Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

روز جهانی تنوع فرهنگی، گفتگو و توسعه

روز جهانی تنوع فرهنگی، گفتگو و توسعه
۲۱ ماه می، برابر با ۳۱ اردیبهشت از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی تنوع فرهنگی نام‌گذاری شده است. در نوامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، یونسکو بیانیه‌ای در زمینه‌ی تنوع فرهنگی صادر کرد و پس از آن، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز ۲۱ ماه می را روز جهانی تنوع فرهنگی برای گفت‌وگو و توسعه اعلام کرد.
یونسکو از تمامی اعضای سازمان ملل متحد و همه‌ی جوامع متمدن خواست تا این روز را از هر طریق ممکن که بتواند معرف اهمیت این روز باشد جشن بگیرند.
در ماده ۵ از بیانیه‌ی جهانی یونسکو در زمینه‌ی تنوع فرهنگی در سال ۲۰۰۱ چنین آمده است:
«حقوق فرهنگی بخشی مهم از حقوق بشرند. این حقوق جهانی است و از حقوق بشر جدایی‌ناپذیر و در ارتباطی تنگاتنگ با آن است. لازمه شکوفاشدن تنوع خلاق؛ تحقق بی‌چون و چرای حقوق فرهنگی است، همانگونه که در ماده ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر و در ماده‌های ۱۳ و ۱۵ معاهده بین‌المللی حقوق فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز به این مطلب اشاره شده است. بنابراین همه افراد حق دارند خود و افکار و ایده‌هایشان را بیان کنند و آثار خود را به زبان مورد علاقه‌شان و به‌خصوص به زبان مادری‌شان خلق و منتشر کنند. آموزش کیفی حق همه است. همه حق استفاده از آموزش‌هایی را دارند که در آن هویت‌های فرهنگی آنان به رسمیت شناخته شده است و به آن احترام گذاشته می‌شود. همه افراد حق دارند زندگی فرهنگی خود را به گونه‌ای که مایلند بسازند و فعالیت‌های فرهنگی‌ای متناسب با آن و به سلیقه خود اختیار کنند، تا جایی که به حقوق و آزادی‌های بنیادین بشر لطمه‌ای وارد نشود.»
(شما چه راه‌کارهایی را برای کاستن از نابردباری‌ها و رواج اندیشه‌ی تسامح و تساهل و روحیه‌ی بردباری و دیگرپذیری پیش‌نهاد 

می‌کنید؟)

No comments:

Post a Comment