییس اداره فرهنگ و ارشاد ایرانشهر طی 2سال گذشته اذعان داشت: باید برای فرهنگ سازی عزمی جدی داشته و ضمن مبارزه با بیسوادی گامی در راستای توسعه فرهنگ استان برداشت چراکه این قبیل اتفاقات ریشه در بیسوادی مردم دارد.

رییس شورای شهر زاهدان نیز ضمن استقبال از این همایش اظهار داشت: مشکل معیشتی موسیقی دانان استان مشکلی جدی است.

عبدالناصر گرگیج ضمن اشاره به تعدادی نقاشی دیواری از استاد اسپندار در سطح شهر گفت: البته اینها کافی نیست و نامگذاری یکی از معابر ومیادین شهر زاهدان را از برنامه های مدنظر برای تکریم این استادمسلم موسیقی و کمک به فرهنگ سازی استان خواند.

رییس کمیسیون هنری برگزاری همایش نیز در این نشست با اشاره به اینکه حتی ارگانهای نظامی هم به این مهم واقفند که کار فرهنگی موثرترین راه کمک به استان است گفت: با توجه به اعتبارات قابل توجه سپاه ونیروی انتظامی و تغییر نگرش آنها نسبت به استان ،امید است بتوانیم از حمایت آنها نیز استفاده کنیم.

بزرگ زاده خاطرنشان کرد: برماست واقعیتهای استان را آنگونه که هست نمایش دهیم و موسیقی می تواند کمک شایانی به ایجاد اتحاد و همدلی در استان بنماید.

مدیرکل حوزه هنری استان نیز در این نشست اظهار داشت: این همایش گام بزرگی در راستای خوشنامی استان می باشد.وی همچنین با اشاره به فعالیتهای حوزه هنری در این زمینه گفت: در راستای حمایت و برگزاری این همایش از هیچ کمکی فروگذار نمی کنیم.

محمود براهویی نژاد روزنامه نگار در این نشست ضمن گلایه مندی از متولیان فرهنگ برای بی توجهی به معیشت هنرمندان منطقه اظهار داشت: تعامل و کار فرهنگی بین قومیتها و کار جمعی در کنار یکدیگر می تواند بهترین کمک به ایجاد همدلی در استان باشد.



این فعال عرصه فرهنگی و هنری ضمن اشاره به اینکه زاهدان مرکز فرهنگی استان است با انتقاد از شورای نامگذاری استان گفت: جای تاسف است که در نامگذاری میادین و معابر هیچ نامی از گنجینه های فرهنک وهنر استان نباشد.



نجار پیشه که کارگردانی مستند استاد اسپندار را عهده دار است در این نشست عنوان کرد: کار فرهنگی در این استان تنها در حد کلام است و باید پای کار فرهنگی رفت و ایستاد و برای فرهنگ سازی استان هزینه کرد.

وی با اشاره به اینکه استاد اسپندار با وجود تورم و گرانیهای موجود هنوز حقوق ماهانه 150 هزار تومان را از اداره فرهنگ وارشاد دریافت می کند افزود: هنرمندان ارزشی باید زیر چتر حمایتی استان قرار گیرند.

رییس انجمن موسیقی استان هم طی این نشست ضمن اشاره به ضبط و آماده سازی 4 آلبوم فرهنگی ارزشی در این انجمن گفت: متاسفانه هنرمندان این خطه از امکانات اولیه برای برگزاری کنسرت و معرفی به استان محروم اند.

گلیانی ضمن انتقاد از مطالبه 12میلیونی برای اختصاص سالن دانشگاه سیستان وبلوچستان جهت برگزاری کنسرت هنرمندان گفت: ناامید کننده است که امکاناتی با اعتبار دولت مهیا شده ولی در راستای خدمت به فرهنگ استان به کار نمی رود.
وی همچنین در این نشست خواستار برگزاری شورایی برای حل موانع و مشکلات موسیقی استان در راستای راهبردی کردن آثار هنرمندان این عرصه شد.

معاون سیاسی استاندار نیز در پایان این نشست ضمن اشاره به سرمایه منابع طبیعی و عامل نیروی انسانی گفت:ما از لحاظ منابع مشکل نداریم و عمده مشکل ما در مسائل مدیریتی است.

جمشید نژاد ضمن اعلام پیگیری برای ریاست اداره فرهنگ وارشاد برای ایرنشهر افزود: طی چند روز آینده این مهم رفع خواهد شد.

وی درخصوص حمایت از این تجلیل اذعان داشت: خرید خانه ی استاد اسپندار به منظور تاسیس خانه موسیقی حتما صورت می گیرد.همچنین در خصوص هزینه ساخت و تهیه تمثال نیم تنه این استاد برای میدان شهر افزود: تا جای ممکن استانداری در تامین اعتبار مشارکت می کند.

این مسئول در خصوص دغدغه سالن فرهنگی و آمفی تئاتر برای برگزاری کنسرت هنرمندان گفت: سالن استانداری به دستور استاندار آماده استفاده تمامی اصحاب هنر و فرهنگ می باشد.

گفتنی است استاد شیرمحمد اسپندار دونلی نواز معروف ایران وجهان است که موفق به کسب دکترای افتخاری موسیقی سنتی از فرانسه ودیپلم افتخار نوازندگی در ایران شد و تندیس و نخستین دونلی وی در موزه تهران به یادگار گذاشته شده است.

No comments:

Post a Comment