Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

کشف محموله مواد منفجره در تایلند در پی دستگیری عضو حزب‌الله

ترحیم عماد مغنیه در سال ۲۰۰۸

میترا فرهمند (اسرائیل)

چند روز پس از دستگیری فردی در تایلند به اتهام عضویت در حزب‌الله لبنان که از جمله در صدد اجرای حملات تروریستی علیه منافع اسرائیل در تایلند بوده است، خبرگزاری‌های غربی به نقل از پلیس تایلند از کشف محموله‌های بزرگ مواد منفجره خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌های غربی، پلیس تایلند تأیید می‌کند که بامداد دوشنبه فرد بازداشتی متهم به عضویت در حزب‌الله لبنان، حاضر شد نیروهای پلیس تایلند را به سوی محلی در حومه بانگکوک، پایتخت تایلند، محل اختفای مواد منفجره ببرد.

پلیس تایلند گفته است که ده‌ها کیلوگرم مواد شیمیایی برای ساخت بمب را در محله «دامپونگ» در اطراف بانگکوک کشف کرده است؛ ۴۳۸۰ کیلوگرم ماده شیمیایی اوره نیز که مصرف دوگانه دارد و می‌تواند برای ساخت مواد انفجاری هم به کار رود، همراه با ده‌ها لیتر مایع نیترات آمونیوم در این محل انبار شده بود.

به گزارش پلیس تایلند، متهم لبنانی در چند روز بازجویی‌هایی که در واحد ضد تروریستی پلیس تایلند از او به عمل آمده به انبار کردن محموله‌های شیمیایی برای استفاده در عملیات اعتراف کرده است.

در گزارش خبرگزاری‌های غربی به نقل از پلیس تایلند افزوده شده است که فرد بازداشتی مدعی است که قرار بوده محموله مواد شیمیایی به کشور دیگری انتقال یابد و در جای دیگر مورد استفاده قرار گیرد. پلیس تایلند به نام کشور احتمالی دیگر اشاره‌ای نکرده است.

درهمین حال، روزنامه گاردین هفته گذشته به نقل از وزیر دفاع تایلند نوشته بود که کنیسه یهودیان و سفارتخانه اسرائیل در تایلند در شمار هدف‌های احتمالی این برنامه تروریستی بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خبر دستگیری این فرد را ابتدا خالرم یوبام رونگ، معاون نخست وزیر تایلند، تأیید کرد. آقای یوبام رونگ همچنین به رویترز گفته بود که «فرد بازداشتی عضو حزب‌الله لبنان است».

یک مقام ارشد امنیتی دیگر تایلند به رویترز گفت که دستگیری فرد یاد شده، ضمن همکاری پلیس و نیروهای ضد ترور تایلند با «مهره‌های بلندپایه در تشکیلات امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل» امکان‌پذیر شده است.

به نوشته روزنامه گاردین، مقامات اسرائیلی روز بیست و دوم دسامبر سال گذشته، در تماس با مقامات امنیتی تایلند از رخنه دو یا سه مهره تروریستی به تایلند خبر دادند و به مقامات این کشور گفتند که این افراد با قصد عملی کردن یک برنامه خرابکاری وارد کشور آنها شده‌اند.

گاردین افزوده است که پلیس تایلند نیز در روزهای اخیر از وجود دو مرد مظنون دیگر در تایلند که پلیس در تعقیب آنهاست خبر داده است.

در همین حال، نیروهای امنیتی تایلند از چند روز پیش مقررات آماده‌باش و وضعیت ویژه را در بانگکوک و سایر مناطق توریستی کشور برقرار کرده بوده و تنها پس از کشف محموله‌های شیمیایی در روز دوشنبه این مقررات را لغو کردند.

نظر به این که اسرائیل و آمریکا و شمار دیگری از کشورهای غربی و نیز استرالیا، از شهروندان خود خواسته‌اند که فعلاً از سفر به تایلند با توجه به احتمال وقوع خرابکاری خودداری کنند، آقای سورا پونگ توبیچاک خایکول، وزیر خارجه تایلند، نیز گفت با دیپلمات‌های کشورهای یاد شده دیدار می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا جمعه گذشته هشدار جدی نسبت به مخاطرات سفر شهروندان آمریکایی به تایلند را منتشر کرده بود و هنوز نیز این هشدار را لغو نکرده است.

به نوشته روزنامه اسرائیلی معریو، علی‌رغم آن که مقامات تایلند بازگشت وضعیت عادی را خبر داده‌اند، اما مقامات امنیتی اسرائیلی نیز به شهروندان خود گفته‌اند که خطر در تایلند همچنان وجود دارد و هرچند بازداشت فرد لبنانی، برنامه اجرای عملیات خرابکاری را به تعویق انداخته اما آن‌ها احتمال جدی می‌دهند که تلاش‌های خرابکاران برای عملی کردن هدف خود در تایلند از راه‌های دیگر و توسط مهره‌های دیگر ادامه یابد.

در بسیاری از گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی، از فرد بازداشتی در تایلند به نام حسین ادریس یاد شده است. مقامات تایلندی گفته‌اند که این مرد را جمعه در فرودگاه بانگکوک با گذرنامه‌ای سوئدی دستگیر کردند.

در همین حال حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرده است که چنین فردی را نمی‌شناسد.

مقامات اسرائیل گفته‌اند که حدس می‌زنند که عملیات یاد شده از سوی حزب‌الله در سالروز قتل عماد مغنیه، افسر ارشد عملیاتی حزب‌الله، انجام شود.

عماد مغینه ملقب به حاج رضوان، که دو دهه به مثابه رئیس ستاد حزب‌الله عمل می‌کرد، زمستان چهار سال پیش در انفجاری سهمگین در «کفر سوسه» در شهر دمشق، ساعاتی پس از حضور در مراسم سالروز انقلاب اسلامی ایران در سفارت ایران در پایتخت سوریه کشته شد.

حزب‌الله با نسبت دادن قتل او به اسرائیل، همواره تأکید کرده است که انتقام خون مغنیه را از اسرائیل خواهد گرفت.

No comments:

Post a Comment