نواب خیر بخش مری سردار قبیله "مری" و رهبر معنوی جنبش استقلال  طلب بلوچستان پاکستان، شامگاه سه شنبه 10-6-2014 در بیمارستان ملی لیاقت شهر کراچی به علت خونریزی مغزی در گذشت.

فعالان سیاسی بلوچستان، نواب مری را به عنوان رهبر الهام بخش بلوچ ها به شمار می آورند.

نواب خیر بخش مری هنگام مرگ 86 سال سن داشت. براساس زندگی نامه او، وی پس از کودتای ژنرال ایوب خان در پاکستان در سال 1958 برای اولین بار در سن سی سالگی به زندان افتاد. و پس از سپری کردن محکومیت خود از  زندان آزاد شد، او برای دومین بار در دهه 1960 نیز به زندان افتاد.  در سال 1973 به دستور ذوالفقار بوتو رئیس جمهور وقت پاکستان به زندان افتاد که تا کودتای 1977 ژنرال ضیاء الحق علیه بوتو در زندان بود.
بعد از آزادی از زندان برای سفری کاری به بریتانیا و آمریکا  رفت.
پس از بازگشت  از غرب به علت شرایط نا مساعد سیاسی بلوچستان در سال 1978 با حدود 30 هزارنفر از اعضای قبیله مری به افغانستان پناهنده شد.
در سال 1996 و به قدرت رسیدن طالبان به بلوچستان برگشت و مدتی در کویته و پس از آن در کراچی اقامت گزید. دولت پاکستان وی را ممنوع الخروج کرد.
وی عملا تا زمان مرگ  در شهر کراچی در حصر خانگی دولت پاکستان قرار داشت.
به نوشته روزنامه بلوچ هال: نواب مری پس از بازگشت از افغانستان فکر ادامه بودن بلوچستان با پاکستان را ترک کرد و علنا خواهان استقلال بلوچستان از پاکستان گردید.

به نوشته همین روزنامه، به رغم تلاش های مکرر دولت های مختلف پاکستان برای مذاکره با وی که قبول کند بلوچستان جزیی از کشور فدرال پاکستان باشد، زیر بار نرفت و هرگز مذاکره  را برای ترک ایده استقلال بلوچستان  نپذیرفت و تا لحظه مرگ  خواهان استقلال بلوچستان بود.

در این باره جمله بسیار معروفی از وی در رسانه های پاکستان در سال 2006 انتشار یافت که گفته بود: "با خوک می توان زندگی کرد و کنار آمد اما با پنجابی هرگز".

وی سرداری قبیله مری، بزرگترین قبیله بلوچ را به عهده داشت. نواب خیر بخش به همراه میرغوث بخش بیزنجو و سردار عطاء الله مینگل هسته مثلثی ناسیونالیسم بلوچ را تشکیل می دادند.

سلیگ هاریسون کارشناس سابق آسیا در موسسه خیریه دیل کارنگی برای صلح بین المللی در باره نواب مری می نویسد: یکی از معدود رهبران آسیایی است که ملاقات کردم که به هیچ عنوان نه می شود وی را با رشوه و وعده خرید و نه حاضر است از اصول خود عدول کند.
براساس کتاب هاریسون، ناسیونالیسم بلوچ در سایه افغانستان و وسوسه شوری ادامه می دهد: "این سه رهبر بلوچ تنها رهبرانی در پاکستان هستند که هرگز حاضر نشدند پست مفت قبول کنند و نه اینکه خود را به زر و قدرت فروختند".

نواب مری دارای شش پسر بود که یکی از آنها به نام بالاچ مری در سال 2007 در اثر بمباران ارتش پاکستان در مناطق مرزی با فغانستان کشته شد.