Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

ملوانان آمریکائی برای سومین بار ایرانی‌ها را نجات دادند


ملوان‌های آمریکائی برای سومین بار ظرف دو هفته چند ماهی‌گیر ایرانی را که قایقشان آسیب دیده بود نجات دادند. سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا در بحرین اعلام کرد که سربازان آمریکائی مواد غذائی و آب میان ماهی‌گیران تقسیم کرده‌اند.

به‌گفته سخنگوی ناوگان پنجم، قایق ماهی‌گیری ایرانی روز چهارشنبه (۱۸ ژانویه، ۲۸ دی) آسیب دیده بود. تمام سرنشینان این قایق توانسته بودند خود را به دو قایق ماهی‌گیری دیگر ایرانی برسانند و تنها یک ماهی‌گیر در قایقی مانده بود که خطر غرق شدن آن را تهدید می‌کرد. ملوانان آمریکائی روز پنجشنبه (۱۹ ژانویه) ضمن نجات این ماهی‌گیر، میان سایر ماهی‌گیران ایرانی مواد غذائی و آب تقسیم کردند.

ظرف دو هفته گذشته این سومین بار است که ملوانان آمریکائی مستقر در خلیج فارس و دریای عمان به کمک دریانوردان ایرانی می‌شتابند. هفته‌گذشته آن‌ها سرنشینان ایرانی یک کشتی تجاری را که با خطر روبرو شده بود نجات دادند. یک هفته پیش از آن نیز، ملوانان ناوشکن "یو اس اس کید" در دریای عرب یک کشتی ماهی‌گیری ایرانی را که با ۱۳ سرنشین از سوی دزدان دریائی گروگان گرفته شده بود از چنگ آن‌ها نجات دادند.

واکنش‌های مثبت و منفی ایران

پس از انتشار خبر نجات کشتی ایرانی از اسارت دزدان دریائی، خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران نزدیک است، از این عملیات به عنوان «یک سناریوی هالیوودی» یاد کرد و نوشت:«آمریکا قصد دارد با یک سناریوی جدید حضور ناو نظامی خود را در آب‌های خلیج فارس توجیه کند.»

برخلاف واکنش منفی خبرگزاری فارس، رامین میهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی تلاش ملوانان آمریکائی برای رهائی دریانوردان از محاصره دزدان دریائی سومالیائی را اقدامی دوستانه دانست. او گفت که همه کشورها باید با دزدان دریائی مقابله کنند.

آمریکائی‌ها در شرایطی به یاری ماهی‌گیران و دریانوردان به‌خطر افتاده ایرانی می‌شتابند که مناسبات ایران و واشنگتن به‌خاطر مناقشه اتمی به شدت تیره است. معاون اول احمدی‌نژاد و چند فرمانده سپاه پاسداران در هفته‌های گذشته تهدید کرده‌اند که در صورت تحریم نفت ایران تنگه هرمز را خواهند بست. آمریکا و بریتانیا هشدار داده‌اند که چنین اقدامی را تحمل نخواهند کرد.

سابقه مین‌گذاری در تنگه هرمز

علی‌اکبر صالحی، وزیرخارجه جمهوری اسلامی در حال حاضر می‌کوشد نگرانی آمریکا و متحدان منطقه‌ای این کشور را در مورد احتمال مسدود کردن تنگه هرمز برطرف کند. او روز پنجشنبه (۱۹ ژانویه / ۲۹ دی) در ترکیه اعلام کرد که ایران در طول تاریخ خود هرگز برای بستن تنگه هرمز اقدامی نکرده است.

برخلاف اظهارات صالحی، جمهوری اسلامی در سال‌های ۱۹۸۷ و ۱۹۸۸ در جریان جنگ هشت ساله با عراق برای جلوگیری از عبور نفت‌کش‌های عراقی تنگه هرمز را مین‌گذاری کرد. یک کشتی جنگی آمریکائی در برخورد با این مین‌ها به شدت آسیب دید. پس از آن آمریکا تعدادی از کشتی‌های جنگی و اسکله‌های نفتی جمهوری اسلامی را زیر آتش گرفت و منهدم کرد. همین اقدامات بود که سبب شد آیت‌الله خمینی سرانجام قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت را بپذیرد.

JT/SJ

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,15675996,00.html?maca=per-rss-per-all-1491-rdf

No comments:

Post a Comment