Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

جلسه هم اندیشی فعالان سیاسی احزاب و گروهها با استاندار سیستان و بلوچستان

  1. جلسه هم اندیشی فعالان سیاسی احزاب و گروهها با استاندار سیستان و بلوچستان

    روز گذشته با حضور فعالان سیاسی احزاب و گروهها در استان سیستان و بلوچستان، دیدار بسیار مفیدی با آقای علی اوسط هاشمی استاندار محترم داشتیم. در این جلسه من هم چند دقیقه ...ای صحبت کردم. ابتدا از عدم حضور بخشهایی از جامعه در فعالیتهای جمعی و احزاب و تشکلهای سیاسی که در ترکیب حاضرین جلسه نیز آثار آن مشهود بود انتقاد کردم. و از استاندار محترم سیستان و بلوچستان خواستم تا به ایجاد تشکلهای شناسنامه دار و قانونمند در استان با ترکیب مناسبی که نشان دهنده حضور عادلانه شیعه و سنی باشد، کمک کند زیرا میدان ندادن به فعالیتهای قانونی حزبی و شناسنامه دار موجب شکل گیری فعالیتهای غیررسمی و زیرزمینی می شود و آثار آن برای جامعه زیانبار خواهد بود.

    در ادامه جلسه از مسئولان استان، فعالان سیاسی و رسانه ها خواستم تا نسبت به موضوعاتی که طرح آنها موجب اختلاف و خدشه دار شدن وحدت ملی - اسلامی می شود توجه نشان دهند. بطور مثال به موضوع حذف نام بلوچستان از سربرگ برخی ادارات و مکاتبات اداری و اخبار رسانه ها و همچنین طرح غیرکارشناسی تقسیم استان که در برخی دیدگاهها با هدف حذف نام بلوچستان مطرح شده اشاره کردم و از استاندار محترم خواستم تا به این موضوعات که موجب بر هم خوردن اختلاط زیست مسالمت آمیز اقوام در استان می شود رسیدگی کند.

    همچنین در این جلسه گفتم که فعالیت احزاب و تشکلهای سیاسی در استان مقطعی و فاقد برنامه ها و سیاست های درازمدت است، به علت عدم تعریف مفاهیم سیاسی در جامعه ما و عدم پایبندی افراد به اساسنامه و مرامنامه حزبی در بسیاری موارد پس از برگزاری یک انتخابات و پیروزی یک جریان سیاسی شاهد تغییر گرایش فعالان احزاب و تشکلها به سمت جریان غالب و حاکم هستیم. بطور نمونه به اصولگرا شدن برخی اصلاح طلبان پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 و تغییر گرایش همین افراد به سمت جریان اعتدال پس از انتخابات سال 1392 اشاره کردم که این تغییر گرایشها مبتنی بر مطالعه و نقد عملکردها و ناشی از رشد سیاسی نبوده است.

    غلبه گرایشهای قومی و مذهبی افراد بر مرام و منش سیاسی آنها بویژه در ایام انتخابات مجلس و شورا از دیگر موضوعاتی بود که به آنها پرداختم و در پایان هم این نکته را یادآور شدم که احزاب و جریانهای تک نفره و چندنفره نمی توانند بر معادلات سیاسی و قدرت و توسعه اثرگذار بوده و نقش مثبتی در جامعه داشته باشند و جامعه ما نیازمند احزاب و تشکلهایی فعال و پویا و فراگیر است که به کار و خرد جمعی باور داشته و قدرت جذب افراد را داشته باشند.

    در این جلسه آقای مهندس علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: احزاب و جریان های سیاسی از ملزومات جامعه هستند که باید اعتدال را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند.

    استاندار محترم سیستان و بلوچستان افزود: احزاب و جریان های سیاسی برخواسته از افکار مردم هستند و حکومت زاییده فکر ملت و منتخب مردم است.

    وی اظهار داشت: احزاب عامل به بروز رفتارهای انفجاری در جامعه و ایجاد کننده زمینه ها و فرصت های شکل دهنده امید در میان مردم هستند از این رو باید مشترکات را مبنای در کنار هم بودن قرار دهند و در این مسیر نیازمند داشتن نگاه معلم گونه و متعادل هستند.

    استاندار محترم سیستان و بلوچستان گفت: امروز احزاب از قوت و شایستگی و توانایی جامعه انسانی که در مسیر توسعه یافتگی فکری قرار گرفته اند بهره مند هستند یعنی این گروهها توان جریان سازی، موج آفرینی و تغییر فضا را باید در خود ایجاد کنند این نقش مورد انتظار است ضمن اینکه نگاه احزاب صرفا نگاه سیاسی نیست بلکه نگاه توسعه همه جانبه است.

    آقای هاشمی ادامه داد: احزاب باید تحمل، ظرفیت سازی، صبوری، اعتدال و احترام نسبت به یکدیگر را مدنظر قرار دهند.

    وی گفت: پویایی کشور را باید در گرو اندیشه پویا و متکثر مردم جستجو کنیم و ما نیازمند منتقدانی هستیم که ما را از اشتباه بازدارد و حتی اطلاح گر برخی از خطاها باشند و از بروز ضرر به مملکت جلوگیری کنند.

    استاندار محترم سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این راستا نیازمند نظارت قوی مردمان هستیم و احزاب هر کدام نماینده بخشی از لایه های افکار عمومی جامعه هستند و ما باید به این سمت حرکت کنیم زیرا بودن با احزاب و مردمان پیشتاز و نقش آفرین است.

    وی اظهار داشت: سرمایه واقعی هر کشور ملت آن است و این ملت از تنوع و تکثر برخوردارند و ما باید این تنوع را بپذیریم.

    استاندار محترم سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به تجربه کم کشور در کار جمعی نیازمند تمرین و حرکت به سمت پذیرش قواعد بازی هستیم و دامنه های تحمل و برخورداری از صبوری را باید پیشه خود سازیم تا به مرور زمان به مرحله بلوغ و قبول همدیگر و در کنار هم بودن برسیم که این امر نیازمند توسعه نگاهها به ضرورت های ملی است.

    آقای مهندس اوسط هاشمی گفت: در سیستان و بلوچستان رقابت های طایفه ای جایگزین رقابت های حزبی شده است که این گونه نگاههای محدود دارای عواقب و خساراتی است که در همان منطقه باقی می ماند اما رقابت های حزبی این گونه نیست و فراگیرتر است لذا انتظار داریم احزاب حضورشان را وسعت بخشند و نگاه توسعه را مدنظر قرار دهند.

    استاندار محترم سیستان و بلوچستان با اشاره به 100مصوبه سفر دکتر روحانی و اعضای هیات دولت به سیستان و بلوچستان گفت: اجرای 146 هزار هکتار سامانه سیستم نوین آبیاری، انتقال گاز از ایرانشهر به شهرهای دیگر استان، طرح راه آهن چابهار-زاهدان-مشهد، اکتشاف 86 هزار هکتار معدن و ایجاد هاب پتروشمی در چابهار و ایرانشهر از جمله این مصوبات در استان است.

    دادن امان نامه به 24 نفر از مخالفان و افراد فراری تا ظهر روز یکشنبه از دیگر موضوعاتی بود که مهندس هاشمی به آن اشاره کرد و گفت سایر افراد نیز با ضمانت دولت می توانند به داخل کشور بازگردند و امان نامه دریافت کنند.
    Visa mer
    — med ‎علی اوسط هاشمی‎.

No comments:

Post a Comment