Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

" کودکان بدون شناسنامه "

" کودکان بدون شناسنامه "
دانش‌آموزان بلوچستان هنوز در کپر درس می‌خوانند...

نماینده مردم سراوان و مهرستان در مجلس با اشاره به اینکه در استان بلوچستان برخی کودکان ایرانی فاقد شناسنامه هستند، گفت که عمق محرومیت‌ها در استان بسیار زیاد است و هنوز دانش‌آموزان در کپر تحصیل می‌کنند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از تسنیم، بلوچستان به عنوان محروم‌ترین استان کشور در بحث فضای آموزشی شناخته می‌شود. مدارس روستایی این استان قدمت بسیار بالایی دارند و هر لحظه امکان فرو ریختن ساختمان مدرسه وجود دارد. طبق اعلام مسئولان آموزش و پرورش یک‌سوم مدارس کشور تخریبی هستند و بیشترین مدارس تخریبی در استان بلوچستان قرار دارد.
حدود ۶ هزار و ۲۰۰ کلاس درس دیگر در سطح استان بلوچستان تخریبی و ۵۹۷ کلاس نیز خشتی و گلی است.کلاس‌های درس خشتی و گلی عمدتاً در مناطق روستایی و محروم از توابع سراوان، راسک،‌ سیب و سوران، قصرقند و جاسک مشاهده می‌شود و مدارس خشتی و گلی بعد از مدارس کپری نابه‌سامان‌ترین فضاهای آموزشی استان بلوچستان هستند.
آنگونه که محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی می‌گوید: “در کل کشور حدود ۱۲۰ هزار کلاس درس نیاز به تعمیر، بازسازی و تخریب دارد همچنین مدارس کپری در جنوب استان کرمان و بلوچستان بیشتر است. ۱۲۰ هزار کلاس درس در کشور فرسوده هستند و با کوچک‌ترین حادثه‌ای تخریب و بر سر دانش‌آموزان آوار خواهند شد”.
محمد باسط درازهی با اشاره به بازید اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از وضعیت آموزشی و مدارس استان بلوچستان گفت: “اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات و نمایندگان آموزش‌وپرورش و وزارت علوم از شهرستان‌های سراوان و مهرستان که دو درصد خاک کشور را تشکیل می‌دهند، بازدید کردند”.
وی افزود:‌ “در جریان این سفر، محور مهم بحث حوزه آموزش و پرورش بود و معاونان این وزارتخانه وضعیت مدارس استان بلوچستان را از نزدیک مشاهده کردند براین اساس مقرر شد همایش سراسری خیران مدرسه‌ساز در استان برگزار شود و برای حذف مدارس کپری اقدام شود”.
نماینده مردم سراوان و مهرستان با اشاره به اینکه شعار حذف کپر سرداده می‌شود اما مدارس کپری در استان بلوچستان حذف نشده است، عنوان کرد:‌ “عمق محرومیت‌ها در استان آنقدر زیاد است که حمایت بیشتری را می‌طلبد”.
باسط درازهی ادامه داد:‌ “مسئولان آموزش‌وپرورش می‌گویند به دلیل محدودیت‌های مالی توانایی هزینه کردن در استان بلوچستان را ندارند و می‌توان از ظرفیت خیران در این استان بهره برد”.
وی با اشاره به اینکه عکس‌هایی از وضعیت نامناسب مدارس استان بلوچستان را به وزیر جدید نشان داده‌ام، گفت:‌ “وزیر قول داده است در صورت فراهم شدن فرصت بازدیدی را از این استان داشته باشد”.
باسط درازهی بیان کرد: “در استان بلوچستان، کودکان فاقد شناسنامه وجود دارند که تعداد آنها کم نیست حتی برخی از آنها ایرانی‌الاصل هستند که باید برای رفع مشکلات آنها اقدام جدی از سوی وزارت کشور انجام شود تا این کودکان صاحب هویت شوند”

No comments:

Post a Comment