Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

تئوری بلوچستان مستقل؛ در کنفرانس واشنگتن چه گذشت؟ --- استــون - ابراهیم حسین بر

روز چهارشنبه 8 فوریه 2011، کنفرانسی بین‌المللی در واشنگتن دی‌سی بمنظور بررسی اوضاع حقوق‌بشر در بلوچستان پاکستان با حضور جدایی طلبان بلوچ برگزار شد، هدف اصلی این جلسه حمایت کنگره آمریکا از طرح دیرینۀ استقلال بلوچستان بود.

دانا روراباچر عضو جمهوریخواه کنگره آمریکا در حالی که به چشم‌های استاد دانشگاه جرج تاون خیره شده بود گفت؛ این موضوع یک شیرین کاری سیاسی نیست! این سخن او نتیجه‌گیری وی از نشست فوق‌العاده مجلس نمایندگان آمریکا در مورد طرح استقلال بلوچستان پاکستان بود.

اظهارات روراباچر که ریاست جلسه را برعهده داشت و همچنین قبل از تشکیل جلسه مقاله‌ای در حمایت از طرح آمریکایی استقلال بلوچستان نوشته است را نمی‌توان خارج از سیاست خارجه دولت آمریکا ارزیابی کرد، سخنان وی در واقع در چارچوبی است که مجلس نمایندگان تعیین می‌کنند، همچنانکه در کنگره آمریکا مورد استقبال اکثریت قرار گرفت.

لویی گومرت عضو جمهوریخواه کنگره نیز یکی دیگر از سخنرانان این کنفرانس بود که اظهاراتی را در مورد بلوچستان مستقل ارائه داد.

وی گفت بلوچستان یک سرزمین آزاد بوده که توسط یک کشور خارجی در سال 1948 اشغال شده است و اکنون مردم این منطقه توسط حکومت مرکزی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و ما متعهد به تامین حقوق‌بشر برای آنان هستیم درحالیکه توسط دولتشان نقض شده است.

لویی گومرتهمچنین اظهار داشت؛ دولت پاکستان بطور رسمی یا غیررسمی دشمنان ایالات متحده را مورد حمایت و تشویق قرار می‌دهد،لوازم ووسایل انفجاری دست‌سازطالبانازطریق منطقهبلوچستانوارد افغانستان می‌شود. ایالات متحده بسیار خرسند خواهد شد که راه دسترسی طالبان برای ایجاد ناامنی در افغانستان مسدود شود و این موجب خوشحالی مردم بلوچ نیز خواهد شد!

این عضو کنگره آمریکا به این مسئله اذعان نمود که سلاح‌هایی که ایالات متحده به پاکستان ارسال می‌کند ممکن است در جهت نقض حقوق‌بشر مورد استفاده قرار گیرند و گفت این موضوع مایه نگرانی آمریکاست.

وی افزود از آنجا که مادر حال ترکافغانستان وتحویل کشوربهمردم آنجا هستیم، کمک‌های ما به پاکستان محدودتر و سرعت عمل برای مبارزه با طالبان افزایش خواهد یافت. در عین حال ما متعهد به مبارزه با عوامل نقض حقوق‌بشر در بلوچستان هستیم و این طرح یک پیروزی واقعی برای ایالات متحده، بلوچستان، مردم بلوچ و مردم افغانستان خواهد بود؛ درحالیکه اگر به حمایت‌هایمان از پاکستان ادامه دهیم در واقع به تمامی دشمنان خود کمک کرده‌ایم.

لویی گومرت همچنین گفت؛ فرهنگ مردم بلوچ یک فرهنگ سکولار است که می‌تواند با ارزش‌های آمریکایی سازگار باشد! وی گفت بخش قابل توجهی از مردم سند و البته بلوچستان ریشۀ قومی بلوچی دارند.

