Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

شرایط اسفناک برای انجام یک سونوگرافی در سراوان / از ادعا تا واقعیت

شرایط اسفناک برای انجام یک سونوگرافی در سراوان / از ادعا تا واقعیت
وضعیت درمانی بلوچستان هم ردیف با مشکلات بخش آموزشی از خبر سازترین محرومیت های مردم این استان در چند مدت اخیر بوده است.
به علت حجم و همچنین انتشار یکنواخت این نارسایی ها در تمام مناطق بلوچستان، بصورت دقیق نمیتوان تفکیکی از وضعیت شهرهای بلوچستان از نظر میزان شدت این محرومیت در آن مناطق سخن گفت. اما در نگاه کلی بجز از زاهدان مرکز استان و نواحی شمالی استان که غیر بومیان و افراد پیرو مذهب حاکمیت بصورت چشمگیری حضور دارند این شرایط متفات است و بصورت کلی با توجه به وضعیت عمومی کشور میتوان شرایط زاهدان و مناطق شمالی استان را بنوعی عادی عنوان کرد.
اما وضعیت در قسمتهای مرکزی و جنوبی بلوچستان به کلی متفاوت است. بصورتی که آقای ایرج ضاربان رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در 16 مهرماه سال جاری در جلسه بین مسولان درمانی استان با سازمانهای مردم نهاد عنوان کرده بود "هنوز ۶ شهر ما بیمارستان ندارد".
علاه بر این در برخی از شهرستانهای جنوبی بلوچستان که بیمارستان وجود دارد به علت وسعت مناطق تحت پوشش و همچنین حجم مراجعین در کنار ضعف یا نبود نیروهای متخصص و متعهد، عملا این شهرستانها نیز تا مرز نبود بیمارستان به پیش رفته اند. در این زمینه وضعیت شهرستان سراوان قابل توجه است. که درباره آن آقای ضاربان در همان جلسه نسبت به محرومیتهای درمانی این شهرستان هشدار میدهد و با تاکید بر نبود فضای درمانی کافی میگوید "بیمارستان سراوان هم مرز با پاکستان که در سال ۱۳۵۰ با ظرفیت ۲۵ تخت به بهره برداری رسیده است، حالا در همان فضای فیزیکی ۱۳۶ مریض را بستری می کنیم. بعضا مجبور می شویم بیماران را در راهروهای بیمارستان بخوابانیم"
وضعیت ضعف بیمارستانها از نظر کمی در بلوچستان بگونه ای است که آقای عبدالباسط درازیی نماینده مردم سراوان در مجلس گفته بود که مردم حوزه انتخابیه وی که در نزدیکی مرز زندگی میکنند به دلیل نبود امکانات برای معالجه به کشور پاکستان سفر میکنند.
در کنار محرومیتهای کمی در قسمت تجهیزات و فضای درمانی، وضعیت کمبودهای در نبود پزشک متخصص نیز به همین میزان محسوس است. بصورتی که آقای ضاربان گفته اند در قسمتهایی از حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر مردم مجبور هستند برای رسیدن به یک پزشک متخصص 420 کیلومتر مسیر را طی کنند.
در همین زمینه تصاویری که دیروز 4 آذر ماه به خبرگزاری عدالت نیوز رسیده است میتوان به عمق محرومیتهای درمانی در این بخش از بلوچستان پی برد. در این ویدیو که یک گزارشگر آزاد آن را تهیه کرده است تعدادی مرد و زن نمایش داده میشوند که در نیمه های یک شب سرد پائیزی در شهر سراوان در مقابل یک کلنیک درمانی برای گرفتن نوبت جهت انجام سونوگرافی به انتظار نشسته اند. قابل توضیح است نوبت دهی این کلنیک از ساعت شش صبح شروع میشود اما این افراد که بعضی از آنها از شهرستان سرباز (روستای کافه بلوچی) برای معالجه آمده اند ادعا میکنند که پنج روز است که بصورت پیوسته برای انجام سونوگرافی مراجعه میکنند اما تاکنون موفق نشده اند که بلیط انجام این معالجه را تهیه کنند.
گزارش این محرومیتها در حالی است که دولت یازدهم ادعا میکند توجه ویژه ای نسبت به بلوچستان دارد اما گویا صرفا این توجه محدود به سخنان کلیشه ای مسولان و سفرهای گاه و بیگاه مسولین کشوری به بلوچستان محدود شده است و در عمل هیچ تاثیر قابل لمسی برای حل محرومیتها و محدودیتهای بلوچستان در پی نداشته است.
#بلوچ_وبلوچستان_مظلوم
-2:41

No comments:

Post a Comment