Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

گزارش‌های متفاوت مسوولان دولتی و فعالان بلوچ درباره حادثه ایرانشهر

گزارش‌های متفاوت مسوولان دولتی و فعالان بلوچ درباره حادثه ایرانشهر
ساناز قاضی زاده
دوشنبه 21 اردیبهشت 1394
گزارش‌های متفاوت مسوولان دولتی و فعالان بلوچ درباره حادثه ایرانشهر
  • معاون استاندار و فرماندار ویژه ایرانشهر «برخورد احساسی مردم» را عامل شلوغی‌های سیستان و بلوچستان معرفی کرده است.
  •  این در حالیست که «کمپین فعالان بلوچ» می گویند که «در اثر تیر اندازی نیروی انتظامی محمدان ایرانشهر به اتومبیل مظنون به حمل گازوئیل» رخ داده و اعتراض هایی را برانگیخته است.
گزارش‌های منتشر شده از سوی مسوولان دولتی و فعالان درباره ناآرامی‌های شب گذشته ایرانشهر با یکدیگر تفاوت هایی دارند.
معاون استاندار و فرماندار ویژه ایرانشهر «برخورد احساسی مردم» را عامل شلوغی‌های یکشنبه شب سیستان و بلوچستان معرفی کرده و مدعیست که این حادثه با «تدبیر معتمدین و ریش سفیدان» کنترل شده است.
«نبی بخش داودی» به خبرگزاری مهر گفته است که شلوغی‌های شهرستان ایرانشهر پیرو برخورد احساسی مردم در پی واژگونی «یک دستگاه خودروی سوخت قاچاق» رخ داده و توضیح می دهد که به گفته مردم، ماموران امشب در محور «ایرانشهر» به «بمپور» در محدوده نیروگاه گازی یک دستگاه خودرو تویوتای حامل سوخت قاچاق را «تعقیب کردند» که در این عملیات خودرو واژگون شد و بررسی این موضوع در دستور کار قرار دارد.
این درحالیست که «کمپین فعالین بلوچ»، در مورد این حادثه نوشته که «در اثر تیر اندازی نیروی انتظامی محمدان ایرانشهر به اتومبیل مظنون به حمل گازوئیل، دو شهروند در شعله‌های ناشی از آتش گرفتن بار گازوئیل و واژگون شدن خودرو سوختند، که این واقعه باعث تشنج و نا آرامی‌های در این منطقه شده است.»
این فعالین مدعی هستند که ساعت هشت شامگاه یکشنبه ۲۰ اردیبهشت، نیروی انتظامی محمدان ایرانشهر به سمت وانت سایپای «مظنون به حمل گازوئیل» آتش گشود. طبق این توضیح در اثر این تیراندازی اتومبیل سایپا واژگون شده و «دو سرنشین آن که از طایفه عبدالزهی» در آتش سوختند.
طایفه «عبدالزهی» از شاخه‌های خاندان سرشناس «نه زهی یا نهودزهی» هستند که نسبشان بنا بر شجره نامه‌های انتشار یافته به «سادات حسنی» یعنی نوادگان امام دوم شیعیان می رسد.
اما در طرف مقابل معاون استاندار ایرانشهر به تیراندازی اشاره‌ای ندارد ولی می گوید که «بر اثر واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق، راننده آن در دم کشته می شود»، او ادامه می دهد که این صحنه احساس برخی از مردم را برانگیخت و آنان دست به تجمع زدند.
او سپس مدعی می شود که در تجمع «یک ساعته» ایرانشهر برخی از «افراد سودجو» با تحریک احساسات مردم زمینه ساز وقوع حوادثی تلخ شدند.
در حالی که داودی می گوید این اعتراضات یک ساعت ادامه داشته، با توجه به گزارش کمپین فعالین بلوچ، حادثه حداقل بیش از ۳ ساعت طول کشیده است.
بنابر گفته مقامات رسمی از جمله شهردار محمدان در جنوب سیستان و بلوچستان، شهرداری این شهر به خاطر همجواری با کلانتری، ۵۰ میلیون تومان خسارت دیده است.
«محمد انور بامری»، شهردار محمدان همچنین معتقد است که «عده‌ای از افراد تحریک شده»، به خاطر اعتراض به عملکرد نیروی انتظامی، به شهرداری نیز آسیب رسانده اند.
در مقابل فعالان بلوچ می گویند که «اهالی روستاهای محمد آباد و کریم آباد نزدیک به محل حادثه در پی این واقعه با سنگ و چوب به پاسگاه محمدآباد هجوم آوردند و خواستار محاکمه عاملان این اقدام شدند.»
اما فرمانداری می گوید که «با هوشیاری ماموران، مسئولان، شورای تامین و به ویژه همدلی و همراهی معتمدان و ریش سفیدان محلی شلوغی‌های امشب ایرانشهر کنترل و اکنون تردد به صورت عادی در منطقه در حال جریان است» و ادامه می دهد که  «هماهنگی لازم با مقام قضائی به ویژه دادستانی برای شناسائی عاملان این حادثه صورت گرفته و تیم‌های امنیتی و انتظامی در حال بررسی موضوع هستند.»
سیستان و بلوچستان در هفته‌های اخیر روزهای نا آرامی را پشت سر گذاسته، کشته شدن هشت مرزبان ایرانی و دو مامور مخابراتی سپاه پاسداران از نمونه‌های این نا آرامی‌ها هستند.

https://www.manoto1.com/news/hzralf/NEWS17713

No comments:

Post a Comment