Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

به دلیل روشن نبودن آینده آنها پس از سرنگونی رژیم -- كُردهای سوریه : نه به بشار اسد اعتماد داریم و نه به اپوزیسیون

دبی- العربیه.نت
مخالفان كُرد سوریه که بزرگترین اقلیت قومی در این کشور را تشکیل می دهند، اعلام کردند هیچ اعتمادی به رژیم سوریه و یا به مخالفان ندارند و می گویند این بی اعتمادی باعث عدم حضور گسترده در اعتراضات مردمی سوریه شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز مجید یوسف داوی فعال کُرد و عضو شورای ملی سوریه گفته است کردهای این کشور بدلیل روشن نبودن آینده آنها پس از سرنگونی رژیم ، حضوری کم رنگ در اعتراضات دارند.

وی افزود :" متاسفانه هیچ تفاهم نامه ای بین ما و مخالفان عرب درباره حقوق کُردها وجود ندارد، همچنین اظهارات برخی از رهبران اپوزیسیون سوریه باعث بی اعتمادی مردم کُرد شده است."

بنا بر برخی آمارها جمعیت ملت کُرد در سوریه به بیش از 3 میلیون نفر می رسد که اغلب آنها در شمال شرق این کشور یعنی در شهرهای "حسکه" ، " قامشلی" و " دیریک" سکونت دارند.

در مارس 2004 به دنبال یک مسابقه محلی فوتبال در شهر کردنشین قامشلی، نیروهای نظامی سوریه طی درگیری چند روزه به سرکوب و کشتار مردم این شهر پرداختند.

گفته می شود این درگیری بیش از 30 کشته و صدها زخمی بر جای گذاشت و شمار زیادی از کردها نیز بازداست و روانه زندان ها شدند.

برخی تحلیلگران می گویند علاوه بر بی اعتمادی بین فعالان کُرد و اپوزیسیون سوریه ، اختلاف های شدیدی میان خود فعالان کرد این کشور نیز وجود دارد.

بر اساس این گزارش گروهی از کردهای سوریه از حمایت کردهای عراق نیز برخودارند در حالیکه گروههایی دیگر از جمله "حزب اتحادیه دمکراتیک PYD " که مواضع تندتری دارد از سوی حزب کارگران کردستان ترکیه "پ ک ک" حمایت می شود.

برخی از كُردهای سوریه بر این باورند که در صورت سرنگونی رژیم بشار اسد و به قدرت رسیدن اپوزیسیون کنونی سوریه ، این اپوزیسیون نسبت به مسئله كُردها که خواهان خودمختاری هستند ، همان سیاست های رژیم پیشین را ادامه خواهند داد.

همچنین آنها نگران هستند که اپوزیسیون این کشور پس از سقوط رژیم این کشور تحت تأثیر مواضع دولت مردان ترکیه قرار گیرند وحقوق کردها را نایدیه بگیرند، زیرا آنها خود را حامیان اعتراضات مردم سوریه معرفی کرده اند .

در همین حال برهان غلیون رئیس شورای ملی سوریه دیروز پنجشنبه در سفر خود به کردستان عراق با مقامات این اقلیم گفت و گو کرد.

با وجود آنکه هنوز گزارشی درباره ماهیت این سفر و دلایل آن اعلام نشده است اما گمان می رود که سفر غلیون به منظور درخواست از مقامات کردستان عراق برای تشویق کردهای سوریه جهت شرکت گسترده در اعتراضات مردمی این کشور بوده است.
http://www.alarabiya.net/articles/2012/01/13/188066.html

No comments:

Post a Comment