Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خشم عراقی ها از اظهارات سفیر ایران در مخالفت با تشکیل اقلیم فدرال در عراق --- در اظهار نظرهای مسولان ابراز شد

دبی-العربیه.نت
مقام های عراقی به سخنان حسن دانایی فر سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد که گفته بود ایران با برپایی اقلیم در عراق مخالف است واکنش نشان دادند.

نظام عراق پس از صدام حسین "فدرال" تعریف شده و برپایه قانون اساسی این کشور، هر یک یا چند استان در صورت دست یابی به شرایطی، می توانند اعلام برپایی اقلیم کنند.

اکنون "دیالی" استان سنی نشینی است که در پی برپایی اقلیم است. حسن دانایی فر در این باره گفته است که جمهوری اسلامی ایران با برپایی اقلیم در عراق مخالف است. پیش از این قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس گفته بود که عراق تحت مدیریت ایرانی ها قرار دارد.

فائزه العبیدی نماینده پارلمان عراق از فراکسیون العراقیه گفته است که سخنان سفیر ایران دخالتی آشکار در امور داخلی عراق است و تعدی به حاکمیت ملی این کشور است. او همچنین از نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق که از تعلیق مشارکت نمایندگان العراقیه در جلسات پارلمان انتقاد کرده بود خواست در امور داخلی کشورش دخالت نکند و نقش خود را به عنوان ناظر ایفا کند.

از سویی، رعد دهلکی نماینده پارلمان عراق از استان دیالی در خصوص اظهارات دانایی فر گفت: "این سخنان در میان سلسله ای از اظهار نظرهای مسئولان ایرانی است و نشانه ای دال بر دخالت ایران در امور داخلی عراق است. از همین رو از همه گروه های سیاسی و دولت مرکزی عراق می خواهیم در برابر این دخالت ها بایستند.

برپایی اقلیم تنها به خود عراقی ها مربوط است و جزو بندهای قانون اساسی کشور است. واقعا شگفت زده ایم که چرا کشورهای همسایه در مسائل قانون اساسی ما هم دخالت می کنند."

حسن زیدان دیگر نمانیده پارلمان عراق از استان نینوی هم اظهار داشت: "من از این سخنان بی ارزش و دخالت های دانایی فر در این مسائل تعجب می کنم. این موضوع جزو بندهای قانون اساسی عراق است. سفیر ایران یا هر سفیر دیگری حق این سخنان را ندارد. چند روز پیش سلیمانی به گونه ای سخن می گفت که گویا عراق تابع اوست. امروز سفیر ایران چنین سخنانی بر زبان می آورد. من معتقدم که دولت عراق باید موضعی صریح بگیرد، سفیر ایران را اخراج کند و سفارتخانه و همه کنسولگری های ایران در عراق را ببندد."


http://www.alarabiya.net/articles/2012/01/27/190964.html

No comments:

Post a Comment