Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

سازمان ملل و اتحادیه اروپا بازداشت رهبران حزب دمکراتیک خلق‌ها در ترکیه را محکوم کردند

سازمان ملل و اتحادیه اروپا بازداشت رهبران حزب دمکراتیک خلق‌ها در ترکیه را محکوم کردند

دفتر حقوق بشر سازمان ملل و اتحادیه اروپا دستگیری رهبران و اعضای ارشد حزب دمکراتیک خلق‌ها در ترکیه را محکوم کردند. رهبر اقلیم کردستان عراق نیز خواستار آزادی این افراد شده است.

راوینا شمدسانی سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه ۱۴ آبان با ابراز نگرانی از دستگیری‌های اخیر گفت آنچه مقامات ترکیه با استفاده از اختیارات‌شان در وضعیت فوق‌العاده انجام می‌دهند «فراتر از حد مجاز است».
او با اشاره به معلق و بازداشت شدن بیش از ۱۱ هزار نفر در ترکیه پس از کودتای نافرجام این کشور گفت: «وقتی کسی را از کار برکنار می‌کنید باید اصل را بر برائت گذاشت، وقتی فردی را بازداشت می‌کنید باید روال قانونی آن طی شود».
به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم شمدسانی می‌گوید شمار زیاد افراد بازداشتی به این نگرانی دامن زده که در این قضیه روال قانونی طی نشده است.
وی افزود سازمان ملل هفته گذشته نیز از بازداشت و تعلیق فعالیت نمایندگان انتخابی ابراز نگرانی کرده بود ولی وضعیت وخیم و سرکوب رسانه‌ها نیز بسیار نگران کننده است.
سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل تصریح کرد ترکیه باید شفاف عمل کند و اطمینان دهد که اقداماتش در چارچوب قانون است.
او افزود: «ما از اعلام وضعیت اضطراری و ابطال اصول مشخص میثاق بین‌المللی درباره حقوق مدنی و سیاسی افراد نگران هستیم، اقداماتی که مقام‌های ترکیه در این زمینه‌ها انجام داده‌اند فراتر از حد مجاز است».
نیروهای پلیس ترکیه بامداد روز جمعه ۱۱ نفر از اعضای حزب دمکراتیک خلق‌ها که از حمایت کردها برخوردار است،‌ از جمله دو رهبر این حزب را بازداشت کردند.
صلاح‌الدین دمیرتاش در منزلش در دیاربکر در جنوب ترکیه بازداشت شد و فیگن یوکسک‌داغ دیگر رهبر حزب دمکراتیک خلق‌ها نیز در آنکارا تحت بازجویی قرار دارد.
این حزب هم اکنون ۵۹ کرسی پارلمان ترکیه را در اختیار دارد و مهم‌ترین حزبی است که از حقوق اقلیت قومی کردها در این کشور حمایت می‌کند.
بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه گفته است، مقام‌های انتخابی که تروریسم را تحریک و تشجیع می‌کنند بایستی محاکمه شوند و آنهایی که بازداشت شده‌اند به این دلیل بوده که از ادای شهادت سر باز زده بودند.
در ادامه واکنش‌ها به این بازداشت‌ها، فدریگا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی عمیق از دستگیری‌های روز جمعه تأکید کرد که رهبران دستگیر شده این حزب با رأی دمکراتیک مردم انتخاب شده‌اند و از افراد مورد اعتماد اتحادیه اروپا هستند.
مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، به اظهارات خانم موگرینی واکنش نشان داده و آن را «غیرقابل قبول» خوانده است.
مسعود بارزانی، ‌رهبر اقلیم کردستان عراق هم دستگیری‌های اخیر را محکوم کرده و خواهان آزادی فوری رهبران و اعضای حزب دمکراتیک خلق‌ها شده است.
از سوی دیگر، فرانک والتر اشتانمایر، وزیر امور خارجه آلمان، انفجار یک خودرو بمبگذاری شده در جنوب شرقی ترکیه را محکوم کرد و در عین حال گفت نبرد ترکیه با تروریسم نباید بهانه‌ای برای خاموش کردن مخالفان سیاسی باشد.
او اشاره کرد همواره به ترکیه توصیه کرده است اگر مایل به پیوستن به اتحادیه اروپاست حکومت این کشور باید جهت خود را مشخص کند و اینکه روابط با اتحادیه اروپا چه اهمیتی برای این کشور دارد.
بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا، هم که در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای آلمانی‌اش شرکت کرده بود، ترکیه را شریکی مهم در نبرد با حکومت بشار اسد در سوریه دانست ولی گفت برلین و لندن درباره برخورد دولت ترکیه با رسانه‌ها نگرانی‌های جدی دارند.
رادیو فردا
  1. http://www.kurdane.com/article-1281.html

No comments:

Post a Comment