Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

رکورد تاریخی سکه طلا و دلار در بازار ایران

رکورد تاریخی سکه طلا و دلار در بازار ایران

بنابر گزارش تازه ای که منتشر شده، دیروز سکه با قیمت یک میلیون تومان و دلار با قیمت دو هزار تومان در بازار ارز معامله شده است.
ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران گزارش داده که قیمت سکه طلا طرح قدیم در روز گذشته به یک میلیون تومان و هر دلار نیز به دو هزار تومان رسیده است.
در پی افزایش شدید قیمت ارز و طلا در ایران، روز گذشته اعلام شده بود که قیمت هر قطعه سکه طلا به ۹۳۰ هزار تومان رسیده اما خبرگزاری دانشجویان ایران می نویسد که "در پی قطع پیش فروش سکه در بانک ملی، بالا رفتن نرخ دلار و افزایش تقاضای خرید سکه باز هم قیمت سکه افزوده شد و به یک میلیون تومان رسید."
بنابر این گزارش، هر قطعه سکه طرح جدید ۹۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۴۷۰ هزار تومان و ربع سکه ۲۵۰ هزار تومان معامله شده است.
نرخ فروش پوند بریتانیا نیز دیروز به ۳۰۰۰ تومان رسیده بود.

امروز یکشنبه دوم بهمن به مناسبت درگذشت پیامبر اسلام در ایران تعطیل رسمی است و بازار ارز و طلا فعالیتی ندارد و وضعیت قیمت های بازار بعد از تعطیلی مشخص می شود.
سه هفته پیش، بعد از تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا بازار ارز بحرانی شد و نرخ برابری ارزش دلار و دیگر ارزهای عمده در مقابل ریال به شدت افزایش پیدا کرد و قیمت هر دلار تا مرز ۱۸۰۰ تومان نیز افزایش یافت ولی بعد از آن با اندکی کاهش در مرز ۱۷۰۰ تومان متوقف شد.اما اکنون نرخ برابری دلار با ریال در ایران به بالاترین سطح خود در تاریخ رسیده است.

در یک ماه گذشته قیمت هر دلار حدودا از ۶۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است.
درست یک هفته پیش در روز شنبه بیست و چهارم دی ماه هر سکه حدود ۶۴۰ هزار تومان بود اما روز گذشته به یک میلیون تومان افزایش پیدا کرده که ۳۶۰ هزار تومان افزایش نشان می دهد
گزارشهای منتشر شده در روز گذشته نشان می داد که دلار به قیمت ۱۹۰۰ تومان و یورو به ۲۵۰۰ تومان رسیده بود اما خبرگزاری دانشجویان می نویسد که "دلار از ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان و یورو ۲۴۰۰ تومان عرضه شد."
طی چند ماه گذشته، بازارهای ارز و طلا در ایران دستخوش نوسان بوده اما در سه هفته اخیر، روند تنزل ارزش پول ملی ایران سرعت گرفته و ریال بخش زیادی از ارزش خود را در برابر ارزهای معتبر از دست داده است.
کارشناسان اقتصادی می گویند که احتمال وضع تحریم های تازه علیه بانک مرکزی ایران از سوی اتحادیه اروپا در روز دوشنبه (۳ بهمن) می تواند التهاب بازار ارز را بیشتر کرده و باعث افزایش بیش از پیش قیمت ارز و سکه شود.
وضعیت کنونی بازار طلا و ارز به دلیل ناروشن بودن برنامه های بانک مرکزی و دولت از یک سو و احتمال تحریم های اتحادیه اروپا دچار تنش شده است.
بانک مرکزی در هفته های گذشته با تهدید دلار فروشان و محدودیت های فروش ارز مسافری سعی کرده تا تب بازار ارز را فرو بنشاند اما بازار به این تصمیمات واکنش منفی نشان داده و روز به روز قیمت ها افزایش بیشتری پیدا می کند.
 *

نرخ سکه بهار آزادی طرح قدیم در ۳۰ سال گذشته

سال            قیمت (به تومان)
۱۳۶۰۳۵۰۰
۱۳۶۵۶۵۰۰
۱۳۷۰۱۲۵۰۰
۱۳۷۵۴۱۳۰۰
۱۳۸۰۶۱۰۰۰
۱۳۸۵۱۶۸۰۰۰
۱۳۹۰۱۰۰۰۰۰۰

نرخ دلار در ۳۰ سال گذشته

سال           قیمت (به تومان)
۱۳۶۰۲۷
۱۳۶۵۷۵
۱۳۷۰۱۴۰
۱۳۷۵۴۴۵
۱۳۸۰۷۹۰
۱۳۸۵۹۲۰
۱۳۹۰۲۰۰۰

No comments:

Post a Comment