حسن روحانی طی فرمانی به معاون خود دستور داد تا اقدام به "شناسائی و مجازات" کسانی نماید که از تحریمهای اقتصادی ایران سوءاستفاده کرده و "درآمدهای غیرموجه" فراهم نموده اند. 


به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی روز شنبه 28 دسامبر به اسحاق جهانگیری، معاون خود دستور داد تا " اقدامات لازم برای شناسایی و مجازات کسانی که با تبانی و سوءاستفاده از امتیازات خاص، زمینه ویژه‌خواری و درآمدهای غیرموجه فراهم کرده‌اند، در اولویت کار قرار گیرد." 


روحانی در دستور خود خواستار روشن شدن این موضوع در ظرف یک ماه آینده شد. 


او گفت که این افراد با "سوء استفاده از شرایط تحریم" حقوق مردم و بیت المال را مورد تعرض قرار داده و باعث آن چه که او "مفاصد اقتصادی" خواند شده اند. 


در روزهای اخیر نام تعدادی از بازرگانان ایرانی در فساد مالی ترکیه توسط خبرگزاریهای جهان مخابره شد. این بازرگانان همگی متهم به پولشویی و جابجا کردن میلیاردها دلار پول و طلا هستند. 


خبرگزاری ایسنا در گزارش روز یکشنبه 29 دسامبر خود به "افراد کم سن و سالی" اشاره کرد که میلیاردها دلار پول و طلا را با کارمزدهای بالا جابجا کرده اند. 


به گفته این خبرگزاری، مخالفان دیپلماسی دولت جدید ایران همان "دلالان تحریم" هستند که در غیاب شرکتهای خارجی "فضایی انحصاری" را در اختیار گرفته و از آن سود برده اند. 


ایسنا گفت که فسادهای مالی "باعث نگرانی و عصبانیت افکار عمومی در ایران" شده و دستور روحانی برای مبارزه با "ویژه خوران" را باید در این راستا دید. 


کارشناسان اتاق بازرگانی تهران به ایسنا گفتند "هفت هشت نفر" این جابجایی ها را انجام می دهند که در میان آنها اسامی مدیران عامل برخی از بانکها هم دیده می شود. 


این کارشناسان امیدوارند که دستور مبارزه با ویژه خواران به سرنوشت دستور مبارزه با مفاسد اقتصادی دچار نشود و "بلاتکلیف" نماند.