Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

فرهنگ لغت بلوچی به فارسی منتشر می‌شود


ی کاش ملت ما با ادبیات بلوچی هم آشنا بودند. تاکنون از ادبیات کردی و آذری نشان‌هایی بود ولی خبری از ادبیات بلوچی نبود.

دکتر عبدالغفور جهاندیده استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه گفت: فرهنگ لغت جامعی از زبان بلوچی به زبان فارسی نوشته‌ام که حدود 20 سال است برای تدوین این فرهنگ لغت، کار کرده‌ام.
وی خبر از تالیف فرهنگ لغت بلوچی به فارسی داد و گفت: فرهنگ لغت جامعی از زبان بلوچی به زبان فارسی نوشته‌ام که حدود 20 سال  است برای
تدوین این فرهنگ لغت روی آن کار کرده‌ام.
وی در پاسخ به این سئوال که این فرهنگ لغت در چه مرحله‌ای قرار دارد اظهار داشت: الان مراحل تایپش را انجام می‌دهم و نزدیک به چاپ است البته کارهای دیگری درباره ادبیات بلوچی در دست دارم اما همه سعی و تلاشم را برای این لغتنامه گذاشته‌ام.
وی افزود: من همه تلاش خود را روی ادبیات بلوچ گذاشته‌ام که ناشناخته است تا آن را با ادبیات فارسی تطبیق بدهم. من ادبیات فارسی را در دانشگاه تدریس می‌کنم و تلاش دارم تا ادبیات محلی را هم به سایر هم‌وطنانم معرفی کنم و دغدغه بزرگی برای من مانده بود و آن اینکه ای کاش ملت ما با ادبیات بلوچی هم آشنا بودند. تاکنون از ادبیات کردی و آذری نشان‌هایی بود ولی خبری از ادبیات بلوچی نبود.
جهاندیده در پاسخ به این سئوال که آیا برای ناشر فرهنگ لغت بلوچی تصمیم گرفته‌اید یا نه گفت: نه. هنوز تصمیمی نگرفته‌ام و احتمالا این فرهنگی لغت در دو جلد تا 3 جلد سامان خواهد یافت.

http://farhan2010.blogfa.com/post-794.aspx



No comments:

Post a Comment