Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

ازدیاد تنش در روابط میان ایالات متحده و پاکستان --- نوشتۀ عزیز احمد فرد

رئیس کل سازمان استخبارات پاکستان، آی اس آی، سفری را که به ایالات متحده داشت به عقب انداخت. طی این سفر قرار بود، او با رئیس سازمان استخباراتی ایالات متحده، سی آی ای، ملاقات کند.

گفتگو با نصیر احمد فرهمند، استاد فلسفه در دانشگاه تعلیم و تربیۀ کابل
 
اگر چه این قرار ملاقات منتفی نشده است، و تنها آنرا به عقب انداخته اند، ولی با آنهم، متعاقب مشکلاتیکه در اجلاس شیکاگو، باعث شد، که رئیس جمهور پاکستان و دبیر کل ناتو، از ملاقات مستقیم خود داری کنند، این خبر هم، حاکی از موجودیت تنش، در روابط میان دو کشور است. این در حالیست که رسماً، پاکستان و ایالات متحده، در جنگ بر ضد تروریسم، متحد همدیگر استند.

این خبر را ارتش پاکستان، بصورت بسیار خلاصه، طی یک پیامک تلفونی به مطبوعات فرستاده و گفته است که، جنرال ظهیرالدین، به دلیل مسئولیت های عاجل در داخل پاکستان، نمیتواند این سفر را انجام بدهد و در عین زمان، یکی از سخنگویان ارتش پاکستان تاکید کرده است که بجز از این موضوع، هیچ مشکل دیگری وجود ندارد. جنرال ظهیرالدین، طی ماه جاری، توسط داوید پیتراووس، رئیس سازمان سی آی ای، به این ملاقات دعوت شده بود.

روابط میان دو کشور، از مدتی به اینسو خراب شده است. نقطۀ آغاز خرابی این روابط را اکثر ناظران، قتل بن لادن توسط نیروهای امریکایی، در داخل خاک پاکستان میدانند. در ماه می سال گذشته، نیروهای خاص امریکایی، بن لادن را، بدون آگاهی دادن به پاکستانی ها، به قتل رساندند. و حکومت پاکستان، هرگز این عمل ایالات متحده  را قبول نکرد. قضای پاکستان هم، متعاقب این مسایل، یکی از جاسوسان سی آی ای را، که در پاکستان دستگیر شده است، به سی و سه سال زندان محکوم کرد. محکوم شدن این شخص، به جرم همکاری با نیروهای امریکایی، در حملۀ ابوت آباد، البته با واکنش منفی ایالات متحده روبرو شد.

از شش ماه به اینسو، همچنان، پاکستان به لاری ها (کامیون) های اکمالاتی نیروهای ناتو هم، اجازۀ عبور از خاکش را نمیدهد. این تصمیم متعاقب یک حملۀ دیگر نیروهای امریکایی گرفته شد، که طی آن، بیست و چهار تن از سربازان مرزی پاکستانی، توسط نیروهای امریکایی کشته شدند.

تغیر نظر امریکاییان، در مورد پاکستان، و نقش این کشور در ناامنی های افغانستان، موضوع گفتگوی ماست، با نصیر احمد فرهمند، استاد فلسفه در دانشگاه تعلیم و تربیۀ کابل. آقای فرهمند، میگوید که خرابی روابط میان این دو کشور از حملۀ امریکا به ابیت آباد، برای کشتن بن لادن آغاز شد. این حمله، همچنان، ماهیت دوگانۀ پاکستان را افشا کرد. طی این حمله مشخص شد که پاکستان در عین زمانیکه ادعای همکاری با ائتلاف ضد تروریستی را دارد، به بن لادن در داخل خاک خود پناه داده بود. این موضوع میتواند در آینده منجر به تجدید نظر عمومی امریکاییان، در مورد مسایل مربوط به این منطقۀ جهان شود.

No comments:

Post a Comment