Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

بسیجی بلوچ در نگاه بسیاری از مردم بلوچستان چند خصلت مذموم دارد حتی اگر واقعا این خصال در آن فرد نباشد




بسیجی بلوچ در نگاه بسیاری از مردم بلوچستان چند خصلت مذموم دارد حتی اگر واقعا این خصال در آن فرد نباشد و شاید هم مدعی شود که زی بسیجی را صرفا برای برخی از اهداف و "اجبارا" پوشیده اما بخاطر سو پیشینه ای که در سازمان بسیج و بسیجیان مشابه آنها که آمارشان در مقاطعی کم نبوده دیده شده است خواسته و یا نا خواسته در باور عمومی این "خصال مذموم" تداعی می شوند:
1. مخبر
مخبر در اصطلاح مردم منطقه به کسی می گویند که به طور تعمدی پس از شنیدن سخنان عموم مردم (اعم از دوستان وی و یا غیر دوستانش) در مورد یک مساله اجتماعی یا امنیتی و ...این سخنان را به یک فرد که در یکی از دستگاه های امنیتی (از وزارت اطلاعات تا سپاه و نیروی انتظامی) کار می کند برساند. اما بعضا فرد "عمدا" خبری را به مقامات امنیتی نمی رساند بلکه از روی "سهو" و یا "خطا" دچار این اشتباه می شود اما باز هم واژه "مخبر= خبر رسان) به وی اطلاق می شود.
چه بسا ممکن است "فرد بسیجی" نه عامدانه و نه بر اسسا سهو و خطا دچار همچنین اقدام عملی نشود اما وجود و حضور و لباس و اسلحه ای که به دست می گیرد وی را در مظان اتهام قرار می دهد و به نوعی انسان هایی که به نحوی علاقه مند نیستند سخنانشان به بیرون از یک جمع دوستانه درز کند به این فرد "بسیجی" حتی اگر به ظاهر فرد خوبی باشد اعتماد نمی کنند.
2. ضد ارزش
ارزشهای مردم بلوچستان مواردی هستند که به نحوی به آداب و اخلاق و فرهنگ مردم ربط جدی دارند که یکی از آنها عدم همراهی با کسانی که به هر شکل و بنابر هر مدعایی و به هر نوع نگاهی که باشد "دشمن فرهنگ و آداب و ..." تلقی می شوند.
در بلوچستان قاطبه نیروهای انتظامی و امنیتی از غیر بومیان هستند و این مساله نوعی شکاف را در بین جامعه عمومی و عامه ماموران (....) ایجاد کرده است و همگامی و همراهی با این نیروها اتهام پایمال کردن "ارزشهای اصیل" مردم را به فرد وارد می کند و از آنجایی که بسیجی اسلحه سپاه را به دوش می گیرد و از سپاه برای یک سری عملیات های کوچیک و بزرگ حقوق دریافت می کند ضد ارزش شناخته می شود.
3. خائن
این عنوان بیشتر برای همان بسیجی های اطلاق می شود که در استفاده و کاربرد از سلاح های که از سپاه -که به شکل عمومی در بین مردم به عنوان یک نیروی نظامی مرموز و منفور شناخته می شود- بر علیه هم کیش و هم آئین و هم لباس و هم زبان و هم فرهنگش استفاده می کنند.
در بلوچستان سپاه متهم است که با توزیع سلاح گرم بین طوائف، و حتی بسیاری از زندانیان سابق و مردم بلوچی که به دزدی و رفتارهای خارج از عرف معروف بوده اند به برخی از درگیری های طائفه ای و قومی و جهت ترور تعدادی از نخبگان و شخصیت ها استفاده کرده است.
این مطلب کوتاه الزاما نشان دهنده نوع دیدگاه نگارنده نیست و صرفا به برخی از واقعیت های موجود در نوع نگاه عمومی مردمی نسبت به "بسیجیان" پرداخته است.
حبیب الله سربازی
6 خرداد 94

No comments:

Post a Comment