اظهارات این نمایندۀ آمریکایی البته قابل تأمل است، زیرا خود وی معترف است که نقض فاحش حقوق‌بشر در بلوچستان پاکستان هم اکنون نیز با همکاری تسلیحاتی آمریکا و نیروی نظامی پاکستان در حال وقوع است، پس در صورت اشغال کامل بلوچستان توسط آمریکا، این کشور دیگر چه دموکراسی اجرا نشده‌ای برای مردم بلوچ به ارمغان خواهد آورد؟ تجربۀ همسایۀ شمالی افغانستان؟ تجریۀ عراق، ویتنام، هیروشیما و یا لیبی؟

«تد پو» یکی دیگر از اعضای حزب جمهوریخواه که از عدم همکاری پاکستانی‌ها بسیار عصبانی بود گفت، من اعتقاد بسیار زیادی به طرح استقلال بلوچستان دارم. وی گفت ما هرگز نیاز به حمایت مالی از پاکستان نداریم حتی برای یک سکه، آنها ثابت کرده‌اند که سزاوار این کمک نیستند و این در جهت منافع ملی ما نیست.

طرح دخالت خارجی آمریکا در تجزیه بلوچستان از پاکستان اما حمایت تمامی حضار را جلب نکرد و مورد انتقاد برخی از حاضرین نیز قرار گرفت. رز کارناهان یکی دیگر از اعضای کنگره ضمن آنکه به بیانیه اخیر سخنگوی وزارت خارجه می‌پرداخت، از مقامات ایالات متحده خواست از اقدام عجولانه بپرهیزند و بمنظور بحث درباره مسئله بلوچستان و نقض حقوق‌بشر در این منطقه با همتایان پاکستانی خود از طریق دیپلماتیک وارد گفتگو شوند.

او در مخالفت با کمک‌های کلان اقتصادی ایالات متحده به پاکستان نیز اظهار داشت؛ ما باید نسبت به بازگشت سرمایه خود مطمئن شویم تا به مالیات دهندگان آمریکایی فشار وارد نشود. ما باید اطمینان حاصل کنیم که هر دلار از بودجه آمریکا که از مالیات دهندگان کشور تامین می‌شود به درستی و در جهت منافع ملی‌مان استفاده می‌شود.

وی وضعیت مرزهای بلوچستان- افغانستان را بسیار بحرانی توصیف کرد و ماموریت ایالات متحده، ناتو و سازمان ملل در افغانستان را مورد سوال و انتقاد قرار داد.

در این نشست همچنین یک گروه پنج نفره گزارشی از وضعیت اقتصادی و سیاسی بلوچستان را به گنکره ارائه نمودند.

رالف پیتر، افسر بازنشسته ارتش آمریکا نیز گفت؛ این واقعیت غیرقابل انکاراست که بلوچستان سرزمینی اشغالی است که با اجبار به پاکستان ملحق شده و در حال حاضر هیچگونه تمایلی ندارد که بخشی از پاکستان باشد. وی گفت اگر همین فردا رفراندومی در بلوچستان برگزار شود همگی به جدایی از پاکستان رای خواهند داد!

استاد دانشگاه جورج تاون«کریستین فر» گفت؛ بلوچستان شباهت‌های بسیاری با کشمیر دارد. به عنوان مثال بسیاری از بلوچ‌ها هستند که تمایلی برای پیوستن به پاکستان متحد ندارند. حتی برای یک روز!

همه می‌دانند که بلوچستان استان ناآرامی بوده است. برخی از ملی‌گرایان بلوچ نمی‌خواهند تابع کشور پاکستان باشند و از این جهت وضعیتی همسان با کشمیر دارد.کشمیر نیز به زور ضمیمه پاکستان شد و بسیاری از چالش‌هایی که در بلوچستان وجود دارد در مورد اوضاع کشمیر نیز صادق است.

با این حال استاد دانشگاه «جورج تاون» آمریکا ضمن مخالفت با طرح تجزیه تأکید کرد که با توجه به تنوع قومی این ایالت و تاریخ پیچیده و محدودیت‌های جغرافیایی آن ایجاد یک بلوچستان مستقل عملی نمی‌باشد.

علیرغم اظهارات مداخله جویانۀ سیاستمداران آمریکایی، جای سوال است که پس چرا مردم بلوچستان بیش از 60 سال به اتباع از حکومت فدرال تن داده و این طرح آمریکایی را مورد آزمایش قرار نداده‌اند!

