Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

شاخص جمعیت و چگونگی پراکندگی جمعیتی بلوچ ها در جهان


شاخص جمعیت و چگونگی پراکندگی جمعیتی بلوچ ها در جهان

تاريخ : جمعه 1391/02/01


پژوهنده؛ ابراهیم حسین بر

متوسط بعد خانوار کل ایران در سال 1385 برابر با 03/4 نفر بوده است. بیشترین بعد خانوار در سیستان و بلوچستان معادل 12/5 نفر بوده است.

در کل کشور ایران تنها استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد نرخ رشد مثبت در جمعیت روستایی خود در دهه اخیر داشته‌اند.

سیستان و بلوچستان که با 4/3 درصد نرخ رشد سالانه بیشترین نرخ رشد جمعیت را میان استان‌های کشور داشته و دارای نرخ رشد 2/4 درصدی جمعیت شهری و 7/2 درصدی جمعیت روستایی بوده است.

جمعیت بلوچ‌های جهان بیش از 35 میلیون نفر تخمین زده می‌شود. با این حال، تعیین تعداد دقیق بلوچ‌ها و کسانی که ادعای بلوچ می‌کنند و یا اینکه از اصل و نسب بلوچ باشد مشکل است. به طور مثال در استان پنجاب پاکستان تقریبا 10 % از مردم بلوچ هستند.

بلوچ‌های اروپا
جمعیت قابل توجهی از بلوچ در کشورهای غربی از جمله سوئد و استرالیا وجود دارد. بسیاری از بلوچ‌ها در سال 1800 میلادی در استرالیا ساکن شده‌اند و در حال حاضر نسل چهارم بلوچ هنوز هم در استرالیا وعمدتا در شهر پرت زندگی می‌کنند. پرت شهری بندری و در جنوب غربی استرالیا واقع شده است.

بلوچ‌های عمان
بلوچ‌های جنوب عمان حدود 200 سال قبل از کشف نفت در آنجا از بلوچستان به سرزمین‌های ساحلی عربی مهاجرت کردند.

بلوچ‌ها در کشور عمان اصالت قومی و زبانی خود را حفظ کرده‌اند و کاملاً متمایز از سایر عربهای این کشور هستند.

بلوچ‌های جنوب حدود 22 درصد از جمعیت کشور عمان را تشکیل داده‌اند. اقتصاد بلوچ‌های عمان متکی بر تجارت، کشاورزی و خدمات است.

هم اکنون به سبب اعتماد حکومت سلطنتی عمان به جمعیت بلوچ و توانمندی‌های آنان، بلوچ‌ها نقش بسزایی در اقتصاد و سیاست عمان دارند و حتی بسیاری از پست‌های حکومتی به سیاستمداران سرشناس بلوچ واگذار شده است.

بلوچ‌های خراسان جنوبی
در خراسان جنوبی بلوچ‌ها به صورت عشایر و در شهرهای خراسان جنوبی به صورت گروهی زندگی می‌کنند.

در بیرجند، قائن، نهبندان و تربت جام مناطق بلوچ نشین وجود دارد که به صورت متراکم در کنار دیگر اقوام زندگی می‌کنند، هنر قالی بافی بلوچ‌های خراسان زبان زد خاص و عام است.

بلوچ‌های خراسان غیور و هنرمند هستند، عشایر بلوچ مشغول دامداری و زندگی ساده و بی آلایش هستند که تداعی تفکرات آریایی اصیل در حرکات آنان کاملا به چشم می‌آید.

بلوچهای خراسان از زمان صفویه به قصد جلوگیری از حمله افاغنه بدین خطه آمده‌اند و چون شغل عمده آن‌ها دامداری بود ییلاق و قشلاق داشتند. گاه قهرطبیعت و بروز پدیده خشکسالی و زمانی رضا شاه عشایررا اجباراً تخته قاپو نمود.

ساخت خانه های گلی ازحدود سالهای 1313 در میان آن‌ها رواج یافت و یکجا نشین شدند.

پس از اصلاحات ارضی با خرید اراضی اسدالله علم و خاندانش توسط تعدادی ازعشایر درملکی ورحیم آباد، تاجکوه وچاه الله داد کرت آباد، اسکان و یکجانشینی رواج یافت.

بلوچ‌های قاینات، شامل طوایف نهتانی، بهرام بلوچ و براهوئی می‌باشند. بهرام بلوچ طایفه ای مستقل و در بمرود مستقرند و شیعه مذهب هستند.

بلوچهای قاینات اکثراً اهل تسنن بوده و عشایری غیور و سلحشور و مرزبانانی شجاع در برابر اشرار می‌باشند.

بلوچ‌های استان گلستان
بلوچ‌های گلستان عمدتا در شهر آزادشهر، سرتپه، جلال آباد و بلوچ آباد و همچنین در شهر مینودشت و در گرگیج آباد ساکن هستند. در شهرستان مینودشت، 31.9 درصد از ساکنان آن بلوچ هستند و 69.7 درصد از ساکنان آزادشهر را بلوچ تشکیل می‌دهد.

بلوچ‌های هرمزگان
بلوچ‌های هرمزگان خلق و خوی نزدیکتری به بلوچ‌ها در بلوچستان دارند و اکثرا در بندر جاسک و نواحی شرقی استان هرمزگان زندگی می‌کنند. شرق هرمزگان اکثرا بلوچ هستند و در دیگر مناطق هرمزگان، فارس و نواحی با جمعیت غالب عرب نیز زندگی می‌کنند.

برگرفته از نشریه الکترونیکی استون

No comments:

Post a Comment