Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

حذف عامدانه نام بلوچستان از تابلوهای بلوار بلوچستان در زاهدان




حذف عامدانه نام بلوچستان از تابلوهای بلوار بلوچستان در زاهدان
در تازه ترین مورد از اظهار دشمنی تندروها با نام "بلوچستان" بلواری که به تازگی در شهر زاهدان به این اسم نامگذاری شده بود، در چندین جا تابلوها رنگ پاشی شده و نام بلوچستان حذف شده است.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ این در حالی است که زاهدان مرکز بلوچستان بوده و از دیرباز مردم بومی خواستار نامگذاری برخی خیابانها و بلوارهای این شهر به نام بلوچستان و شخصیتهای ملی و مذهبی خود بودند.
اگر به نام گذاری خیابانهای مرکز استان توجه شود اکثر قریب به اتفاق آنها به نام های غیر بومی، مناطق سیستان و شهدای آنان نامگذاری شده است.
این اولین اقدام تندروها نیست؛ حدود یک هفته پیش گزارشی از این دست در شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای یافت که نشان می داد "عواملی ناشناس" اقدام به رنگ پاشی روی حدیثی از پیامبر کردند که در ورودی محل برگزاری نماز جمعه اهل سنت زاهدان نوشته شده بود و بالای آن عبارتهای مذهبی و عقیدتی خود را نوشتند.
این حدیث که واژه های "ابوبکر" و "عمر" را در بر داشت با رنگ فشاری محو شده و به جای آن با رنگ سیاه درشت "یا علی" درج شده بود.
همچنین خیابانی که از سالیان قدیم در زاهدان به نام "مولوی عبدالعزیز" نامگذاری شده است، در چندین مورد تابلوهایش شکسته شده و یا روی نام "عبدالعزیز" رنگ پاشی شده و اسم ایشان حذف شده است.
مولوی عبدالعزیز ملازاده بانی دارالعلوم مکی و امام جمعه پیشین و پر نفوذ اهل سنت زاهدان بود.
گفتنی است حذف نام بلوچستان ابتدا از سربرگ برخی ادارات و سازمانهای دولتی کلید خورد و پس از آن به برخی سایتها و خبرگزاریهای رسمی رسید، اقدامی که با اعتراض شدید علما، نخبگان، تحصیل کردگان و عموم مردم بلوچستان مواجه شد.
این در حالی است که مردم از باز گذاشتن دست افراطیون و تندروها ناراضی هستند و سهل انگاری و عدم توجه مسئولین را در این موضوع غیر قابل توجیه می دانند و این نوع برخوردها را به ضرر وحدت و زندگی مسالمت آمیز در آینده می دانند.
http://goo.gl/c15jk8

No comments:

Post a Comment