نماینده مدیرکل سازمان عفو ​​بین‌الملل، آقای تی کومار در بخش دیگری از این کنفرانس بخشی از بحران بلوچستان و نقش مستقیم ایالات متحده در این مسئله را مورد واکاوی قرار داد، وی تاکید کرد؛ به رغم حضور ایالات متحده در افغانستان، سلاح‌هایی که ایالات متحده برای جنگ علیه طالبان به پاکستان ارسال می‌کند در همسایگی افغانستان برای سرکوب مردم بلوچ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت متاسفانه سلاح‌هایی که برای کشتار مردم بلوچ مورد استفاده قرار می‌گیرند از تسلیحات ارائه شده به ارتش پاکستان از سوی آمریکا هستند. وی افزود حدود دو سال پیش در جلسه‌ای در موسسه صلح ایالات متحده(USIP)، من از حکمران بلوچستان پرسیدم این سلاح‌ها از کجا تامین می‌شود؟ او گفت: اوه. اینها سلاح‌های آمریکایی هستند.

نشست کنگره آمریکا هرچند که طرح‌هایی در مورد بلوچستان پاکستان را مورد بحث و بررسی قرار می‌داد. اما حضور پررنگ یک حقوقدان بلوچ از اپوزیسیون بلوچ ایرانی در این نشست قابل تامل بود. چنانکه اظهارات تند نماینده جمهوریخواه کنگره مبنی‌بر تشکیل کشور مستقل بلوچستان خارج از مرزهای ترسیمی کنونی مورد تشویق و تاکید «دکتر محمدحسن حسین‌بر» قرار گرفت. وی یک حقوقدان بلندپایه بلوچ مقیم واشنگتن است که بیشتر در زمینه مسایل حقوقی اقتصاد کلان فعالیت دارد.

دکتر حسین بر، حقوقدان بلوچی- آمریکایی در اظهاراتی بحث برانگیز و یکجانبه گفت؛ "مردم بلوچ متحدان طبیعی ایالات متحده هستند و در بلوچستان مستقل، بندر گوادرمی‌تواند پایگاه بزرگی برای نیروی دریایی ایالات متحده باشد، زیرا ملت بلوچ سکولار و دشمن اتحاد پاکستانی- طالبانی خواهند بود".

او گفت در صورتی که آمریکا از استقلال بلوچستان حمایت کند ما هرگز اجازه نخواهیم داد خط لوله گاز ایران از بلوچستان عبور کند!

تاریخ پر از مقاومت بلوچستان بارها و بارها ذکر شده، اما گویا جناب دکتر حسین‌بر که حتی خود کتابی در این زمینه نوشته است بر صفحات تاریخ بلوچستان خط زده و این موضوع را نادیده گرفته است که اسطوره‌های مردم بلوچ، جملگی اندیشه‌های ضد امپریالیستی و ضد آمریکایی داشته‌اند.

رئیس دیده‌بان حقوق‌بشر پاکستان، علی دایان حسن نیز که در این نشست شرکت داشت گفت؛ ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان مسئول بخش عمده‌ای از مشکلات موجود در بلوچستان هستند زیرا آنها نگاهی استعماری به این منطقه دارند. با این حال تحقیقات میدانی در بلوچستان نشانگر آنست که مردم بلوچ در قبال افراد غیر بلوچ مسئولیت‌پذیر هستند.

علی دایان افزود؛ ارتش پاکستان از سیاست جنگ علیه تروریسم سوء استفاده کرده و از این طریق مخالفان سیاسی خود را سرکوب می‌کند.

او اظهار داشت؛ پاکستان و آمریکا یقینا در ایجاد حاکمیت قانون شکست خورده‌اند و به همین دلیل بحران حقوق‌بشری عمیقی در سراسر بلوچستان بوجود آمده است.


http://www.estoun.net/index.php/politics/opposition/566-1390-12-09-08-59-28

No comments:

Post a Comment