Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

نامه شیرین عبادی به گزارشگر ویژه در مورد اعدام‌های اخیر

شیرین عبادی، رئیس مرکز حامیان حقوق بشر، در نامه ای به احمد شهید، با اظهار نگرانی از اعدام های اخیر در ایران از او خواسته تا اعتراض خود را نسبت به "اعدام های فراقانونی در ایران" اعلام کند.
        
به گزارش جرس در این نامه تاکید شده است: هر چند خشونت گروه "جیش العدل" قابل توجیه و دفاع نیست اما اعدام عجولانه افرادی که ماه ها قبل دستگیر شده و ارتباطی با این عملیات نداشته اند نیز عملی بر خلاف موازین حقوقی بوده و از طرفی دیگر عدم استقلال قوه قضائیه را اثبات می کند.
 
متن کامل این نامه در ادامه آمده است:
 
جناب دکتراحمد شهید

گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران
 

پیرو گزارشات قبلی در مورد عدم استقلال قوه قضائیه و در نتیجه عدم امکان دسترسی به دادرسی عادلانه به اطلاع می رساند که در تاریخ ٢٥ اکتبر ٢٠١٣ (٣ آبان ماه ١٣٩٢)، افرادی از گروه مسلح "جیش العدل" به یکی از پاسگاه های مرزی واقع در منطقه سراوان در سرحد جنوب شرقی ایران حمله کردند که موجب کشته و زخمی شدن تعدادی از مامورین مرزبانی شده و عده ای را نیز به اسارت گرفتند. طبق اعلام رسمی قاضی محمد مرزیه دادستان عمومی و انقلاب زاهدان، ١٦ نفر از زندانیان که اتهام ادعایی آنها وابستگی به گروه "جیش العدل" بوده و از چند ماه قبل دستگیر شده بودند، در یک اقدام تلافی جویانه ، ظرف ١٢ ساعت پس از حمله به پاسگاه مذکور اعدام شدند.
هر چند خشونت گروه "جیش العدل" قابل توجیه و دفاع نیست اما اعدام عجولانه افرادی که ماه ها قبل دستگیر شده و ارتباطی با این عملیات نداشته اند نیز عملی بر خلاف موازین حقوقی بوده و از طرفی دیگر عدم استقلال قوه قضائیه را اثبات می کند. مضافا به اینکه این امر منجر به تولید چرخه خشونت نیز می شود.
 
در صورتیکه چنین رفتار انتقام جویانه ای متداول شود شاهد اعدام های گسترده دیگری خواهیم بود. بنابراین خواهشمندم ضمن درج این مسئله در پرونده نقض حقوق بشر حکومت جمهوری اسلامی ایران به هر شیوه ممکن اعتراض خود را نسبت به اعدام های فراقانونی در ایران اعلام نمایید.

با تقدیم احترام
شیرین عبادی
برنده جایزه صلح نوبل و رئیس مرکز حامیان حقوق بشر
٤ آبان ماه ۱۳۹۲
رونوشت:
سرکار خانم پیلای، کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارش گر ویژه سازمان ملل در مورد استقلال قضات و وکلاء
گروه کار سازمان ملل در مورد بازداشت های خود سرانه 
           

No comments:

Post a Comment