Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

حمید رضا جلایی پور: برجسته ترین دانشجوی اهل سنت را نمی توانیم عضو هیات علمی کنیم فقط بدین خاطر که اهل سنت است


 مهرنامه در ارتباط با اقوام و اهل سنت ایران نکات مهم و قابل توجهی را بیان کردند که قسمت هایی از آن را در ذیل می خوانید :
این نویسنده و استاد دانشگاه گفت در ارتباط با مناطق مرزی ما جایی که جمعیت ها و اقوام سنی مذهب حضور دارند مثل کردستان، بلوچستان، ترکمن صحرا که در اینجا تفاوتی مذهبی بین مرکز و پیرامون وجود دارد و باز هم در برخی مناطق مرزی تفاوت هایی در زبان است مثل آذربایجان و خوزستان یک متغیر مهم در این مناطق سطح توسعه نیافتگی خصوصا از نظر اقتصادی است.
اما چرا استانها و مناطق مرزی استثنائا غیراز آذربایجان در فهرست شاخص های توسعه اقتصادی استانهای کشور پایین جدول قرار می گیرند ؟ پاسخ به این پرسش از دو سو مطرح میشود یعنی هم عوامل سیاسی از مرکز در تاریخ معاصر ایران در این توسعه نیافتگی نقش داشته و هم عوامل داخلی دارد یعنی دو طرف مساله را باید در نظر گرفت و نه یک طرف .
جلایی پور افزود: جامعه ایران یک جامعه امروزی و مدرن است که هیچ جای آن عقب افتاده نیست اما در این جامعه عدم توازن ها و بدقوارگی هایی وجود دارد که یکی از آنها همین عدم توازن بین جمعیت نزدیک مرز با مناطق مرکزی است من حتی واژه تبعیص را برای این عدم توازن به کار نمی برم چون خیلی شدید است ما با نابرابری مواجه هستیم البته این نابرابری ها مشکل زاست و باید درمان شود .
این استاد دانشگاه تصریح کرد همین الان در دانشگاه تهران برجسته ترین دانشجوی اهل سنت را که فارغ التحصیل می شود نمی توانیم عضو هیات علمی کنیم باید به منطقه خود برود فقط بدین خاطر که اهل سنت است بنابراین ما بعد از انقلاب ما این نارضایتی را داشتیم. اتفاقی که افتاد این بود که کردها، بلوچ ها و ترکمنها بعد از انقلاب هرجا فرصت بوده و ابراز نظرشان هزینه نداشته مخالفت خود را به نوعی نشان داده اند این ابراز مخالفت را هم معمولا در فرصت های مدنی و کم هزینه مثل انتخابات بروز داده اند. یک دلیل آن بود که عده ای در مرکز مدام آنها را به ضدیت با انقلاب و ایجاد ناامنی متهم می کنند در نتیجه مردم این مناطق نمی خواستند کاری کنند که اولا پرهزینه باشد و ثانیا به خشونت طلبی متهم شوند بنابراین در انتخابات و با استفاده از ابزار رای ابراز مخالفت می کنند. مثلا در همین دوره رای ۸۰ یا ۹۰ درصدی به آقای روحانی به عنوان نامزد مخالف تندروها دادند و از طریق مخالفت خود را با تندروها بروز دادند .
وی افزود: ما به دولت رفاه احتیاج داریم یعنی دولت رفاه باید دغدغه عدالت اجنماعی داشته باشد غیر از این ما به قلب نامرئی نیاز داریم. قلب نامرئی یعنی مردم برای امور عمومی فداکاری کنند و تقاضای پول هم نکنند . در ایران چند جا این قلب نامرئی را به نظر من تقویت کنند. یکی خانواده ها و دیگری نهادهای مدنی.
یک مورد هم مواجهه با اهل سنت است ببینید ما شیعیان الان در قلب لندن ۲۵ تا مسجد و هیات و روضه داریم. چه اشکالی دارد اهل سنت در تهران مسجد داشته باشند ؟ این مثل آبی است که شما بر تندروی سلفی می ریزید سلفی ها وقتی می توانند یارگیری کنند که به اهل سنت فقیر بگویند شما زیر ظلم هستید بنابراین باید هم فقر را درمان کرد و هم انحصار طلبی مذهبی را.
این فعال سیاسی گفت تعیین دستیار ویژه با مسئولیت آقای یونسی اقدام مهمی بود یعنی کار به صورت سازمانی و نهادی پیش می رود از هم مهم تر آموزش و پرورش موظف شده روی کتابهای درسی کار کند . این اصل ۱۵ قانون اساسی است این اصل تا کی باید فراموش شده باشد؟ مگر زمان اصلاحات که اصل معوق مانده شوراها اجرا شد ضرر کردیم ؟ همه ملت ایران از تشکیل شوراها سود بردند مخصوصا اقوام . اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی در باره آموزش و پرورش هم هیچ خدشه ای به زبان فارسی وارد نمی کند.
وی افزود: دولت مرکزی بیاید نسبت به حقوق اقلیت ها مخصوصا اهل سنت فوق العاده حساس باشد . این موضوع را به صورت دستور العمل برای همه ارکان حکومت در بیاید. نباید این طور باشد که فلان مسئولی که در کردستان یا سیستان و بلوچستان کار می کند منت بگذارد.
دومین نکته اینکه آقای روحانی به دنبال تامین امنیت در فضای کسب و کار در اقتصاد ایران است حرف من به آقای روحانی این است که باید این کار را در مناطق قومی جدی بگیرد تا کردها و بلوچها بتوانند فعالیت اقتصادی بکنند نه آنکه فعالیت های اقتصادی در مناطق مرزی در انحضار رانت جویان و رانت داران باشد.
متاسفانه الان رانت در مناطق مرزی و قومی حرف اول را می زند بنابراین دولت باید کسب و کار غیر رانتی رقابتی و مردمی را دراین مناطق ایجاد کند و بعد مالیات آن را هم بگیرد . بهبود شرایط اقتصادی در این مناطق تیز آب بنیادگرایی قومی است. افرادی که وارد یک اقتصاد کارا و درآمد زا شده باشند اصلا دنبال هویت یابی قومی نمی روند. نمونه بارز این مساله مغازه های سعادت آّباد تهران یا در بلورفروشی های میدان شوش است که اقوام مختلف در کنار هم مشغول فعالیت اقتصادی هستند و فارغ از مذهب و و قومیت با هم تعامل و داد وستد دارند و ما این تجربه را در سطح ملی هم باید به رسمیت بشناسیم .

No comments:

Post a Comment